Reino ja Aino -brändiltä asustemallisto, verkkokauppa ja 10 pop upia
Menestystä riitti vuosikymmeniä. Vielä kymmenen vuotta sitten Reino- ja Aino -tossut katosivat nopeasti suomalaiskauppojen hyllyiltä. 2010-luvun taitteessa niitä valmistettiin jopa 250 000 paria vuodessa.
Sitten kysyntä katosi, ja Reino ja Aino -tossuja Lieksassa valmistanut yritys teki konkurssin viime vuonna. Kodintekstiilejä valmistava Finlayson osti tappiollisen Reino ja Aino -tuotemerkin ja siirsi tuotannon Italiaan. Sen jälkeen tossubrändistä ei ole juuri kuultu.
Mutta nyt Reino ja Aino on tehnyt paluun – ja samalla markkinoille tuodaan muutakin kuin tossuja. Tuotemerkin uuteen asustemallistoon kuuluu muun muassa kaulahuiveja, pipoja, vilttejä ja lapasia. Tossuista tutut ruutukuosit koristavat uusia tuotteita.
– Haluamme tuoda suomalaisten 1930-luvulta saakka rakastaman brändin kotiympyröistä myös katukuvaan. Tämä on historiallinen askel ja kasvun mahdollisuus, sanoo Finlaysonin luova johtaja Jukka Kurttila tiedotteessa.
Asustemallistoa myydään Reinon ja Ainon uudessa verkkokaupassa. Lisäksi tuotemerkki avaa kymmenen pop up -myymälää eri puolille Suomea lokakuun aikana. Niistä kaksi sijaitsee Helsingissä ja loput Turussa, Raisiossa, Tampereella, Seinäjoella, Espoossa, Vantaalla, Rovaniemellä ja Kokkolassa.
Korumerkki Viaminnet yhteistyöhön taidemaalarin kanssa
Yhteistyömallistot ovat tämän ajan muotia. Suomalainen korumerkki Viaminnet tunnetaan nahkaisista korvakoruistaan, mutta myös siitä, että yritys työllistää maahanmuuttajanaisia.
Nyt Viaminnet on lanseerannut korvakorumalliston yhdessä taidemaalari Lotta Sirénin kanssa. Malliston päämateriaalina on italialainen nahka, joka oli myös Sirénin maalausalusta.
– Siihen Sirén on maalannut nahkamaaleilla abstrakteja kuvioita vapaalla kädellä. Sen jälkeen nahka on leikattu pienempiin osiin ja työstetty käsin korvakoruiksi täällä Helsingissä, kertoo Viaminnetin perustaja Minna Muhonen.
Mallisto on nyt myynnissä Viaminnetin verkkokaupassa. Yritys lahjoittaa jokaisesta myydystä korvakoruparista 10 euroa Mielenterveyden Keskusliitolle.
Zalando osti vartaloskannaukseen erikoistuneen yrityksen
Verkkokauppajätti Zalando haluaa palvella asiakkaitaan entistä paremmin. Siksi se kertoo ostaneensa sveitsiläisen teknologiayritys Fisionin.
Fision on kehittänyt vartaloskannaus-sovelluksen ja virtuaalisen ”sovituskopin”, jotka auttavat verkko- ja mobiilishoppailijoita näkemään, miten vaate istuu heidän yllään ja mikä koko asiakkaan kannattaisi valita. Uuden teknologian avulla Zalando uskoo helpottavansa huomattavasti asiakkaidensa päätöksentekoa ja vähentävänsä asiakaspalautuksia.
Zalando ei vielä paljasta, milloin Fisionin kehittämä skannausteknologia saadaan tuotua Zalandon asiakkaiden käyttöön.
Sami Sykkö sai kymppirivin, sunnuntaina vuorossa salsa
Tanssii tähtien kanssa -viihdeohjelmassa kilpaileva Fashion Finlandin liiketoimintaja Sami Sykkö on kerännyt mediahuomiota pitkin viikkoa. Viime sunnuntaina Sykkö nousi altavastaajan asemasta kilpailun kärkisijoille ja sai tuomareilta täyden kymppirivin.
Tänä sunnuntaina Sykkö ja hänen tanssiparinsa Ansku Bergström tanssivat salsan. Sykkö paljastaa, että tulevassa lähetyksessä kaksikon asut ovat hyvin vartalonmyötäiset – eivätkä ihan tästä maailmasta.
Samia ja Anskua voi äänestää lähettämällä tekstiviesti 9 numeroon 17225, soittamalla numeroon 0700 79 009 tai äänestämällä verkossa osoitteessa mtv.fi/aanesta.
Teksti Ida Rantala Kuvat Reino ja Aino, Viaminnet, Zalando, MTV3