Vaatesuunnittelija Anni Ruuth päätti, että jatkossa hänen brändinsä verkkokauppa on auki vain muutaman kerran vuodessa.

Jokin tässä bisneksessä mättää, vaatesuunnittelija ja yrittäjä Anni Ruuth oli ajatellut jo pitkään. Vuosia jatkunut tunne johti lopulta verkkokaupan sulkemiseen heinäkuun lopussa.

”En vielä tiedä, muuttaako tämä mitään, mutta seison päätökseni takana”, herkistä höyhentopeistaan ja sikkihääpuvuistaan tunnettu Ruuth sanoo.

Aikana, jona moni luopuu myymälöistään ja siirtää toimintaansa verkkoon, ratkaisua voi pitää poikkeuksellisena. Siihen ajoivat käytännön syyt, kuten tuotepalautuksien vähentäminen ja kangasvaraston keventäminen, mutta myös yrittäjän ideologia.

”Ei ole normaalia tilata kasapäin tuotteita kotiin ja sitten palautella niitä. Ympäristö ei kestä sitä.”

Verkkokaupassa villiintyminen on verrattain uusi ilmiö. Ruuth haluaa palata siihen, mistä kaikki lähti: myymälään ihmisten pariin. Juuri asiakaskohtaamiset tekevät työstä merkityksellistä, hän sanoo.

”Voisiko jatkossa normi olla, että ei tilata tavaraa anonyymisti netistä kiireellä? Vaan tehtäisiin sen sijaan harkittuja päätöksiä, nautittaisiin elämyksestä brändin liikkeessä ja muistettaisiin vielä vuosien päästä, miltä tuotteen ostaminen on tuntunut.”

Muotialan toimijoiden tehtävänä on olla suunnannäyttäjiä, suunnittelija uskoo, ja se vaatii joskus radikaaleja päätöksiä.

”Meidän täytyy herätellä kuluttajia ja ohjata heitä parempiin valintoihin.”

Anni Ruuth valmistaa mittatilauksena uniikkihääpukuja ja asuja Linnan juhliin. Hän on suunnitellut hääpuvun muun muassa ex-pääministeri Sanna Marinille ja vaikuttaja Miisa Grekoville.

Mitä verkkokaupan sulkeminen sitten tarkoittaa kuluttajan kannalta? 

”Koska jatkossa verkkokauppa on auki vain osan vuodesta, asiakkaan pitää tulla studiolle tekemään ostopäätös. Toimitusaikoihin se ei vaikuta, sillä tuotteet tehdään tilauksesta kuten ennenkin.”

Ruuth uskoo, että muutos on kuluttajan kannalta positiivinen. Hän puhuu kokonaisvaltaisesta brändikokemuksesta.

”Asiakas pääsee näkemään ja valitsemaan tuotteen, ja yhdessä katsomme sen istuvuuden kuntoon.”

Jatkossa verkkokauppa tulee olemaan auki kolme neljä kertaa vuodessa. Myyntijaksoista ilmoitetaan hyvissä ajoin somessa ja uutiskirjeellä, Ruuth lupaa.

Ruuth on avannut sulkemiseen johtaneita syitä somevideoillaan. Niistä kertominen jännitti aluksi hieman, samoin päätöksen vaikutus liikevaihtoon.

”Toisaalta tämä kannustaa ihmisiä tekemään ajanvarauksia sovitukseen ja auttaa ymmärtämään, että tuotteet tehdään Suomessa ja tilauksesta. Se taas nostaa brändin ja tuotteen arvostusta kuluttajan silmissä”, Ruuth uskoo.

Vielä on varhaista sanoa, millaisia vaikutuksia verkkokaupan sulkemisella on myyntiin. Tähän saakka verkkokauppamyynti on muodostanut liikevaihdosta noin kolmanneksen.

Tilaustyöt pitävät Anni Ruuthin kiireisenä erityisesti keväisin ja loppuvuodesta. Syksyisin työllistää vuosittain lanseerattava uusi hääpukumallisto.

Sesonkiluonteinen aukiolo tuo kaivattua ennakoitavuutta pienen yrityksen toimintaan. Aina auki ollut verkkokauppa työllisti yksinyrittäjää paljon.

”Nettikaupan hallinnointi ja tilausten postittaminen veivät aikaa. Nyt vuosikelloa on helpompi suunnitella, kun osaa varata verkkokaupalle selkeän ajan omasta kalenterista. Samalla ompelimo pystyy varautumaan siihen, milloin tilauksia tulee.”

Päätöstä seurannut palaute on toistaiseksi ollut positiivista mutta osin hämmentynyttä: osa on ihmetellyt, eikö tuotteita saa jatkossa lainkaan. Siitä ei ole kyse, Ruuth vakuuttaa.

”Tarkoitus ei ole tehdä tilaamisesta hankalampaa vaan kuluttajallekin järkevämpää. Muutosta ei synny, jos joku ei ota ensimmäistä askelta.”

Ruuth kannustaa muitakin vaatealan yrittäjiä tekemään päätöksiä, jotka ensi alkuun saattavat kuulostaa huonoilta.

”Vaikeina aikoina pitää pystyä luomaan nahkansa uudelleen ja menemään rohkeasti epämukavuusalueelle.”

Teksti Johanna Rämö
Kuvat Mona Salminen ja Sara Lehtomaa

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä: fafi@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.