Uuden ajan työvaateyrityksenä Touchpoint haluaa olla ennen kaikkea rohkea ja ekologinen uusinajattelija. Touchpoint pyrkii muuttamaan tekstiiliteollisuuden tulevaisuutta olemalla edelläkävijänä mukana vaikuttamassa ympäristöystävällisempiin ratkaisuihin.
Touchpointin työvaatteiden ekologisuus lähtee designpöydältä: suunnittelussa huomioidaan materiaalivalinnat, leikkuujätteen minimointi, vaatteen elinkaari ajattomuuden ja kestävyyden näkökulmasta sekä kierrätettävyyden maksimointi.
– Tekstiiliteollisuus itsessään on murroksessa, joten kiertotalous ja kierrätettävyys ovat nousevia mahdollisuuksia vaikuttaa resurssitehokkaasti valintoja tehtäessä, sanoo Riikka Rajaviita, Touchpointin sustainable sales director.
Touchpointin tarina alkoi vuonna 2008, jolloin syntyi ajatus tehdä oikeaa ja hyvää, ja luoda sen pohjalta ekologisia työvaatteita tuottava yritys. Tuolloin kestävä kehitys mainittiin lähinnä juhlapuheissa, mutta tähän päivään mennessä ala on muuttunut valtavasti.
– 10 vuotta sitten puhuttiin paljon, mutta tehtiin vielä vähän. Niin ikään ekologisia materiaaleja oli vasta vähän tarjolla. Tänään vastuullisuus ja ekologisuus ovat aiheita, joista ei vain puhuta, vaan joihin myös tartutaan konkretian tasolla. Uusiomateriaalit ovat meillä jo ihan arkipäivää, Rajaviita kertoo.
Matkaan on mahtunut myös mutkia ja yllättäviä tilanteita. Näissä hetkissä tärkein selviytymiskeino on kuitenkin ollut kokeilunkulttuuri, joka on osa Touchpointin arkea. Kipupisteiden tunnistaminen ja ratkaisujen löytäminen onnistuu yhteispelillä asiakkaiden kanssa.
– Uskomme ketteryyteen ja eteenpäin nojaavaan tekemiseen. Meillä on rohkeutta tehdä valintoja ja kykyä ajatella asioita uudella tavalla, Rajaviita kertoo.
Työvaatteista huolehditaan myös elinkaaren loppupäässä
Touchpointille on tärkeää olla löytämässä uusia ratkaisuja ja keinoja kierrättää materiaaleja tekstiiliteollisuudessa uudelleen raaka-aineena. Pelkästään Skandinaviassa syntyy vuodessa yli 350 miljoonaa kiloa poistotekstiiliä, josta 80 % hävitetään polttamalla. Touchpoint haluaa muuttaa tätä negatiivista yhtälöä.
Parhaimmillaan työvaatteilla voi viestiä vastuullisuudesta ja ne voivat olla juuri se tarvittava etumatka parhaiden työntekijöiden saamiseen. Touchpoint käyttää esimerkiksi kierrätysmuovipulloista tehtyä kangasta, joka on laadukasta, kestävää ja hengittävää.
– Olemme käyttäneet jo yli 1,3 miljoonaa pulloa yhdessä asiakkaiden kanssa. Lisäksi näiden muovipullojen käyttäminen tarkoittaa, ettemme tuota neitseellistä polyesteriä, Rajaviita kertoo.
Materiaalien kierrätyksestä hyvä esimerkki on myös Touchpointin asiakas Hesburger, jonka työntekijöiden työvaatteet kerätään talteen, kun niiden käyttöikä on tiensä päässä. Poistotekstiilit toimitetaan eteenpäin työstettäväksi, ja lopulta tekstiilistä tulee komposiittia. Tästä taas valmistetaan terassihuonekaluja, jotka ovat käytössä Hesburgerin ravintoloissa.
Asiakaslähtöisiä palveluita
Rajaviidalle on tärkeää, että hän jakaa saman arvomaailman niin töissä kuin kotonakin. Samalla työskentely muutosälykkäässä yrityksessä on inspiroivaa.
– Monella toimialalla on käynnissä suuri murros, ja palvelut hakevat muotoaan. Kukaan ei enää selviydy vain myymällä tuotteitaan, vaan yritysten on jatkossa pystyttävä kehittämään palveluitaan asiakasta kuunnellen, Rajaviita sanoo.
Hän kokee, että Touchpointilla on tähän juuri oikeat ihmiset, vahva tahtotila ja asiakkaat, joiden kanssa ratkoa yhdessä kestävän kehityksen haasteita.
– Menestyksemme salaisuus on, että mitään ei ole kehitetty sattumalta, vaan tekeminen on vaatinut pitkäjänteisyyttä ja muutoshalukkuutta. Toimintatapamme on vahvasti tulevaisuuteen tähtäävää, Rajaviita kiteyttää.
Touchpoint
Ekologisten työvaatteiden valmistaja.
Perustettu vuonna 2008.
Liikevaihto vuonna 2018 on noin 2,8 miljoonaa euroa.
Työvaatteiden avaintekijöinä funktionaalisuus, kestävyys, ekologisuus ja brändilähtöisyys.
Teksti Teresia Jokinen Kuva Touchpoint
Artikkeli on julkaistu aiemmin Modin-lehdessä.