Melissa Kujanpää vaihtoi vaatesuunnittelun konsultointiin. Samalla syntyi vastuullisten eurooppalaisten tuottajien lista, jonka hän haluaa nyt jakaa maksutta muillekin.
Melissa Kujanpää perusti ensimmäisen yrityksensä 19-vuotiaana. Se tarjosi asiakkailleen mittatilausompelupalveluja.
Nyt, kahdeksan vuotta ja kaksi vaatebrändiä myöhemmin, 27-vuotias Kujanpää työskentelee vaatetusalan konsulttina. Hän auttaa suunnittelijoita ja brändejä rakentamaan toimivia tuotantoprosesseja sekä välttämään tyypillisiä sudenkuoppia.
”Olen nähnyt, kuinka monille suurin haaste on löytää luotettava ja oikeanlainen tuotantokumppani.”
Uraansa aloittelevia suunnittelijoita tukeakseen Kujanpää on koonnut listan hyväksi todetuista eurooppalaisista vaatetuottajista.
”Missioni on luoda oikotie niille, jotka haluavat perustaa vaatebrändin”, hän sanoo.
”Alaa opiskelleet lähtevät usein rakentamaan brändiä käsityönä, hitaasti ja hieman vaikeamman kautta, kun taas ilman alan koulutusta monet tyytyvät print-on-demand-ratkaisuihin. Haluan nostaa esiin kolmannen polun.”

Luotettava tuotantokumppani, joka pitää kiinni laadusta ja aikatauluista on avain brändin kuin brändin menestykseen, Kujanpää uskoo.
Lisäksi tarvitaan selkeä tuotekortti, jonka avulla kommunikaatio tuotannon kanssa on yksiselitteistä ja sample-kierroksia tarvitaan vähemmän.
”Kun nämä kaksi asiaa ovat kunnossa, brändillä on parhaat mahdollisuudet kasvuun.”
Kujanpään ensisijaisena tavoitteena on tehdä vaatebrändin perustamisesta selkeä ja innostava prosessi. Mutta tähtäimessä on sitäkin suurempia suunnitelmia:
”Kun perustetaan lisää kotimaisia brändejä, paranevat mahdollisuudet tehdä Suomi-muotia, joka kiinnostaa myös kansainvälisesti.”
Teksti Johanna Rämö
Kuvat Charlota Blunarova / Unsplash ja Melissa Kujanpää
Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä: fafi@fafi.fi