Yrittäjä hämmentyi, kun ennakkoon tilattujen tuotteiden maksuehtoja muutettiin juuri ennen toimituksia. Suullinen sopimus pätee mutta kirjallinen tuo turvaa, lakimies muistuttaa.
Elokuisena sunnuntai-iltana muotikauppias Amanda Haapanen sai puhelimeensa viestin, joka nosti palan kurkkuun. Viestissä pyydettiin maksamaan syksyä varten tehdyt ennakko-ostot välittömästi. Lähettäjä oli pääosin tanskalaisia muotimerkkejä edustava Suomen-agentti.
Haapanen oli ymmällään.
”Olin tehnyt tilaukset tammi-helmikuussa. Normaali käytäntö on, että tavarat maksetaan, kun ne ovat saapuneet. 14–30 vuorokauden maksuaika on sekin aika tiukka pienyrittäjälle.”
Seuraavaksi agentti ehdotti, että Haapanen maksaisi ennakkoon puolet tilauksesta, ja lopulta koko toimituksen siirtämistä, jotta Haapanen saisi lisäaikaa ennakon maksamiseen.
”Kymppitonnin tilaus on iso investointi pienyrittäjälle. Sanoin, etten uskalla luvata maksua ennen kuin olen saanut tuotteet myyntiin. Siihen agentti vastasi, että eli haluat siis perua ennakkotilauksen – siitä tulee sanktiomaksu”, Haapanen kertaa keskustelua.
”Vastasin, että en ole perumassa tilausta, vaan nythän sopimuksen ehdot muuttuvat kesken kaiken.”
Agentti perusteli vaatimuksiaan tehtaan toiveilla. Haapanen sanoo tietävänsä, että tehtaat seuraavat yrittäjien luottoluokituksia ja tilinpäätöksiä. Ajoittaisista haasteista huolimatta maaliskuussa päättyneellä tilikaudella Haapasen yrityksen liikevaihto oli 350 000 euroa ja tulos 15 000 euroa.
Haapanen osti muotimyymälä My Miloun liiketoiminnan vuoden 2024 maaliskuussa. Liiketoimintakauppa ja kesän heikko myynti ovat näkyneet tyhjentyneenä tilinä.
”Kesällä maksuni ovat laahanneet, ehkä se oli syy agentin toiminnalle”, hän arvailee.
Haapanen olisi toivonut saavansa ymmärrystä osakseen, mutta sanoo samaan hengenvetoon ymmärtävänsä myös agenttien ahdingon.
”Ehkä ajan henki saa tehtaat pelkäämään, että maksut jäävät saamatta, jos kauppiaat lopettavat. Mutta kukaan alalla ei tule selviämään, jos emme puhalla yhteen hiileen.”
Nyt tavarantoimitusten pitäisi olla käynnissä, mutta tuotteita ei ole näkynyt, ja Haapanen on jo ehtinyt korvata uupuvat talvitakit toisilla. Myös agentti on hiljentynyt, eikä kutsuja hänen edustamiensa merkkien kevään ostopäiville ole tullut.
Haapanen on kuullut myös muiden muotiyrittäjien vastaavista kokemuksista.
”Tehtaat saattavat mielivaltaisesti perua tilauksia ilman, että agentti informoi tästä kauppiaita. Ei pitkäaikaisia asiakkuuksia solmita tällä tavalla. Tämä on työtä, joka perustuu luottamukselle”, hän sanoo.
Miten kauppiaan tulisi tällaisessa tilanteessa toimia, Erikoiskaupan liiton lakiasioiden ja edunvalvonnan johtaja Jukka Ropponen?
”Lähtökohtaisesti tehdyistä sopimuksista on kummankin osapuolen pidettävä kiinni. Jos näin ei tapahdu, voi syntyä korvattavaa vahinkoa.”
Myöhässä maksetut laskut eivät kuitenkaan oikeuta sopimuksen maksuehtojen muuttamiseen jälkikäteen. Sanktiomaksu voi tulla kyseeseen vain, mikäli siitä ja sen perusteesta on etukäteen sovittu. Sopimus velvoittaa yhtä lailla kumpaakin osapuolta.
”Jos tavaraa ei toimiteta sopimuksen mukaisesti, voi ostaja vaatia korvausta siitä syntyneistä vahingoista. On sitten eri asia, miten se käytännössä saataisiin toteutumaan.”
Ropponen suosittelee tekemään kaikki sopimukset kirjallisina. Se ei vaadi sen kummempaa byrokratiaa kuin sähköpostien vaihto.
”Vaikka suulliset sopimukset ovat yhtä päteviä kuin kirjallisetkin, niitä on vaikea näyttää toteen – varsinkin jos osapuolien näkemykset eroavat toisistaan. Kun on mustaa valkoisella, kaikki hyötyvät.”
Vuonna 2017 perustetussa, pääosin jalkinemerkkejä edustavassa WNB Agencyssa asioista on tapana sopia kirjallisesti, ainakin aluksi.
”Pitkässä asiakassuhteessa mennään monesti suullisesti vanhoilla ehdoilla. Uusille pienille jälleenmyyjille lähetetään vähintään sähköposti, johon on kirjattu ostot, hinnat ja maksuehdot”, toimitusjohtaja Tuukka Saarelainen kertoo.
Saarelaiselle My Miloun tilanne on tuttu, vaikka hän ei tapauksen osapuolia tunnekaan.
”Tämä on tietenkin harmillinen tilanne jälleenmyyjälle, mutta ei mitenkään outo käytäntö.”
Vastaperustetuilta uusilta yrityksiltä, joiden taloustietoja ei ole vielä saatavilla, ennakkomaksuja pyydetään Saarelaisen agentuurissa kahden ensimmäisen sesongin ajan.
”Mutta kerromme tästä jälleenmyyjälle jo myyntitilanteessa”, hän korostaa.
Saarelainen vahvistaa brändien seuraavan jälleenmyyjiensä maksukykyä ja hakevan taustatietoja useita kertoja vuodessa. Tämä on kirjattu usein myös tilausvahvistuksiin. Lähes kolmekymmentä vuotta alalla eri tehtävissä toiminut Saarelainen muistaa monta tapausta, joissa pitkäaikaisenkin asiakkaan luottoluokitus on saattanut tippua yhtäkkiä; on joko verovelkaa tai yrityksellä huonot tunnusluvut.
”Silloin soitetaan, että pitäisi maksaa ennakkoon seuraava sesonki. Samoin toimimme, jos laskujen maksuehtoja ei ole noudatettu edeltävinä sesonkeina.”
Brändit ovat agentuurin päämiehiä, ja päämiehen protokollaa noudatetaan, Saarelainen selittää. Kolmen kimpassa agentti pyrkii ajamaan kaikkien etua.
”Me agentit saamme oman osuutemme vasta, kun kauppias on maksanut päämiehemme laskun.”
Teksti Johanna Rämö
Kuva Leena Aro
Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä: fafi@fafi.fi