Alpakanvillaneuleisiin erikoistunut suomalaisyritys Alpa haluaa nousta Euroopan tunnetuimpien neulebrändien joukkoon. Vaateyritys on kasvanut nopeasti verkkokaupan ja showroom-myymälöiden avulla.


Oli vuosi 2012. Jyväskyläläinen Heikki Timlin oli viettänyt kaksi kuukautta reppureissaten Etelä-Amerikan sademetsissä, vuoristossa ja rannikolla. Matkallaan hän oli ostanut alpakanvillaneuleen – ja ällistynyt sen ominaisuuksista. Matkakohteissaan Ecuadorissa ja Perussa lämpötila vaihteli helteestä hallaan, mutta alpakkaneule piti Timlinin aina sopivan lämpimänä.

– Sen neuleen myötä huomasin, mitä hyvä materiaali voi vaatteelle tehdä, Timlin kertoo.

Tuo sama neule antoi hänelle myös liikeidean. Pian matkansa jälkeen Timlin perusti alpakanvillaneuleisiin ja -asusteisiin erikoistuneen Alpa -vaatebrändinsä. Hän oli tulloin 21-vuotias ja käynyt ainoastaan peruskoulun. 

– Alussa lähes kaikki epäilivät liikeideaa ja koko juttua.

Ensimmäisinä vuosina yrityksellä oli haasteita. Suurinta päänvaivaa aiheutti tuotanto. Timlin yritti pitää valmistuksen Perussa, jossa alpakanvillalla on pitkät perinteet. Ajatuksena oli työllistää paikallisia. Timlin vieraili useasti paikallisten lankatoimittajien ja tehtaiden luona. Hän sai huomata, kuinka suuresti jo pelkästään kulttuurierot ja maantieteellinen etäisyys vaikuttivat tuotannon onnistumiseen.

– Yritettiin saada tuotantoa toimimaan Perussa kolme vuotta. Satsattiin siihen paljon rahaa, mutta lopulta huomattiin, ettei touhussa ole järkeä. Koska etäisyys on pitkä, toimintaa oli vaikea valvoa. Tavaraa ei välttämättä tullut silloin kun piti, ja suuremmat kumppanit menivät tehtailla usein meidänlaisten pienempien asiakkaiden edelle.

Neljä vuotta sitten yritys siirsi tuotantonsa Liettuaan. Villa tulee edelleen Perusta. Tämä päätös osoittautui kannattavaksi. Alpan liikevaihto on noussut parissa vuodessa 200 000 eurosta lähes kahteen miljoonaan euroon.

– Meillä ei ole sijoittajia mukana, vaan liiketoiminta pyörii pitkälti tulorahoituksella, Timlin kertoo.

Jyväskyläläinen Heikki Timlin perusti neulebrändi Alpan vain 21-vuotiaana.


Neuleet ovat yrityksen päätuote, ja niitä myydään vuosittain 10 000 – 14 000 kappaletta. Neuleiden ja isompien huivien hinnat ovat 200 euron tuntumassa. Pipot ja pienemmät huivit maksavat alle satasen.

Tuotanto-ongelman ratkettua yritys pääsi eteenpäin. Timlinin mukaan myös hyvän työtiimin kasaaminen on ollut ensiarvoista. Tuotteiden suunnittelusta vastaa Timlinin sisko Ainomaria Haataja. Alpalla on nykyisin omat vastuuhenkilöt myös viestinnässä, markkinoinnissa, tuotannossa ja ulkomaankaupassa.

– Alusta asti olen ajatellut, että minä en kaikkea osaa, ja asioita on ulkoistettava heille, jotka ne osaavat.

Alpa on onnistunut siinä, mihin moni muotiyritys pyrkii tänä päivänä – myymään tuotteita omavaraisesti omissa myyntikanavissaan. Alpan tuotteista 95 prosenttia myydään yrityksen oman verkkokaupan kautta. Brändin lippulaivamyymälä löytyy Jyväskylästä, mutta varsinaiseen jälleenmyyjäverkostoon Timlin ei usko.

– Normaalissa jälleenmyyntimallissa kaikilla on vähän repaleinen varasto.

Jälleenmyyjien hankkimisen sijaan Alpa on investoinut maailmallakin kovaa vauhtia yleistyvään showroom -myyntikonseptiin. Alpan omia showroom -myymälöitä löytyy jo Helsingistä, Tampereelta ja Rovaniemeltä. Showroomit on toteutettu yhteistyössä paikallisten kivijalkaliikkeiden kanssa. Kaikissa myymälöissä on esillä brändin koko tuotevalikoima kaikissa väreissä ja ko’oissa. Showroomeilla asiakas pääsee hypistelemään tuotteita ja sovittamaan niitä. Mieluisan tuotteen löydettyään hän tekee tilauksen, maksaa tuotteen ja saa sen postitse muutamassa päivässä.

– Meillä on Jyväskylässä noin 5000 neuleen varasto, josta lähetämme kaikki verkkokauppa- ja showroom-tilaukset. Tämä on ratkaisu siihen, etteivät koot pääse helposti loppumaan. Näin saadaan myös yhdistettyä kivijalan ja verkkokaupan parhaat puolet, Timlin kertoo.

Alpan tuotteista 95 prosenttia myydään yrityksen oman verkkokaupan kautta.


Showroomeista saatu palaute on Timlinin mukaan ollut erinomaista. Jopa niin hyvää, että Alpa suunnittelee showroomien avaamista myös Ruotsin markkinoilla. Länsinaapurissa Alpa on toiminut vuoden päivät omalla ruotsinkielisellä verkkokaupalla, jota hoidetaan Suomesta käsin.

– Ruotsissa meillä menee koko ajan paremmin ja paremmin. Siellä on mahdollisuuksia enemmän jo ihan väkilukunsakin puolesta. Uskon, että seuraavan neljän vuoden aikana myymme Ruotsin markkinoilla Suomea paremmin.

Viennin suhteen odotukset ovatkin korkealla. Lähitulevaisuudessa Alpa keskittyy kasvamaan Suomessa ja ulkomailla. Timlinin mielestä laajentumisen pitää kuitenkin tapahtua harkitusti maa kerrallaan.

– Juuri nyt mietinnän alla on se, että lähdetäänkö tekemään Ruotsin tapaan maakohtaisia verkkokauppoja omilla kielillään vai perustammeko yhden suuren englanninkielisen sivuston, joka palvelee kaikkialla, miettii Timlin.

– Tavoite on, että meistä tulee merkittävä neulebrändi Euroopassa.


Teksti Ida Rantala Kuvat Alpa

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.