HAGELSTAM on ainoa suomalainen kenkämerkki ruotsalaisen tavarataloketjun valikoimassa.

Ruotsalaisen tavarataloketju Nordiska Kompanietin valikoimassa on vain muutama suomalainen muotimerkki. Viime viikolla Andiata, Ekta, Gauhar ja Marimekko saivat seurakseen puolitoista vuotta sitten lanseeratun HAGELSTAMin.

Saavutusta voi pitää nopeana, mutta itse prosessi oli pitkä, kertoo brändin perustaja, suomalainen kenkäsuunnittelija ja vaikuttaja Sandra Hagelstam.

Hagelstam otti yhteyttä tukholmalaiseen tavarataloon alkuvuodesta ja tapasi sen sisäänostajat keväällä. Vastaanotto oli innostunut: HAGELSTAMin nähtiin tuovan uutta kulmaa tavaratalon juhlapukeutumisen valikoimaan. Mielessä oli erityisesti hääsesonki, joka ulottuu nykyään syksyyn ja talveen saakka.

”He pitivät siitä, että brändi on pohjoismaalainen ja että mallistossa on useita eri korkovaihtoehtoja.”

NK päätyi tilaamaan kuusi kenkämallia, joiden joukossa ovat koroiltaan korkeimmat mutta myös matalimmat.

Kuluneen vuoden aikana Hagelstam on tavannut muitakin potentiaalisia jälleenmyyjiä.

”Moni on ollut kiinnostunut mutta jäänyt seuraamaan, mihin brändi kehittyy. Tässä taloustilanteessa harva haluaa ottaa riskejä uusien brändien kanssa.”

Sisäänostotilanteet voivat olla kahden kauppa, hän on huomannut.

”Usein sisäänostajat ihastuvat johonkin tuotteeseen henkilökohtaisesti. Siksi diilit myös tuntuvat henkilökohtaisilta.”

HAGELSTAMin mallisto on esillä NK:n Tukholman-tavaratalon ensimmäisessä kerroksessa naisten kenkäosastolla.

Hagelstam uskoo, että yhteistyö NK:n kanssa on vasta alkua laajemmalle kansainväliselle kasvulle.

”Kyse ei ole siitä, että nyt oltaisiin maalissa.”

Päinvastoin.

”Tämä on mahdollisuus käydä dialogia siitä, miten tuotetta voi kehittää. Olen oppinut prosessin aikana valtavasti.”

Tavaratalot haluavat tarjota asiakkailleen yllätyksiä ja löytämisen iloa.

”Asiakas ei aina tiedä, mitä etsii. Siksi on tärkeää, että valikoimassa on jotain erottuvaa ja kiinnostavaa. Sisäänostajilta kannattaakin kysyä, mitä heiltä puuttuu ja mitä uutta voisi tuoda valikoimaan.”

HAGELSTAMin brändin keskiössä on vastuullinen tuotanto. Jokainen kenkäpari valmistetaan Italiassa pienessä perheomisteisessa ateljeessa sertifioidusta eurooppalaisesta nahasta.

”En ole halunnut keksiä pyörää uudelleen, vaan tehdä asiat paremmin”, Sandra Hagelstam sanoo.

Siitä on ollut etua myyntitapaamisissa.

”Nämä asiat kiinnostavat sekä jälleenmyyjiä että heidän asiakkaitaan. NK:lle on tärkeää tarjota tuotteita, joissa yhdistyvät laatu, estetiikka ja vastuullisuus.”


Teksti Johanna Rämö
Kuvat HAGELSTAM

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä: fafi@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.