Harva silmälasivalmistaja hyödyntää vielä 3D-tulostamista, mutta suomalainen muotoiluyritys printtaa kehyksiä jo seitsemättä vuotta.
24 tuntia. Siinä ajassa printteri puskee ulos silmälasien etukappaleet ja sangat.
Ennen 3D-tulostamista on kuitenkin tapahtunut jo paljon työtä, turkulainen optikko Tuulia Alanen-Brandt korostaa. Tulostetut osatkin pitää vielä puhdistaa, värjätä, pinnoittaa ja koota.
Kun Alanen-Brandt sekä insinöörit Tomi Kalpio ja Teemu Lohimies perustivat muotoiluyrityksensä vuonna 2018, optisella alalla ei juurikaan ollut 3D-tuotantoa. Seitsemän vuotta myöhemmin valmistustapa on Suomessa edelleen ainutlaatuinen. Alanen-Brandt uskoo kuitenkin menetelmän yleistyvän tulevaisuudessa, monestakin syystä.
”Tulostamalla voi toteuttaa mielikuvituksellisia ratkaisuja sekä yksityiskohtia, jollaisiin perinteiset valmistustavat eivät taivu.”
Tuotantomenetelmä on myös ekologinen.
”Perinteisesti muovikehykset on valmistettu asetaattilevystä leikkaamalla, eli materiaalia poistamalla. 3D-tuotannossa ainetta lisätään tarvittava määrä kerros kerrokselta. Siten hukan määrä pystytään minimoimaan.”
Alanen-Brandtin Tarume-brändin silmälasikehykset valmistetaan polyamidinailonista. Se on sitkeää ja iskunkestävää muovia, jonka etuihin kuuluu keveys.
”Keveyttä haluavat valitsevat itselleen yleensä titaanikehykset. Polyamidinailoni on yhtä kevyttä kuin titaani, mutta mahdollistaa näyttävämmän muotoilun kuin ohut metalli.”

Oma silmälasimallisto on Tuulia Alanen-Brandtin toteutunut nuoruuden haave. Optikkona lähes kolmenkymmenen vuoden ajan toiminut yrittäjä on koulutukseltaan myös stylisti.
”Haluan yhdistää työssäni optisen näkökulman, tyylin ja muodin. Stylistin koulutus on tuonut osaamista siihen, mitä kaikkea pitää huomioida ulkonäön osalta kehyksiä suunniteltaessa ja valittaessa.”
Merkitystä on muun muassa nenän ja poskipäiden muodolla, korvien paikalla sekä silmien välisellä etäisyydellä, mutta myös väreillä.
”Lisäksi silmälasien tulee tietenkin kuvastaa käyttäjänsä persoonaa, oli tyyli sitten klassinen, dramaattinen tai boheemi”, Alanen-Brandt sanoo.
”Ajattelen, että jokaisella meistä on oma tarinansa, jonka haluaa muille viestittää. Kehykset ovat oiva väline tarinan välittämiseen, sillä kohdatessamme katsomme toisiamme silmiin.”
Mistä sitä sitten tietää, millaiset kakkulat omiin kasvoihin parhaiten sopivat?
”Tärkeintä on, että kehykset ovat oikean kokoiset”, Alanen-Brandt vastaa.
Maallikon silmin myymälän hyllystä on vaikea erottaa eri kokoisia kehyksiä, sillä niiden väliset erot mitataan milleissä. Siksi avuksi kannattaa ottaa asiantunteva myyjä.
Alanen-Brandt kehottaa tarkastelemaan silmälaseja soviteltaessa myös kulmalinjaa.
”Kehyksen ylälinjan tulee asettua kauniisti. Esimerkiksi korvien sijainti vaikuttaa siihen, meneekö kehys kallelleen vai ei. Silmälasien täytyy myös tuntua hyvältä, ei painaa eikä roikkua nenällä.”
Vuosittain optikko-stylisti Alanen-Brandt kouluttaa pohjoismaiselle optikkoketju Synsamille tyyliasiantuntijoita. Synsam on viime syksynä lanseeratun Tarume Art -silmälasimalliston yksinmyyjä.
”Kun liikkeessä osataan yhdistää oikeanlaiset kehykset ja kasvot toisiinsa, molempien parhaat puolet tulevat esiin.”
Teksti Johanna Rämö
Kuvat Tarume
Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä: fafi@fafi.fi