Ikä on vain numero, mutta numerot kertovat, että nuoret tuntevat vaatebrändejä parhaiten.
Kesä on juhlapukeutumisen aikaa. Ja näytti lämpömittari mitä tahansa, kesä alkaa valmistujaisista ja päättäjäisistä eli nyt.
Markkinatutkimusyritys Bilendi kysyi huhtikuun lopulla 500 suomalaismieheltä heidän kiinnostustaan vaatetusta ja pukeutumista kohtaan. Lisäksi tutkittiin hankinta-aikeita kevään ja kesän sesonkeja varten.
Tuloksissa näkyy, että suomalaismiesten kiinnostus pukeutumisen teemaa kohtaan vaihtelee merkittävästi ikäryhmän mukaan. Alle 30-vuotiaista peräti 76 prosenttia vastaa olevansa melko tai erittäin kiinnostunut, mutta yli 50-vuotiaissa vastaava kiinnostuneiden osuus on vain kolmasosa miesväestöstä.
Kiinnostus näkyy miesten pukeutumisbrändien tunnettuudessa. Alle 40-vuotiaat tuntevat brändit paremmin ja käyttävät niistä laajempaa joukkoa varttuneempiin miehiin verrattuna.
Lähes puolet suomalaismiehistä on aikeissa päivittää vaatetustaan kevään tai kesän juhlakaudelle. Alle 30-vuotiaat selvästi aktiivisimmin, sillä heistä 68 prosenttia povaili tekevänsä hankintoja. Muutkin ovat lähdössä ostoksille, sillä noin puolet alle 60-vuotiaista miehistä suunnitteli hankintoja.
Kun ostohousut laitetaan jalkaan, hankintalistan kärjessä ovat nimenomaan housut tai kauluspaita – molempien osto oli mielessä 27 prosentilla.
Irtotakki tai bleiseri oli hankintalistalla 14 prosentilla ja puku 10 prosentilla suomalaismiehistä. Ikäeroa on huomattavissa myös pukupuheissa. Yli 60-vuotiaat eivät niinkään tunnu olevan enää puvun tarpeessa, mutta 30–60-vuotiaissa sen hankinta on joka kymmenennen miehen mielessä, alle 30-vuotiaista jopa lähes joka neljännen.
”Kesän kynnyksellä miehet alkavat selkeästi suunnitella pukeutumistaan erilaisiin tapahtumiin tai juhliin. Nuorilla näitä on luonnollisesti valmistujaisjuhlien tai häiden muodossa kaikkein eniten ja se näkyy myös hankinta-aikeissa”, kommentoi Bilendin Suomen Country Manager Janne Auma-Aho.
Tutkimus tehtiin 20.–24.4. Bilendin M3Panelissa osana kansallista Omnibus-otosta. Pukeutumisen kysymyksiin vastasi 500 miestä ja otos edustaa 18–75-vuotiaiden kohderyhmää iän ja asuinpaikan mukaan.
Teksti Jani Niipola
Kuva Leena Aro
Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi