Käytettyä muotia pääsee pian myymään ja ostamaan Helsingin keskustan Stockmannilta, kun Relove avaa kolmannen konseptikauppansa kaupungin ytimeen.
Kierrätetyn muodin vetovoima kasvaa – ja pian sitä myydään myös Suomen tunnetuimmassa tavaratalossa. Suosittu second hand -myymälä ja konseptikauppa Relove avaa liikkeen Helsingin ydinkeskustaan, Stockmann-tavarataloon huhti-toukokuussa.
Vuonna 2016 perustetulla Relovella on ennestään myymälät Helsingin Töölössä ja Punavuoressa. Second hand -muodin lisäksi Relovet tunnetaan kahviloistaan sekä myymälöiden yhteydessä olevista, vaihtuvia lifestyle-tuotteita myyvistä pop upeistaan.
Stockmannin kolmanteen kerrokseen avautuva liike tulee olemaan samantyylinen ja -kokoinen kuin muutkin Reloven myymälät. Kauppa avautuu naisten muodin yhteyteen, ja sille on tulossa oma sisäänkäynti Esplanadin puolelle. Sen yhteyteen tulee myös kahvila.
– Stockan myymälän kahvilaan on tulossa muita Reloveja laajempi menu. Muuten ilme on saman henkinen ja maalisutiin pääsemme tarttumaan ensi viikolla, kun uuden kaupan rakentaminen alkaa, kertoo Reloven perustaja Noora Hautakangas.
Kuluttajat voivat tuoda uuteen Reloveen vanhoja vaatteitaan myyntiin tuttuun tapaan, mutta Stockmannilla myyntivaihtoehtona on ainoastaan All Inclusive -sopimus. Se tarkoittaa, että Relove hoitaa kaiken myynnin hinnoittelusta vaatteiden höyryttämiseen ja rekin siistimiseen. Relove ottaa puolet provisiota kokonaismyynnistä.
– Stockmannin kauppapaikalla se on logistisesti järkevin ratkaisu, Hautakangas kertoo.
Stockmannin ja Reloven yhteistyöneuvottelut alkoivat jo vuoden 2019 lopulla, kun Stockmann otti yhteyttä Reloveen ja ehdotti yhteistyötä.
– Relove on kiinnostava edelläkävijä second hand -kaupassa. Nyt asiakkailla on mahdollisuus tehdä uusia ja vanhoja löytöjä Stockmannilta ja Relovesta, ja esimerkiksi meiltä tehdyt hankinnat voivat saada uuden elämän Reloven kautta, kertoo Stockmannin naisten muodin kategoriajohtaja Maiju Niskanen.
Reloven tulo Stockmannille on osa tavaratalon muotipuolen suurta uudistusta. Paljon on tehty viimeisen vuoden aikana.
– Valikoimaa on kehitetty muodin osalta premiumin suuntaan. Ollaan keskitytty pohjoismaisiin ja paikallisiin brändeihin, eli vastattu kysyntään. Asiakkailla on selkeästi halu tukea lähimuotia ja suomalaista suunnittelua.
Niskasen mukaan vuoden aikana pelkästään muotiin, urheiluun ja lastenvaatepuolelle on tuotu 70 uutta brändiä. Niiden joukossa ovat esimerkiksi suomalainen Myssyfarmi, pohjoismaiset suosikit ByMalina ja Bruuns Bazaar sekä maailmankuulut muotitalot Balmain, Marni ja Zimmermann. Myös esimerkiksi laukkupuoli on uusittu kokonaan, ja muotipalvelun tiloja ja sovituskoppeja niitäkin uudistettu.
Relovelle yhteistyö maan suurimman tavaratalon kanssa on merkittävä askel.
Mitä seuraavaksi?
– Tottakai meillä on toiveita kasvaa. Stockmann on kuitenkin todella iso avaus, johon keskitytään nyt. Liika vauhti ei ole hyvästä, sanoo Hautakangas.
Kuvat Relove
Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi