Postin teettämä tuore tutkimus kertoo, että käytetyn ostaminen ja myyminen on sekä sukupuoli- että ikäkysymys.

Vaikka käytetyn tavaran ostaminen ja myyminen yleistyy vauhdilla, 25 prosenttia suomalaisista ei ole koskaan ostanut secondhandia, selviää Postin teettämästä tutkimuksesta. Samaisen tutkimuksen mukaan 41 prosenttia ei ole koskaan myynyt tavaroitaan eteenpäin.

”Vaikka olemme jo nähneet hurjaa kasvua secondhandin verkkokauppaistumisessa ja pakettien määrässä, olemme Suomessa vasta heräämässä ilmiöön. Globaalisti markkinan odotetaan kasvavan jopa viisi kertaa perinteistä retailia nopeammin. Kansainvälisesti viimeisen vuoden aikana jopa 35 prosenttia kuluttajista osti ensi kertaa käytettyä, mikä kertoo kasvun jopa kiihtyvän lähitulevaisuudessa”, kertoo Postin kuluttajalähettämisestä vastaava myyntijohtaja Elina Rosenlund tiedotteessa.

Tutkimuksen mukaan suomalaiset naiset ovat selkeästi aktiivisempia secondhand-markkinoilla kuin miehet. Naisista vain 19 prosenttia kertoo, ettei ole ostanut käytettyä. Miehistä samaa sanoo joka kolmas (33 %). Miehistä lähes puolet (46 %) ja naisista noin kolmannes (35 %) ei ole koskaan myynyt kaapeissa lojuvia tavaroitaan.

Alle 24-vuotiaat ovat ahkerimpia käytetyn ostajia ja myyjiä. Heistä vain 11 prosenttia ei ole ikinä ostanut käytettyä ja jopa 62 prosenttia on laittanut tavaroitaan kiertoon.

Laatu, luotettavuus ja työläys epäilyttävät

Käytetyn ostamisen esteeksi monella nousee epäilyt tuotteiden kunnosta ja laadusta (41 %) sekä ostamisen luotettavuudesta (33 %). Noin viidennes vastaajista (22 %) kokee ostamisen myös työlääksi ja aikaa vieväksi.

Erityisesti nuorimpia vastaajia mietitytti laatu, sillä niistä 18–24-vuotiaista, jotka eivät ole ostaneet käytettyä, jokainen vastasi syyn olevan huoli tuotteiden laadusta. Heitä myös huoletti palautusoikeuden puute (71 %). 25–34-vuotiaat puolestaan kokivat käytetyn hankkimisen liian vaivalloiseksi (42 %). Verrattuna muihin ikäryhmiin 55–64-vuotiailla korostui tyytymättömyys ostokokemukseen (23 %).

Vaikka käytetyn tavaran ostamiseen liittyy epäilyksiä laadusta ja vaivalloisuudesta, sen sosiaalinen hyväksyttävyys on korkea. Yksikään vastaaja ei kokenut, että ostamisen esteenä olisi häpeä tai pelko muiden mielipiteistä.

Ne suomalaiset, jotka eivät ole myyneet tavaroitaan eteenpäin, kertovat tämän johtuvan myymisen vaivalloisuudesta (41 %) tai siitä, että lahjoittavat tarpeettomaksi jääneitä tavaroita mieluummin hyväntekeväisyyteen (30 %). Erityisesti naiset (44 %) ja yli 65-vuotiaat (39 %) antavat tavaransa vastikkeetta eteenpäin. Samalla jopa 30 % miehistä kokee, ettei heillä ole mitään myytävää.

Postin teettämä suomalaisten secondhand-ostokäyttäytymistä kartoittava tutkimus toteutettiin osana Secondhand Syyskuu -kampanjaa. Kolmatta kertaa järjestettävän kampanjan kasvoina ovat Maria Veitola ja Köpi Kallio.

Käytetyn ostamisen testaaminen ei kiinnosta suurinta osaa

Secondhand-markkina ei toistaiseksi houkuttele niitä, jotka eivät ole koskaan ostaneet käytettyjä tuotteita. Peräti 80 prosenttia heistä arvioi, ettei aio ostaa käytettyä myöskään seuraavan vuoden aikana. Poikkeuksena tästä olivat 18–24-vuotiaat, joista jopa 45 prosenttia aikoo todennäköisesti hankkia käytettyä tulevien kuukausien aikana.

Ensi kertaa käytetyn ostoa harkitsevia markkinoille houkuttelisi edullisempi hinta (66 %), vastuullisuus (23 %) sekä sellaiset tuotteet, joita ei löydy uusina (15 %). Eniten kiinnostaisivat vaatteet (41 %), elektroniikka (40 %) ja huonekalut (35 %).

Yli puolet suuntaisi perinteiselle kirpputorille (54 %), 48 prosenttia hankkisi ostoksensa verkosta suoraan toiselta kuluttajalta niin, että sopisi itse hinnasta ja kuljetuksesta (esim. Facebook, Tori) ja 41 prosenttia ostaisi verkkokauppamaisen alustan tai sovelluksen kautta (esim. ToriDiili, Vinted).

Secondhandia ostavista joka kolmas tekee ostoksia kuukausittain

Käytettyä jo ostavista kolmannes (34 %) ostaa secondhandia vähintään kuukausittain. Alle 34-vuotiaat pitävät tavarat aktiivisesti kierrossa: heistä lähes puolet (46 %) ostaa käytettyä kuukausittain, ja samassa tahdissa 38 prosenttia myös myy tavaroitaan eteenpäin.

Käytetyn tavaran ostamiseen vaikuttavat ennen kaikkea hinta ja vastuullisuus. Edullisuus (74 %) on tärkein syy, miksi suomalaiset valitsevat secondhandin, ja lähes puolet (49 %) mainitsee vastuullisuuden merkittäväksi motiiviksi.

Tärkeitä syitä ostamiselle olivat myös mielihyvä hyvistä löydöistä (38 %) sekä persoonallisten löytöjen tekeminen (34 %). Joka neljäs (26 %) ostaa käytettyä, koska tuotteita ei enää valmisteta.

67 prosenttia kertoo myyneensä kaapeissa lojuvia tavaroitaan, koska heille on tärkeää, että tavaroiden käyttö jatkuu, vaikka ne olisivat jääneet itselle tarpeettomiksi. Tavaroita halutaan myös pois nurkista tilan tarpeen vuoksi (44 %). Lisätuloja kaipaa 28 prosenttia vastanneista. Noin joka kolmas alle 34-vuotias ei myöskään tietäisi, minne muualle tavaransa kierrättäisi. 35–44-vuotiaat haluavat vastinetta omaisuudelleen, sillä heistä 32 prosenttia ei halua lahjoittaa tavaroitaan ilmaiseksi ja 26 prosenttia kokee tavaroidensa olevan liian arvokkaita lahjoitettaviksi.

Tutkimus toteutettiin osana Secondhand Syyskuu -teemakuukautta. Postin lisäksi mukana kampanjassa ovat Bought app, Emmy Clothing, Fixably / Flip1, Gugguu, Huuto.net, Kalevala Pidetty, Kidli, L-Fashion Group, Marimekko Preloved, Nanso, Ninyes, Schibsted/Tori, Vaihtokapula ja Varusteleka. Syyskuun aikana yhteistyökumppanit tarjoavat erilaisia etuja ja alennuksia.

Kuvat Posti

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä: fafi@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.