Mia Ehrnroothin perustama Aim By Mia kiinnostaa Yhdysvalloissa saakka. Brändi on saanut lyhyessä ajassa tuekseen joukon sijoittajia sekä maineikkaan mainostoimiston.

Mallina ja näyttelijänä tunnettu Mia Ehrnrooth lanseerasi oman muotibrändin loppuvuodesta 2018. Aim By Mia keskittyy sukkiin ja tavoittelee merkittävää jalansijaa kansainvälisillä markkinoilla.

Mutta miksi juuri sukat?

– Olen tehnyt mallintöitä 15-vuotiaasta saakka. Jo silloin koin, että sukat olivat tuotekategoriana aina varjossa. Design oli tylsää ja valikoima huonolaatuista. Halusin luoda sukkamalliston, joka edustaa korkeampia standardeja ja designia, mutta on hintakategorialtaan silti saavutettavissa, Ehrnrooth kertoo.

Aim By Mia haluaa profiloitua lifestyle-brändiksi. Sukat ovat vasta ensimmäinen tuotekategoria.

– Lähdettiin rakentamaan brändiä alusta alkaen puhtaasti arvojeni, kasvojeni ja oman ääneni pohjalta. Aim By Mia on kokonaisvaltainen lifestyle -brändi. Meillä on sukkien lisäksi muun muassa oma podcast, jossa käsitellään perhettä, uraa ja elämää. Tavoitteena on kasvattaa tuotevalikoimaa lähitulevaisuudessa.

Ehrnroothilla on tukenaan arvostettu ruotsalainen mainostoimisto Snask. Brändi on saanut myös sijoittajia puolelleen sekä rahoitusta Business Finlandilta.

– Olen iloinen siitä, kuinka aktiivisesti tuetaan naisyrittäjyyttä. Kansainvälisyys on ollut tavoitteemme alusta alkaen. Snask mahdollistaa kasvun ulkomailla ja varmistaa visioni toteutumisen. Meillä on hyvin tarkkaan mietitty brändi, tuote ja konsepti. Sukkien rooli osana asustemuotia nostaa koko ajan enemmän päätään. Uskon, että ajoituksemme on oikea.

nainen mainoskuvassa ottaa selfieta


Kieltävään vastaukseen tottuminen auttaa start up -yrittäjyydessä

Ehrnroothilla on Instagramissa yli 24 000 seuraajaa. Hän kokee esilläolemisen taidon eduksi malli- ja näyttelijätaustansa ansiosta.

– Visuaalinen silmäni on harjaantunut ja minulla on paljon esiintymiskokemusta. Se on etu. Olen juossut lukuisissa castingeissa, tottunut kieltävään vastaukseen ja siihen, että kaikki eivät ole kanssani samaa mieltä. Se auttaa start up-yrittäjyydessä. Kehitysprosessi on palkitsevaa. Tässä työssä tarvitaan paljon pitkäjänteisyyttä.

Aim By Mia on unisex -brändi. Malliston myydyin tuote on urheiluun ja arkeen taipuva liekkikuvioinen max-sukka.

– Pitchatessani liikeideaani ruotsalaiselle toimistolleni, he hokivat ”ei saa peittää”. Ihmettelin alkuun mitä he horisevat, kunnes ymmärsin heidän viittaavan suomalaisiin pattereihin, joita löytyy tällä tekstillä varustettuna ruotsalaisista kylpyhuoneista. Tästä lähti idea liekki-designiin, josta karsiutui työvaiheiden myötä teksti pois ja liekki jäi.

Brändi keskittää voimavaransa kansainväliseen kasvuun. Eurooppa ja Yhdysvallat ovat kasvun kannalta potentiaalisimmat markkina-alueet.

– Menemme esittelemään uuden malliston Pariisiin kesäkuussa. Jenkkimarkkinat kiinnostavat laajemmassa mittakaavassa. Palasin juuri Yhdysvalloista Leijonanluolan castingista, jossa saimme todella hyvän vastaanoton. Haluamme olla 10 vuoden kuluttua suurempi kuin Marimekko.

Teksti Ida Rantala Kuvat Aim By Mia

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.