Fashion Finland soitti kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikoselle ja kysyi, miten kaupunkikeskustat saataisiin kukoistamaan ympäri Suomen, ympäri vuoden.
Olet kotoisin Tampereelta ja johtanut kaupunkia kahteen otteeseen. Tampere on jo toista vuotta elinvoimamittausten ykkönen. Millaiset toimet ovat menestyksen takana?
”Taustalla on monta tekijää. Menestyvien yritysten takana ovat yrittäjät, mutta kaupungilla on tärkeä rooli mahdollistajana ja vetovoimaisen keskustan rakentajana. Kaupunkia on kehitetty pitkäjänteisesti ja päämäärätietoisesti vuodesta 2011 alkaen Viiden tähden keskusta -kehitysohjelman mukaisesti. Keskustassa yhdistyy monta eri funktiota: se on kaupunkilaisten yhteinen olohuone, kauppapaikka, liikenteen solmukohta ja monen koti.
Tampereella on ollut rohkeutta tehdä isoja ja kauaskantoisia päätöksiä, kuten investoida Nokia-areenaan. Areena on virkistänyt ennen hiljaista aseman seutua, ja siitä on tullut vetovoimatekijä, joka tuo tapahtumia ja ihmisvirtoja keskustaan.
Vuonna 2021 avattu Rantatunneli yhdisti Näsijärven osaksi keskustaa ja siirsi autot maan alle. Sen myötä Tampereen keskustassa on yhteensä yhdeksän kilometriä rantaviivaa ihmisille. Se luo houkuttelevaa miljöötä, jossa liikkua ja viipyillä.
Ratikka toi uudenlaisen tavan liikkua kätevästi keskustaan, ja sillä on myös kaupunkikuvallinen merkitys. Nyt Hämeenkatu on melultaan maltillisempi ja autojen pysäköinti viety lähikaduille sekä maanalaiseen pysäköintihalli P-Hämppiin.
Kehitystyössä kaupungin tärkeä kumppani on ollut Tampere Tunnetuksi ry, jonka toiminnassa on mukana keskustan toimijoita, myös kivijalkaliikkeitä. Yhdistys on ollut hyvä keskustelukumppani, jonka kanssa peilata toimien vaikutuksia.”
Miten voidaan varmistaa, että eläviä kaupunkikeskustoja löytyy jatkossa ympäri Suomea?
”Ministerinä vastaan, että tukemalla yrittäjiä. Tätä on haluttu viedä hallituksessa eteenpäin.
Kaupunkitasolla päättäjien tulee ymmärtää elävien keskustojen merkitys elin- ja vetovoimalle sekä tehdä sitä vahvistavia päätöksiä. Uusien valtuustojen kannattaa kirjata tavoite uusiin kaupunkistrategioihin. Kun tavoite on kirjattu ylös, se ohjaa varmemmin päätöksentekoa.
Kaupunkikeskustojen elävöittäminen vaatii systemaattista kehittämistyötä, viihtyisiä paikkoja, jotka ovat hyvin saavutettavissa sekä asiakasvirtaa tuovien tapahtumien ja pop-upien mahdollistamista. Tampereella tällaisia tapahtumia ovat olleet esimerkiksi Linnan juhlat vuonna 2013, Suomi 100, UMK-finaalit ja jääkiekon MM-kisat sekä suuret kansanjuhlat, jotka niiden ympärille rakennettiin. Yhtä tärkeitä ovat kaikki vuosittaiset tapahtumat, kisat ja festivaalit. Kun tehdään numero siitä, mitä tapahtuu ja heittäydytään yhdessä, hyvä fiilis säteilee laajemminkin. Ihmiset viihtyvät.
Tampereen vahvuus on yhdessä tekemisen henki ja mutkattomuus, tietynlainen rosoisuus. Tampere on juuriltaan kulttuurikaupunki, ja se sopii yhteen elämystalouden kanssa. Tietenkin vaaditaan myös toimijoita, jotka polkaisevat asiat liikkeelle.”
Helsingissä halutaan vähentää yksityisautoilua keskusta-alueella. Miten kivijalkakauppojen saavutettavuus ja asiakasvirta taataan jatkossa myös kaupunkikeskustoissa?
”On hyvä asia, että mietitään viihtyisyyttä, mutta kyllä kaupunkien keskustojen pitää olla saavutettavissa kaikilla kulkumuodoilla. Sillä on iso merkitys vetovoimalle. Ihmiset tulevat liikkumisen suhteen erilaisista lähtökohdista, ja heidän asiointinsa tarpeet ovat erilaisia.”
Muotikauppa valuu yhä enemmän verkkoon ja ulkomaille. Mitä voitaisiin tehdä kotimaisten kivijalkakauppojen tukemiseksi?
”Kuntatasolla on tärkeää tehdä kivijalkoja tukevia päätöksiä, koskivat ne sitten kaavoitusta tai liikennejärjestelyjä. Kannattaa haastaa oman kotikunnan päättäjiä, jotta suomalaisen yrittäjyyden arvo osataan tunnistaa ja huomioida.
Tampereellakin kivijalkakaupoilla on takanaan vaikeita aikoja: korona, ratikkatyömaa ja verkkokauppakehitys. Vieläkin kamppaillaan verkkokaupan ja kuluttajien markettiasioinnin kanssa. Synergiaa voisi löytyä esimerkiksi showroomeista, jotka toisivat verkkokaupan asiakkaat asioimaan kaupungille asti.
Jokainen meistä voi tehdä arvovalintoja. Ostopäätöksillämme voimme tukea paikallisia yrittäjiä ja vaikuttaa yrittämisen edellytyksiin.”
Mikä on lempikivijalkaliikkeesi?
”Suosin eri liikkeitä tilanteen ja tarpeen mukaan. Kiireisen työni takia ehdin harvoin käydä shoppailemassa, mutta Tampereella on mahdottoman paljon hyvän palvelun kauppoja, joiden kauppiaat ovat tulleet tutuiksi, esimerkiksi Tuu-Li Design, Hildén, Nagual ja Kalevan Kello. Stockmannilta löytyy kattavasti suomalaisia vaatemerkkejä Andiatasta Marimekkoon.
Kotimaisissa kivijalkaliikkeissä on aina ilo asioida. Niissä saa erottuvaa, henkilökohtaista palvelua.”
Teksti Johanna Rämö
Kuva Fanni Uusitalo, valtioneuvoston kanslia
Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä: fafi@fafi.fi