Postin työkiista ratkesi eilen, mutta verkkokauppaa tekevien suomalaisten muotiyritysten kauppa ehti kärsiä tuntuvia tappioita.
Postin lakko kuritti verkkokauppaa tekeviä pienyrittäjiä toden teolla. Ja jälkipyykki pestään nyt.
Yrittäjä.ion tekemän kyselyn mukaan yli 30 prosenttia yrittäjistä koki tulonmenetyksiä Postin lakon johdosta – jotkut jopa tuntuvia.
– Lakko vaikutti todella selkeästi myyntiin. Arvioisin, että lakon ajalta kertyneet tappiot kipuavat 30 000 euroon, kertoo Meritta Bra muotiyrityksen omistaja Meritta Viljakainen.
– Myös kahdessa kivijalkaliikkeessäni oli lakon aikaan poikkeuksellisen hiljaista. Kauppa oli täysin pysähtynyt. Kuluttajilla oli kenties sellainen mielikuva, että mitään ei kannata nyt ostaa.
Lakko tyrehdytti myynnin myös My Milou -muotiyrityksen verkkokaupassa. Omistaja Mari Huhtamäen mukaan tarkempi laskelma menetyksistä tehdään kuitenkin vasta nyt lakon päätyttyä.
– Lakon vaikutus on ollut selkeä, ja asiakkaat ovat olleet sen suhteen hyvinkin tiedostavia. Kaiken kaikkiaan viime viikot ovat olleet aika vaisuja, eikä verkkomyynnin tappioita ole paikattu kivijaloissa, Huhtamäki summaa.
Postin lakko osui verkkokauppiaan kannalta huonoimpaan mahdolliseen saumaan. Maksupalveluntarjoaja Klarnan mukaan suomalaisten verkkokauppojen paras myyntikuukausi on tavannut olla marraskuu.
Erityisen ahtaalla ovat olleet IVALO.COMin kaltaiset yritykset, joiden koko myynti perustuu verkkokauppaan.
– Lakko vaikutti IVALO.COM:n myyntiin erittäin merkittävästi. Häviö on viisinumeroinen summa, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Matti Lamminsalo.
Myös uusissa verkkokaupoissa huomattiin myynnin seisahtuminen. Jalkinekauppa Kenkä-Rale aloitti verkkomyynnin kesäkuussa.
– Postin lakolla oli jonkin verran vaikutusta myyntiin. Tämä pistää ajattelemaan, että eri tavarantoimittajia on ehkä järkevää olla tulevaisuudessa, arvioi Kenkä-Ralen kauppias Lea Byysing.
Moni yrittäjä pyrkikin korjaamaan tilannetta etsimällä uuden tai väliaikaisen logistiikkakumppanin. Näin toimivat esimerkiksi Viljakainen ja Huhtamäki, jotka tekivät sopimukset Matkahuollon kanssa. Uusista sopimuksista aiheutuvat kulut maksetaan kuitenkin yrittäjän pussista, eikä viiveiltä välttyminen ole taattu.
Ainakin yksi yritys onnistui kääntämään lakon pienoiseksi voitoksi. Kenkäsuunnittelija Terhi Pölkki ohjasi asiakkaansa verkosta Kämp Gardenin myymäläänsä mainostamalla nouda myymälästä -palveluaan sosiaalisen median kanavissaan. Ja koska suurin osa brändin asiakaskunnasta on pääkaupunkiseudulta, kehotus toimi – ja toi mahdollisesti myymälään uusiakin asiakkaita.
Postikiistan osapuolet pääsivät sopuun eilen keskiviikkona, ja lakko päättyi välittömästi. Koko joulukauppaa ei siis ole menetetty – marraskuun tappioista huolimatta. Postin mukaan joululahjat ehtivät perille jouluksi. Pieni osa lähetyksistä voi kuitenkin viivästyä tammikuun alkuun.
Teksti Ida Rantala Kuvat Bench, Miss Mary/Meritta Bra, IVALO.COM