Vaatebrändi Niinmun avasi myymälän Turun kauppatorin kupeeseen kesken covidin ja torityömaan. Muutaman kuukauden mittaiseksi kaavailtu pop-up venähti neljäksi vuodeksi, ja nyt juhlitaan pysyvän liiketilan avajaisia.

Vuonna 2016 perustetun Niinmun-brändin takana ovat äiti, tytär – ja rakkaus Turun saaristoon. 

”Alussa ei ollut edes tarkoitus avata kivijalkaa, vaan keskittyä verkkokauppaan. 2020 avattu pop-upimme sai kuitenkin lämpimän vastaanoton asiakkailta, jotka kaipasivat vastuullista ja kestävää muotibrändiä”, kertoo brändin perustaja Virpi Kostiainen.

Nyt, neljä vuotta pop-upin avaamisen jälkeen, Niinmun on muuttanut uuteen myymälätilaan Turun Yliopistonkadulle, jonka varrelta löytyy muitakin suomalaisia vaatealan yrityksiä, kuten BYPIAS ja Wilhelmiina. 

”Yhteisöllisyys toteutuu täällä monellakin tapaa. Kadun liikkeet luovat kaikkia palvelevan kokonaisuuden, kun asiakas voi asioida helposti eri myymälöissä ja yrittäjät tukea toisiaan”, Kostiainen iloitsee. 

Kostiainen on vastannut uuden myymälän remontoinnista itse, ja se on brändin näköinen – ”valoa ja keveyttä”, hän kiteyttää. 

Niinmunia pyörittää äiti-tytär-kaksikko, Virpi ja Hilma Kostiainen. 

Silent Beauty from the Finnish Archipelago (suom. Suomen saariston hiljainen kauneus), kuuluu Niinmunin brändilupaus. Rakkaus saaristoon näkyykin läpi mallistojen, joiden värimaailma toistaa hiekan, kallion ja sammalen sävyjä. Se on seurausta kestävyyttä korostavasta ideologiasta.

”Kun värit toistuvat läpi mallistosta toiseen, tuotteita on helppo yhdistellä toisiinsa vielä vuosienkin jälkeen”, Kostiainen sanoo.

Niinmun käyttää mallistoissaan Suomessa ja EU:ssa tuotettuja luonnonmateriaaleja, kuten merinovillaa, pellavaa ja hamppua. Jälkimmäisen arvostus vaatekuituna tullee kasvamaan sen käyttöominaisuuksien, kuten hengittävyyden sekä lian ja hajujen hylkimisen, vuoksi, mutta erityisesti ympäristöä säästävän tuotannon takia, Kostiainen uumoilee.

Brändi edustaa monelle turkulaiselle paikallisuutta, mutta sen arvot ja laatu puhuttelevat laajemminkin: noin 90 prosenttia verkkokaupan ostoista tulee pääkaupunkiseudulta ja myymälään saavutaan ympäri Suomen. Jotta asiakkaita voidaan palvella myös Suomen ulkopuolella, verkkokauppa käännetään pian myös englannin kielelle.

Niinmunin vaatteissa käytetyt luonnonmateriaalit, kuten merinovilla, pellava, hamppu ja ecovero, tuotetaan EU:n alueella. 

Vaikka Turun pop-up muuttuikin pysyväksi, väliaikaisia pop-up-myymälöitä tullaan avaamaan jatkossakin – ja mieluiten meren äärelle, saaristoteeman mukaisesti.

”Viime kesänä pop-up oli Hangossa. Tulevaisuudessa se voisi olla Porvoossa, Oulussa tai vaikka Nauvossa”, Kostiainen maalailee.

Niinmun, Yliopistonkatu 25, Turku.

Teksti Emilia Honkanen
Kuvat Niinmun

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä: fafi@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.