Fashion Finland vieraili Suomen Tekstiili & Muoti ry:n kevätseminaarissa. Keskusteluissa haettiin ratkaisuja alan suuriin haasteisiin.

”Kukaan ei pue pelkkää kuitua päälleen.” Se oli lause, jota toisteltiin useampaan kertaan Suomen Tekstiili & Muoti ry:n kevätseminaarissa Allas Sea Poolilla Helsingissä. Fashion Finland oli mukana naapurijärjestö STJM:n tilaisuudessa, jonka paneelikeskusteluun oli saatu vaikuttava ja poikkitieteellinen joukko muoti- ja tekstiilialan vaikuttajia.

Alun lausekin sai ansiokkaassa keskustelussa tietysti syvyyttä. 

Lauseesta voi lähteä moneen suuntaan. Kukaan ei tosiaan pue pelkkää kuitua päälleen, mutta suomalaiset kuituinnovaatiot kyllä saattavat muuttaa maailman muotiteollisuuden. Siinä on valtava kasvupotentiaali suomalaiselle tekstiiliteollisuudelle. 

Kukaan ei pue pelkkää kuitua päälleen, ja siksi koko arvoketjuun panostaminen on tärkeää. Tarvitsemme kuituinnovaatioita, mutta myös luovia suunnittelijoita, brändinrakentajia – ja erityisesti myyjiä, kaupallistajia ja tietysti kauppiaita. 

Muotiala painii maailman poliittisen tilanteenkin takia moninaisten haasteiden parissa. STJM:n toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski sivusi haasteita jo kevätseminaarin alkupuheenvuorossaan. Maailmanpolitiikan lisäksi haasteita luo muotiteollisuuden murros.

”Toimialamuutokset luovat aina myös liiketoimintamahdollisuuksia. Ja monet suomalaiset yritykset ovat niitä löytäneetkin”, Niinikoski lausui.  

STJM:n kevätseminaarin paneelikeskustelussa haettiin vastauksia muotialan polttaviin kysymyksiin.

Kevätseminaarin paneelikeskustelussa oli edustettuna laaja kattaus suomalaisesta muotiteollisuudesta. Mukana oli valtiovaltaa, yliopistoa ja arvoketjun eri asteiden yrityksiä.  

Infinited Fiber Companyn toimitusjohtaja Petri Alava edusti toimialamurroksista liiketoimintamahdollisuuksia löytänyttä kuituinnovaatioiden teollisuussektoria. Kokoomuksen kansanedustaja Heikki Autto ehti paikalle Säätytalolta. Aalto-yliopiston professori Kirsi Niinimäki toi keskusteluun tärkeän akateemisen ulottuvuuden. Työ- ja elinkeinoministeriön alivaltiosihteeri Petri Peltonen puolestaan tarjoili virkamiesnäkökulmaa. Kuluttajabrändejä edustamassa oli Manna & Co:n hallituksen puheenjohtaja Risto Voutilainen

Paneelikeskustelun soljuessa yksittäisiä puheenvuoroja vaikuttavammin jää usein mieleen se, mitä teemoja käsiteltiin. STJM:n kevätseminaarin keskustelun aihelistalla liikuttiin yritystuista vastuullisuuteen ja markkinoinnista erityisesti kaupallistamisen tärkeyteen. Kansainvälisyys puhutti, ja myös kasvun luominen. 

Yleisökysymyksissä kuultiin kirjaimellisesti miljardin euron kysymys: voiko Suomessa syntyä muotialan yritys, jolla on miljardin euron liikevaihto?

Mannan Risto Voutilainen nyökkäili aiemmin tulevien tehtaiden rakentamisesta puhuneen Petri Alavan suuntaan, mutta otti kantaa myös kuluttajabrändien puolelta. Voutilaisen ajatukset sopivat pienempäänkin kokoluokkaan. Hän muistutti, että jokainen liiketoiminnan kaksinkertaistaminen on edellistä vaikeampaa. 

”Tuohon kokoluokkaan pääseminen voi onnistua suomalaiselta yritykseltä vain yritysostojen kautta. Orgaanisesti kasvamalla se ei ole mahdollista”, Voutilainen sanoi. 

Seminaarin yleisessä keskustelussa painottui asia, jota myös Fashion Finland ajaa jatkossa voimakkaasti: laaja-alainen yhteistyö ja sen tuomat mahdollisuudet. 

Kuvat Katariina Salmi

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.