Formal Friday avasi konseptiliikkeen Helsingin ytimeen
Helsingin Kaivopihalle on avautunut persoonallinen muotiliike. Myymälän seinät ovat foliomaisen pinnan peitossa, rekeillä roikkuu vain muutamia villaneuleita. Liikkeen ilme on futuristinen, kliininen ja riisuttu aina kassapistettä myöten.
Kyseessä on merinovillapaidoistaan tunnetun suomalaisbrändi Formal Fridayn juuri avattu myymälä. Muotiyritys tunnetaan minimalistisesta tyylistään, mutta erikoisella liikkeellä on toisenlainenkin pyrkimys. Formal Friday haluaa viedä kuluttajien ajatukset pois kutiavista villapuseroista. Uuden liikkeen ilme viestii merinovillan hyvistä ominaisuuksista: se on sileää, silkkisen tuntuista ja hengittävää – ja sellainen on oikeastaan myös avara, sileällä alumiinipaperilla vuorattu liiketila.
Myymälän designin innoittajana ovat olleet Formal Fridayn myymäläpäällikkö Atte Heiskasen lapsuusajan avaruusunet.
– Lapsena näin usein erittäin todentuntuisia unia siitä, että jouduin ufojen kidnappaamaksi. Sisällä aluksessa vallitsi kliininen ja futuristinen maailma, kaikki pinnat olivat rosteria tai alumiinia ja valaistus oli häikäisevän kirkas. Kuulostaa aika hassulta, mutta koitimme tämän unimaailman toistaa myymälässämme, Heiskanen kertoo tiedotteessa.
Formal Fridayn kauppa aukesi Helsingin ydinkeskustaan uusittuun Kaivopihaan osoitteeseen Mannerheimintie 3.
Kesko lopettaa kenkäkauppansa ensi vuonna
Kesko aikoo lakkauttaa Kookenkä-, Kenkäexpertti- ja The Athlete’s Foot -liikkeensä ensi vuoden alussa. Samalla Kesko irtisanoo 150 työntekijää. Aiheesta uutisoi Yle.
Lakkauttaminen tarkoittaa noin 50 myymälän sulkemista eri puolilla Suomea.
Kenkäkaupassa Kesko aikoo keskittyä jatkossa urheilu- ja vapaa-ajan jalkineisiin, joita myyvät esimerkiksi Intersport ja Budget Sport.
Suomalaiset suunnittelijat tulkitsevat Marimekkoa
Marimekko täyttää ensi vuonna 70 vuotta. Juhlavuotensa kunniaksi suomalainen designtalo lanseeraa muotimalliston, jossa nähdään tunnettuja Marimekon arkistokuoseja vuosikymmenten varrelta – mutta myös jotain aivan uutta.
Ensi kesänä Marimekko julkaisee neljä Co-created -erikoismallistoa, joissa suomalaiset suunnittelijat tulkitsevat Marimekon designia kukin omalla tyylillään.
Ensimmäisessä co-created -mallistossa nähdään graafisten suunnittelijoiden, Antti Kekin ja Matts Bjolinin, kollaasimaisia sommitelmia Marimekon muotikuvista ja -kuoseista.
Toinen erikoismallisto on toteutettu yhteistyössä muotisuunnittelija Sasu Kaupin kanssa. Kauppi tunnetaan nimeään kantavasta vaatemallistostaan ja muistetaan muun muassa muutaman vuoden takaisesta pestistään rap-tähti Kanye Westin perustaman Yeezy-merkin designjohtajana. Kaupin ja Marimekon yhteistyömallistossa nähdään muun muassa Maija Isolan Appelsiini- ja Unikko -kuoseja uusin tavoin sommiteltuina ja kokeilevissa väriyhdistelmissä.
Co-created-mallistot julkaistaan vuoden 2021 aikana.
R/H sulkee myymälänsä ja avaa showroom-verkkokaupan
Parhaillaan juhlavuottaan viettää myös kotimainen vaatebrändi R/H.
Emilia Hernesniemen ja Hanna Riiheläisen vuonna 2010 perustama muotiyritys täyttää kymmenen vuotta, ja juhlavuoden aikana sen toimintaa uudistetaan. R/H ilmoittaa sulkevansa kauppakeskus Kämp Galleriassa sijaitsevan Kämp Gardenin myymälänsä vuoden lopulla. Sen tilalle yritys aikoo lanseerata uudenlaisen showroomin ja verkkokaupan yhdistävän kauppakonseptin kevään 2021 aikana.
R/H:n mukaan päätöstä on tukenut myynnin voimakas kasvu verkossa. Yritys kertoo kasvattaneensa tänä vuonna verkkokauppansa myyntiä 64 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Kasvu on paikannut Kämp Gardenin myymälässä heikosti sujunutta kauppaa: verkkomyynnin ansiosta koko yrityksen myynti on kasvanut 11 prosenttia.
R/H:n uudistukset ovat osa yrityksen uutta strategiaa, jota johtaa yhtiön toimitusjohtajana vastikään aloittanut Glooria Luht.
Koruyrittäjät perustivat yhteisen verkkokaupan
Kun joulumarkkinoita ja -myyjäisiä on koronan vuoksi peruttu, siitä on aiheutunut muotikauppojen lisäksi harmia useille korualan yrittäjille ja käsityöläisille. Suomalaiset koruyrittäjät eivät kuitenkaan ole jääneet toimettomiksi, vaan he avasivat verkkoon kotimaisten korujen joulukaupan.
Jules & Beryl -nimisessä pop up -verkkokaupassa myydään lähes 400 erilaista Suomessa käsityönä valmistettua korua. Mukana on 24 korualan yrittäjää ja kultaseppää. Kaupan vauhdittamisen lisäksi koruyrittäjät toivovat tempauksellaan nostavansa kotimaisen korumuotoilun arvostusta ja tunnettuutta.
Kotimaisten korujen joulukauppa palvelee verkossa loppiaiseen asti.
Kuvat Formal Friday, Marimekko, R/H, Bu.ké