Suomalaisen muodin palkintogaala Finnish Fashion Awards järjestettiin perjantaina Helsingissä. Voittajien listalta löytyy tuttu muodin jättiläinen ja uusia lupaavia tulokkaita. Palkintoja jaettiin yhteensä yhdeksän.
Scaling-kategorian voittaja: Marimekko
Kansainvälistä kasvua palkitsevan Scaling-kategoria voittajaksi nousi tänä vuonna Marimekko. Ehdolla olivat myös Almada Label ja Alpa.
”Marimekko on todellinen suomalainen ikoni, joka on onnistuneesti laajentanut liiketoimintaansa kansainvälisesti”, kommentoi palkinnon jakanut Zalandon Benelux- ja Pohjoismaiden johtaja Fabio Baum tiedotteessa.
”Suomi on meille tärkeä markkina-alue, joka on täynnä luovuutta, innovaatioita ja globaalia potentiaalia. Zalando yhdistää yli 52 miljoonaa aktiivista asiakasta 25 Euroopan markkinalla paikallisiin ja kansainvälisiin brändeihin, ja olemme sitoutuneet tukemaan muotibrändejä, kuten Marimekkoa, kansainvälisessä kasvussa ja kestävän kehityksen mukaisessa laajentumisessa”, Baum jatkaa.
New Talent -kategorian voittaja: Tuuli-Tytti Koivula
New Talent -kategoriassa palkittiin nuori suunnittelija, joka erottuu lahjakkuudellaan. Voittajaksi valittiin Aalto-yliopistosta valmistunut, kansainvälisesti palkittu muoti- ja printtisuunnittelija Tuuli-Tytti Koivula. Koivula on tehnyt uraa isoilla kansainvälisillä muotitaloilla ja luonut oman, erottuvan muotokielensä. Koivulan lisäksi ehdolla olivat Lauri Greis ja Jenny Hytönen.
”Meille Stockmannille muoti merkitsee paljon muutakin kuin vaatteita – se on itseilmaisun muoto ja tapa nähdä kauneutta arjessa. Emme usko kertakäyttöisyyteen emmekä markettimassaan”, kertoo palkinnon jakanut Stockmannin markkinointijohtaja Tia Rantanen tiedotteessa.
”Nuorten suunnittelijoiden tukeminen ei ole pelkästään panostus muodin tulevaisuuteen – se on myös arvovalinta: päätös vaalia ajatuksella ja taidolla tehtyä, omaehtoista estetiikkaa kertakäyttöisyyden sijaan. Siksi tuemme nuoria suunnittelijoita – ei vain muodin vuoksi, vaan entistä rohkeamman tulevaisuuden puolesta”, Rantanen sanoo.
Branding-kategorian voittaja: VAIN
Branding-kategoriassa palkittiin vakuuttavasta brändinrakennuksesta. Voittajaksi äänestettiin nosteessa oleva VAIN, joka menestyy Aasiassa asti. Ehdolla olivat myös Onar Studios ja Relove.

Beauty-kategorian voittaja: Miika Kemppainen
Beauty-kategoriassa jaettiin tunnustusta muodin tärkeälle taustavoimalle eli meikkitaiteilijalle. Palkinnon sai pitkän kansainvälisen muotiuran tehnyt Miika Kemppainen, joka lisäksi vaikutti keväällä Suomen euroviisuedustaja Erika Vikmanin taustajoukoissa.
Ehdokkaita olivat myös Kristel Tamm ja Matjus Varjonen / 81barber.
Retail-kategorian voittaja: Kaartinen & Kuusela
Retail-kategoriassa palkittiin kivijalkakauppa, joka kehittää kaupan roolia ja muodin kulttuuria. Voittaja on vintage-kauppa Kaartinen & Kuusela, joka on saanut myös miehet innostumaan kierrätyksestä.
Ehdolla olivat myös PUF Store, Lasso, UFF ja Relove.
Fashion Photography -kategorian voittaja: Jens Zitting
Muotivalokuvaus-kategoriassa palkittiin muodin kuvaston uudistaja ja visuaalinen lahjakkuus. Palkinnon sai valokuvaaja Jens Zitting.
Zittingin lisäksi ehdokkaina olivat Salamata Mboup, Sofia Okkonen, Sara Urbanski ja Osma Harvalahti.

Fashion For Happiness -palkinnon voittaja: Lilja The Label
Fashion For Happiness -palkinnon tarkoituksena on antaa tunnustusta onnellisuutta lisäävälle designille – Helsingin paikallista nostetta unohtamatta. Palkinnon sai vastuullisuudestaan tunnettu uimapukuvalmistaja Lilja The Label, joka on vienyt helsinkiläisiä, yhteisöllisiä uimaklubejaan myös Suomen rajojen ulkopuolelle.
Ehdolla olivat myös Aida Impact ja Vitun Leija.
Sustainability Action -palkinnon voittaja: Mifuko
Sustainability Action Award meni laukkuvalmistaja Mifukolle, joka on onnistunut yhdistämään monialaisen vastuullisuuden ja kannattavan, kansainvälisen liiketoiminnan.
Ehdolla olivat myös Onar Studios, Kaartinen & Kuusela ja UFF.
Hyvon-palkinnon voittaja: Structural Colour Studio
Hyvon palkitsi innovatiivisuutta muotiteollisuudessa. 5 000 euron rahapalkinnon sai Structural Colour Studio. Ehdolla olivat myös Natural Indigo ja Untuvia.
”Kun Aarne Karjalaiselta kysyttiin, mikä oli Hyvonin salaisuus, oli hänellä tapana vastata yhdellä sanalla: tuotekehittely. Hyvon-palkinnon tarkoituksena on jatkaa Hyvonin perinnettä ja tukea suomalaisen tekstiilialan uudistumista ja innovaatioita”, kommentoi palkinnosta vastanneen Karjalaisten erikoisrahaston Jenni Karjalainen tiedotteessa.
”Structural Colour Studio on innostava esimerkki pitkäjänteisestä, poikkitieteellisellä tutkimus- ja kehitystyöllä syntyneestä ratkaisusta, jolla on myös merkittävää kaupallista potentiaalia. Olemme iloisia voidessamme myöntää ensimmäisen Hyvon-palkinnon innovaatiolle, joka edustaa käänteentekevää nanorakenteisiin perustuvaa tekniikkaa ja edistää tekstiilialan kestävyyttä”, Karjalainen jatkaa.

Voittajat valitsi kansainvälinen ammattilaisraati. Tuomaristoon kuuluivat Bottega Venetan Design Director Krzysztof J. Lukasik, MM6:n Creative Director Heikki Salonen, Amos Rexin johtaja Kieran Long, Aalto-yliopiston muotoilun ja materiaalisuuksien professori Pirjo Kääriäinen, Helsingin Sanomien kulttuuritoimittaja Aino Frilander, Zalandon Benelux- ja Pohjoismaiden johtaja Fabio Baum, Stockmannin markkinointijohtaja Tia Rantanen, LAB Muotoiluinstituutin johtaja Tytti-Lotta Ojala, 1664 Sinebrychoffin Brand Manager Sofie Fuchs ja Helsinki Partnersin Senior Manager Leena Karppinen, Juni Communicationin toimitusjohtaja Miia Koski ja toimittaja Jani Niipola.
Kuvat Liisa Hietanen
Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä: fafi@fafi.fi