Alkushokin ja suurten menetysten jälkeen korona on tuonut muotikauppaan myös uusia yrittäjiä. Uudenlainen vintage-verkkokauppa on jo aloittanut, ja elokuussa avautuu uusi vaatevuokraamo.
Ajatus omasta muotibisneksestä kutkutti mielessä. Oli tammikuu, ja Iida Lappalainen vietti talvilomaansa. Hän oli työskennellyt yli neljä vuotta suuren pikamuotiketjun palveluksessa visualistina. Vastuulla olivat kaikki Suomen myymälät ja työtahti oli kova.
Sitten tuli koronakevät. Muotikaupat hiljenivät. Oli aikaa miettiä, mutta vielä maaliskuun aikana päätös oli selvä. Seuraavaksi Lappalainen löysi itsensä Helsingin kaupungin yritysneuvojien luota. Heille hän esitteli liiketoimintasuunnitelmansa: hän halusi avata huolellisesti kuratoidun vintage-muodin verkkokaupan.
– Yritysneuvojien kanssa tehtiin laskelmia, he neuvoivat budjetissa ja liikeideaa konkretisoitiin. Sain vihreää valoa ja seuraavaksi aloinkin jo metsästää sopivia tuotteita myyntiin ja rakentaa ensimmäistä myyntikokoelmaa, Lappalainen kertoo.
Syntyi Curated Second Hand -niminen verkkokauppa. Lappalainen jätti päivätyönsä, keräsi säästönsä yhteen, haki starttirahaa ja hyppäsi täysipäiväiseksi yrittäjäksi. Visualistin työstä, lukuisista muotiviikkovierailuista ja tehdyistä muotikuvauksista on ollut tuoreelle yrittäjälle hyötyä.
– Alku on yllättänyt positiivisesti. Silloin kun hain starttirahaa, virkailija ei uskonut kunnianhimoiseen kuukausitavoitteeseeni. Nyt olen kuitenkin jo lähes saavuttanut myyntitavoitteeni ensimmäisen puolentoista viikon aikana.
Näkyvyyttä nuori yritys on saanut Instagramissa – esimerkiksi suosikkibloggaaja Jenni Rotonen vinkkasi suuryleisölleen ystävänsä uudesta aluevaltauksesta. Nyt Lappalaisen päivät täyttyvät uusien tuotteiden etsimisestä. Niitä on tarkoitus saada myyntiin joka viikko.
– Second hand -muoti kiinnostaa ihmisiä, mutta harvalla on aikaa selailla päivittäin valtavaa tarjontaa. Halusin tehdä ostamisen helpommaksi niin, että myytävä kokoelma on tyylinsä puolesta harkittu ja koostuu hyvistä materiaaleista. Etsin tuotteita verkosta, yksityishenkilöiltä ja second hand -paikoista. Tarkoitus on tehdä myös ostomatkoja ulkomaille heti, kun tilanne sallii.
Lappalaisen mukaan vintage-muotia myydään Suomessa vielä halvalla, kun verrataan vaikkapa second hand-muodin mekkaan Tanskaan. Hän uskoo, että ajoitus on kuitenkin oikea ja kysyntä kasvaa meilläkin – ja kenties hinnat ja kierrätetyn muodin arvostus siinä samassa.
Oikeaan ajoitukseen uskoo myös yrittäjäkaksikko Mari Kekäle ja Kaisa Härmälä. He olivat Lappalaisen tavoin pyöritelleet liikeideaansa vaatevuokraamosta jo ennen koronaa. Poikkeuksellinen kevät antoi vahvistuksen sille, että muotimaailma hakee nyt uutta normaalia – kaikkea ei ehkä tarvitsekaan omistaa itse, vaan perinteisten kauppojen lisäksi kaivataan kierrätystä ja vastuullisempia tapoja kaupata ja käyttää muotia.
Kekäle ja Härmälä tutustuivat toisiinsa työskennellessään jo suljetussa muodin ja designin konseptiliikkeessä Helsingin ytimessä. Sen jälkeen Härmälä on toiminut Finnish Design Shopin markkinointiassistenttina, ja Kekäle visuaalisen suunnittelun ja markkinoinnin freelancerina.
Kaksikon projekti, vaatevuokraamo The Ateljé, lanseerataan valtakunnallisesti elokuussa.
Yritys haluaa tehdä vaatteiden vuokraamisesta yhtä normaalin asian kuin niiden ostamisesta. Tällä hetkellä palvelua hiotaan testiryhmän avulla.
– Kun liikeidea alkoi muotoutua, haimme taloudellista avustusta valtiolta, Business Finlandin innovaatioseteliä sekä tukea Ely-keskukselta. Olemme ottaneet yritystä varten myös lainaa, kertoo Härmälä.
The Ateljé tulee toimimaan verkossa ja kivijalassa. Helsingin Viiskulmassa Laivurinkadulla sijaitsevaa liiketilaa remontoidaan parhaillaan. Vuokraamon yhteyteen on tulossa toimisto ja takatilat, jossa lainattuja vaatteita voidaan huoltaa käyttökertojen välissä.
– Myymälässä ja verkossa toimii sama varasto, ja mukana on muotia Samujilta, Andiatalta, Theorylta, Katri Niskaselta, Helmut Langilta, Anni Ruuthilta ja TEIJAlta. Verkkoon on tulossa tarkat tuotevideot ja mittatietoa, jotta vuokraaminen on mahdollisimman vaivatonta.
Härmälä kertoo, että vaatteiden vuokraushinnat vaihtelevat 40 eurosta sataan euroon kerralta. Ja kun konsepti saadaan toimimaan Suomessa, tavoitteena on kasvaa ulkomaille.
– Tavoitteena on tehdä seuraavan viiden vuoden sisällä uusia avauksia Ruotsissa, Tanskassa ja mahdollisesti muuallakin Euroopassa. Se tulee vaatimaan meiltä maakohtaisia ostoja, mutta digitalisaation ansiosta vuokrauspalvelu olisi helposti skaalattavissa muuallekin.
Teksti Ida Rantala Kuvat Mikko Rasila, Eeva Suutari, Karoliina Jääskeläinen / Valoon Photography