Suomalainen uimapukuvalmistaja Lilja the Label teki kylmästä talvesta markkinointikikan.

Laura Saarisen lapsuus kului Espoossa veden äärellä. Vesiurheilusta nauttineesta pikkutytöstä kasvoi aktiivinen surffaaja. Ei siis ihme, että kun Turun kauppakorkeakoulun laskentatoiminen ja rahoituksen opinnot alkoivat puuduttaa, Saarinen päätti perustaa uimapukubrändin. Oli vuosi 2016 ja Saarinen asui Australiassa.

”Uikkarimarkkina oli Suomessa tuolloin hyvin suppea. Ketjuliikkeet toivat malliston myyntiin vain kesäisin, ja uimapukujen vastuullisuus oli aivan lapsenkengissä”, Saarinen sanoo.

Ensin yrittäjyys mietitytti opiskelijaa.

”Tuskailin, voinko lähteä muotialalle ilman suunnittelijan koulutusta. Mutta koska opiskelin ja kävin samaan aikaan myös töissä, päätin antaa idealle mahdollisuuden. Ekat vuodet yrittäjyys oli sivutoimista kokeilua vailla paineita.”

Saarinen palasi Suomeen ja valmistui kauppakorkeakoulusta vuonna 2020. Tuolloin hänellä oli jälleen päätöksen paikka: jatkaako brändin kehittämistä vai ei. Saarinen päätti jatkaa.

Saarisen perustama Lilja the Label valmistaa naisten uima-asuja kierrätysmateriaaleista. Merestä kerätty muoviroska muuttuu ensin kankaaksi Italiassa ja sitten uimapuvuiksi Balilla sekä Portugalissa. Tekemisen lähtökohta on alusta saakka ollut vastuullisuus – se näkyy jopa yrityksen luontoon viittaavassa nimessäkin.

”Yhdenkään brändin vastuullisuusteot eivät kuitenkaan voi jäädä enää vain materiaalivalintoihin. Vastuullisuutemme kasvaa sitä mukaa kuin yrityksemme kasvaa. Tämän vuoden aikana siirrämme kaiken tuotannon Portugaliin. Eurooppalaisena brändinä meille on tärkeää saada tuotanto EU-alueelle jo pelkästään välimatkojen takia”, Saarinen kertoo.

Kun kuluttaja tilaa Lilja the Labelin uimapuvun, se pakataan paperipussiin Turussa sijaitsevassa varastossa, minkä jälkeen ulkoinen logistiikkakumppani toimittaa sen uudelle omistajalleen. Paperipussi ei kuitenkaan ole pelkkä toimituspakkaus. Seitsemän litran vetoisen pussin kylkeen on painettu #liljapicking-roskienkeruukampanjan ohjeet.

”Kehotamme asiakkaitamme menemään rannalle, puistoon tai metsään ja keräämään pussin täyteen roskia. Lahjoitamme yhden euron kaikista tuotetilauksista Itämeren hyvinvoinnista huolehtivalle John Nurmisen säätiölle. Jokainen #liljapicking-osallistuminen tuplaa lahjoituksen.”

Saarinen tiimeineen seuraa osallistumisia sosiaalisessa mediassa, jonne yritys pyytää jakamaan kuvan täyteen kerätystä pussista kampanjatageineen.

Lilja the Label tavoittelee toiminnassaan mahdollisimman täydellistä kiertotaloutta. Tavoitetta tukee maaliskuussa lanseerattu Lilja Preloved -konsepti, jonka tarkoitus on kierrättää merkin käytetyt uima-asut. Yhteistyökumppanina on second hand -kaupan pioneeri Relove.

”Otimme huhtikuun ajan vastaan brändimme käytettyjä uima-asuja ja vastineeksi niistä annoimme lahjakortin. Kaikki tuotteet tarkistettiin, pesetettiin ja sinetöitiin lopuksi hygieniasuojilla. Nyt toukokuussa käytettyjä uima-asuja voi ostaa Reloven Fredrikinkadun-liikkeestä”, Saarinen kertoo.

Lilja the Labelille kesäkuukaudet ovat myynnillisesti parhaita, mutta uikkareille on nykyään kysyntää talvisinkin, kiitos viime vuosien avantouintibuumin. Siksi mallistoon on lisätty täydentäviä tuotteita, kuten collegeasuja ja sukkia, jotka lämmittävät hyisen pulahduksen jälkeen. 

”Haluamme tuoda markkinoinnissa esiin neljää vuodenaikaa ja samalla korostaa, ettei uikkari ole pelkästään kesää tai tropiikkia varten. Se on meille erottautumistekijä.”

Brändi tekee markkinointia koko Euroopan laajuudella. Mitä etelämmäksi Suomesta mennään, sitä suurempi on talviuinnin shokkiarvo. Avantokuvat ovat tapa nousta esiin sosiaalisen median kuvavirrasta.

Lilja the Labelin tilauksista puolet tulee Suomesta, puolet Euroopasta. Erityisen hyvin jalansijaa brändi on Saarisen mukaan saanut Pohjoismaissa ja Saksassa. Varsinainen rantakulttuuri on alueilla pienimuotoista, mutta juuri siitä syystä kilpailuakin on vähemmän. Saksa huomattiin otolliseksi kohdemaaksi digimarkkinoinnin testeillä ja tarkalla klikkiseurannalla.

”Ensimmäinen rekrytointini oli muotialaa opiskellut saksansuomalainen Sofia. Hänestä on ollut suuri apu esimerkiksi siinä, miten paikallisia jälleenmyyjiä kannattaa lähestyä.”

Nyt Saarisen tiimi on jo viisihenkinen ja tavoitteet kansainvälisen myynnin kasvattamisessa. Tukena on vastikään muun muassa pieneltä kasvusijoitusyhtiöltä saatu rahoitus, jonka myötä Lilja the Labelin joukko kasvaa muutamalla verkkokaupan ammattilaisella.

”He tulevat yrityksen toimintaan mukaan aktiivisen omistuksen kautta. On hienoa saada rahoituksen lisäksi tiimiin lisää huippuosaamista.”

Laura Saarinen nauttii vuodenaikojen mukaan vaihtelevasta työrytmistä. ”Kevät ja kesä ovat kiireistä aikaa asiakastyössä, syksyisin ja talvisin teemme enemmän sisäistä suunnittelutyötä.”



Kuvat Lilja the Label

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.