Spinnova aloitti yhteistyön tanskalaisen muotijätin kanssa
Tanskalaisesta pikamuodista on tulossa aiempaa vastuullisempaa. Ja siitä on kiittäminen suomalaista kuitu-innovaatiota.
Ekologista puupohjaista tekstiilikuitua valmistava Spinnova on aloittanut yhteistyön tanskalaisen vaatealan suuryritys Bestsellerin kanssa. Yhteistyön tavoitteena on selvittää, millaisiin kaupallisiin muotituotteisiin Spinnovan kehittämää kuitua voidaan käyttää, mihin materiaaleihin kuitua voidaan sekoittaa ja kuinka tuotteet kestävät pesua ja käyttöä.
Selvitystyön jälkeen yritykset pyrkivät kehittämään vastuullisia kankaita, joista Bestseller valmistaisi vaatemuotia kuluttajille. Bestsellerin brändeihin kuuluvat muiden muassa Vero Moda, Only, Vila, Selected, Jack & Jones ja Name It.
Spinnova jatkaa demotuotteiden kehittämistä myös Marimekon, norjalaisen ulkoiluvaatemerkki Bergansin ja työvaateyritys Touchpointin kanssa. Spinnova pyrkii parhaillaan kaupallistamaan Spinnova-kuitua ja skaalaamaan tuotantoaan suurempiin volyymeihin.
Bestsellerille yhteistyö Spinnovan kanssa on osa yrityksen uutta vastuullisuushanketta. Bestseller on perustanut innovaatioyksikön, joka keskittyy uusien materiaalien, parempien tuotantomenetelmien ja uusien liiketoimintamallien kehittämiseen. Innovaatioyksikön tavoitteena on tuoda ekologisemmista kuiduista valmistettuja vaatteita markkinoille vuoteen 2025 mennessä.
Tommy Hilfigerillä suuria vastuullisuussuunnitelmia
Vastuullisuuslupauksia tekee myös Tommy Hilfiger. Amerikkalainen muotibrändi kertoo aikovansa olla täysin kestävän kehityksen mukainen muotiyritys vuoteen 2030 mennessä. Tommy Hilfiger aikoo muun muassa valmistaa tuotteita jatkossa vain kierrätetyistä tai uusiutuvista materiaaleista. Se on aloittanut yhteistyön esimerkiksi hedelmistä nahkaa muistuttavaa materiaalia valmistavan Frumatin kanssa.
Tommy Hilfiger aikoo myös tehostaa mallistojen suunnittelutyötä 3D-teknologialla sekä tehdä jatkossakin muotia erityistarpeita omaaville kuluttajille, joiden on vaikea löytää vaatteita muualta. Vuoteen 2030 mennessä yritys lupaa pienentää myös hiilijalanjälkeään, vähentää vedenkulutustaan ja uusiokäyttää kaiken tuottamansa jätteen.
Lisäksi se vihjaa, että kuluttajien on mahdollista pukeutua Hilfigeriin tulevaisuudessa muutenkin kuin ostamalla vaatteita uusina. Tällä se voi viitata esimerkiksi vanhojen vaatteiden kierrätyspalveluun.
Marimekko avasi uuden lippulaivamyymälän
Marimekko on palannut Helsingin keskeisimmälle kauppapaikalle. Uusi lippulaivaliike avasi ovensa Pohjoisesplanadin ja Mikonkadun kulmassa. Samassa liiketilassa sijaitsi myös aiemmin yrityksen Marikulmana tutuksi tullut lippulaivamyymälä. Välillä siinä kävivät kauppaa myös luksusmuotiin erikoistuneet Feren ja Nina’sin muotiputiikit.
Marimekolla menee kohtalaisen hyvin koronakriisistä huolimatta. Syyskuussa julkaistussa yhtiötiedotteessa kerrotaan, että Marimekko-konsernin vertailukelpoisen liikevoiton ennakoidaan olevan suunnilleen edellisvuoden tasolla tai alhaisempi. Positiiviseen kehitykseen ovat vaikuttaneet muiden muassa Suomen vähittäismyynnin odotettua parempi kehitys kesällä sekä tukkumyynnin kohentuneet loppuvuoden näkymät.
Sami Sykön tanssit jatkuvat foxtrotilla
Finlandin liiketoimintajohtaja Sami Sykön tanssitaitoja nähdään tv-ruudussa myös ensi sunnuntaina. Silloin vuorossa on foxtrot, ja musiikkina Frank Sinatraa.
Viime sunnuntain Tanssii tähtien kanssa -lähetyksessä Sykkö ja hänen tanssiparinsa Ansku Bergström esittivät dramaattisen tangon – ja saivat suitsutusta myös tuomareilta. Kilpailusta putosi kenkäsuunnittelija Minna Parikka.
Tanssii tähtien kanssa -ohjelman katsojaluvut ovat kasvaneet viikko viikolta. Viime sunnuntaina meni rikki jo miljoonan katsojan raja. Tanssiesitysten lisäksi tv-show on myös tyylin juhlaa, sillä kilpailijoiden päällä nähdään viikoittain mitä näyttävämpiä luomuksia.
Samia ja Anskua voi äänestää lähettämällä tekstiviesti 9 numeroon 17225, soittamalla numeroon 0700 79 009 tai äänestämällä verkossa osoitteessa mtv.fi/aanesta.
Teksti Ida Rantala Kuvat Vero Moda, Tommy Hilfiger, Marimekko, MTV3