Klaus Haapaniemi muutti kotinsa Lontoosta Berliiniin ja yrityksensä Helsinkiin. Uusi liike avattiin Kämp Gardenissa, koska kauppakeskus halusi joukkoonsa vetovoimaisen brändin.


Tänä keväänä suomalaista muotikauppaa piristävät uudet kuviot. Suomimuodin keskittymä Kämp Garden sai tiloihinsa paluumuuttajan, kun Klaus Haapaniemi avasi oman liikkeensä kauppakeskukseen vaatebrändi Hálon vanhaan liiketilaan helmikuun puolivälissä. Haapaniemi tunnetaan omaperäisestä kuviomaailmastaan ja mielikuvituksellisista printeistään.

Klaus Haapaniemen toinen perustaja Mia Wallenius kertoo, että yritystä pyydettiin Gardeniin, koska sinne haluttiin vetovoimainen brändi.

– Liike oli hyvin nopea päätös. Ei etsitty liiketilaa aktiivisesti, mutta oltiin kyllä mietitty, että Helsingissä olisi hyvä olla liike. Melkein puolet asiakkaista on kuitenkin Suomessa, sanoo Wallenius.

Haapaniemen tuotteita on myyty aiemmin Gardenissa osana edesmenneen konseptikauppa TREn valikoimaa. Jo silloin tuotteet kävivät hyvin kaupaksi, ja nyt Gardenissa on myynnissä koko mallisto: kankaita, tapetteja, vaatteita, piensisustustuotteita, laukkuja, sateenvarjoja, huiveja.

Designbrändi ei ole panostanut isosti liikkeen sisustukseen.

– Kaupan ilme on rakennettu pitkälti niiden elementtien varaan, mitkä meillä oli jo aiemmin, kun tuotteita myytiin Gardenissa.


Klaus Haapaniemen uudessa liikkeessä Kämp Gardenissa näkee brändin koko malliston.


Klaus Haapaniemi ja Mia Wallenius perustivat Klaus Haapaniemi -brändin vuonna 2010. Yritys aloitti pienellä kodintekstiilivalikoimalla, kuten peitoilla ja tyynyillä. Vuosien varrella sisustusmallisto on kasvanut esimerkiksi verhoilla, lampuilla ja tapeteilla. Mukaan on tullut myös naisten- ja lastenvaatteita, joista varsinkin naistenmuotiin yritys nyt keskittyy.

– Kun brändi perustettiin, ei kauheasti ajateltu, mihin se johtaisi. Ollaan aina edetty pienin askelin. Vaatemallistossakaan ei ole kaikkia vaatteita, mitä ihminen tarvitsee, eikä se seuraa ollenkaan sesonkeja tai trendejä, sanoo Wallenius.

Ainakaan toistaiseksi vaatteita ei myydä jälleenmyyjien kautta. Walleniuksen mukaan siihen on syynsä: kun tukkukauppaa ei ole, vaatteita voi lanseerata oman aikataulun mukaan silloin, kuin niitä sattuu valmistumaan.

Se kuvastaa koko Klaus Haapaniemi -brändin ajattelua ja tekemistä. Isojen askelten sijaan Haapaniemi ja Wallenius ovat aina luottaneet luonnolliseen kasvuun ja tekevät bisnestä omilla ehdoillaan. Vakiotiimissä on heidän lisäksi neljä työntekijää, jotka auttavat asiakaspalvelussa, tuotannossa ja myynnissä.

– Ei olla missään vaiheessa tehty bisnestä erityisen kaupallisesta tai myynnillisestä näkökulmasta. Meillä ei ole ollut koskaan tarvetta muuttaa mallistojakaan isosti. Joskus valikoimaan vain tuodaan uusia tuotteita.

Wallenius on työskennellyt aiemmin Stella McCartneyn ja Dieselin muotitaloissa taiteellisena johtajana ja vastannut niissä muun muassa brändinrakentamisesta, myymälöistä ja mainonnasta.

– Molemmissa taloissa oli luova ja tiivis pieni tiimi. Siellä todella näki, miten vaatesuunnittelijat ja tuotanto toimivat, ja kynnys aloittaa oma brändi madaltui.

Wallenius työskenteli hetken samanaikaisesti McCartneylla ja Klaus Haapaniemi -brändillään, kunnes päätti keskittyä täysillä omaan bisnekseen. Ennen omaa brändiään Klaus Haapaniemi teki puolestaan printtitöitä muun muassa Dieselille ja Levikselle ja toimi myös italialaisen Bantamin muotitalon luovana johtajana.


Klaus Haapaniemi tunnetaan printeistään. Suomen ohella kysyntää on etenkin Japanissa ja Keski-Euroopassa.


Haapaniemeä ja Walleniusta voidaan pitää nykyajan nomadeina. He ovat asuneet ja pyörittäneet bisnestään Suomessa, Italiassa, Lontoossa ja Berliinissä. Haapaniemi ja Wallenius ehtivät asua Lontoossa 15 vuotta, kunnes muuttivat Berliiniin syksyllä 2019.

– Oltaisiin voitu jäädä Lontooseen loppuiäksi, mutta tuli fiilis, että voisi kokeilla taas jotain uutta. Yrityksen kannalta myös brexitillä oli vaikutusta, ja samalla kun me muutimme Berliiniin, yhtiö muutti Suomeen.

Saksaan he ovat kotiutuneet paremmin kuin olivat etukäteen ajatelleet. Berliiniin muuttoa tuki se, että brändillä on jo liiketoimintaa Keski-Euroopassa, ja Saksa on sille potentiaalinen kasvumarkkina. Lisäksi Berliini sijaitsee keskellä Eurooppaa, joten sieltä on helppo käydä kauppaa kaikkialle. Lontoon myymälän pariskunta oli sulkenut jo pari vuotta aiemmin, joten sekään ei hidastanut muuttoaikeita. Ja verkkokauppaa voi tehdä mistä maasta tahansa.

– Berliini on taiteellisesti ja kulttuurisesti inspiroiva. Yllättävän nopeasti ollaan saatu näkyvyyttä paikallisesti. Berliiniläisiä medioita on kiinnostanut, miksi olemme halunneet muuttaa Lontoosta juuri Berliiniin. 

Saksalaiset lehtijutut ovat jo poikineet verkkokauppatilauksia, ja pieni paikallinen designmyymälä Studio 4 Berlin on ottanut myyntiin brändin sisustustuotteita.

Suomessa Klaus Haapaniemi tunnetaan etenkin Iittalan Taika -astiasarjasta. Sitä on valmistettu yli kymmenen vuotta, ja suosio on jatkunut vuodesta toiseen. 

Muutama vuosi sitten Haapaniemi teki myös paljon huomiota ja kehuja saaneen puvustuksen ja lavastuksen Suomen kansallisoopperalle Leoš Janáčekin oopperaan Ovela kettu. Haapaniemen tekstiilit ja kuviot ovat tuttu näky myös esimerkiksi helsinkiläisen luksushotelli St.Georgen talvipuutarhassa.

Suomen ohella kysyntää on ollut etenkin Japanissa. Klaus Haapaniemi on tehnyt yli 10 vuotta yhteistyötä japanilaisen Isetan -tavaratalon kanssa. Sinne on suunniteltu joulukampanjoita ja japanilaisille kuluttajille räätälöityjä lisensoituja tuotteita, kuten käsilaukkuja, lompakoita ja sateenvarjoja.

– Kaikki tuotteet näyttävät Klaus Haapaniemeltä, mutta valmistus oli Japanissa ja jakelu ulkoistettu, Wallenius sanoo.

Ja kauppa kävi. Välillä tehtiin erikoisempia tuotekokeiluja, ja huomattiin, että helpot perustuotteet, kuten lompakot, myyvät parhaiten. Myös isoon paikalliseen Scope Japan -verkkokauppaan tuotiin Klaus Haapaniemen nimellä brändättyjä eksklusiivisia tuotteita.

– Lisenssiyhteistyöt ovat brändin rakentamisen kannalta hyödyllisiä, mutta niistä tulee aika vähän rahaa, koska suuri osa potista menee valmistajille ja myyjille. Ne eivät ole taloudellisia rahasampoja.

Lisenssisopimus Isetanin kanssa päättyi viime vuonna, eikä jatkoa ole suunnitteilla.

Walleniuksen mukaan seuraavaksi on syytä tehdä jotain uutta – mutta mitä, sitä hän ei vielä paljasta. Katseet ovat kääntyneet Gardenin uuteen myymälään, johon Wallenius toivoo asiakkaiden löytävän – ja palaavan muotikauppoihin muutenkin.

Eteenpäin mennään brändille ominaiseen tyyliin, pienin askelin.




Kuvat Klaus Haapaniemi

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi


Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.