Laukku- ja asustebrändin loppuunmyynti muuttui uudistuneen liiketilan avajaisiksi Torikortteleissa.
Fashion Finland kertoi joulun alla Lumin muuttomyynnistä: asiakaskato oli ajamassa 12 vuotta Helsingin Torikortteleissa sijainneen laukku- ja asustebrändin pois tutuilta kulmilta. Sittemmin asiat ovat saaneet onnellisen käänteen.
”Asiakkaiden ansiosta voimme sittenkin jäädä samaan liiketilaan. Heidän reaktionsa loppuunmyyntiin oli aivan uskomaton. Loppuvuoden myynnit olivat superkorkeita”, Lumin perustaja Sanna Kantola kertoo huojentuneena.
Myyntibuusti mahdollisti jäämisen – vaikka kauppias ei ensin ollutkaan varma, kannattaisiko se. Takana olleet kolme hiljaista vuotta mietityttivät. Toisaalta vaakakupissa painoi alueen yllättävä vilkastuminen.
”Kymmeneen vuoteen en ole nähnyt niin paljon vetoa tapahtumilla. Joulukadun avaus, Tuomaan markkinat ja Lux Helsinki saivat liikkeelle niin paikalliset kuin turistitkin. Olisiko Suomen tai Helsingin markkinoinnissa tehty jotain toisin?” Kantola arvailee.
Osansa oli positiivisella uutisoinnilla, hän uskoo. Joulumarkkinoiden hitiksi noussut puuroannos kirvoitti muutamankin artikkelin Suomen suurilevikkisimmässä sanomalehdessä.
”Viidakkorumpu vahvisti viestiä ja vauhditti samalla meidän sekä koko Torikortteleiden myyntiä. Tapahtumien vaikutus myyntiin on huima.”
Lopulta jäämisen sinetöi – se osin parjattukin – sijainti.
”Kävimme katsomassa muitakin liiketiloja, mutta sijantina tämä on meille paras. Vilkas alue on Helsingissä todella pieni: tietyt osat Forumia ja Aleksanterinkatua, Pohjoisesplanadi sekä muutamat sivukadut. Turisteista harva lähtee seikkailemaan kauemmas siinä toivossa, että löytäisi jotain mielenkiintoista.”
Sijainnin ylivertaisuuden allekirjoittaa myös Peggy Bauer, Torikortteleita kehittävän ja tiloja vuokraavan Helsingin Kaupunkitilojen toimitusjohtaja. Yhtiön omistaa Helsingin kaupunki.
”Torikorttelit on Helsingin uniikki osa, joka sijaitsee vanhassa kulttuurihistoriallisesti arvokkaassa ympäristössä merellisessä keskustassa. Täällä on kaunista julkista tilaa, jollaista kauppakeskukset eivät pysty tarjoamaan.”
Bauer on seurannut Helsingin ydinkeskustan vetovoimasta käytyä keskustelua surullisena.
”Media on onnistunut luomaan ikävän mielikuvan, mikä ei lainkaan helpota alueella toimivien yrittäjien tilannetta.”
Bauerin mukaan Torikortteleissa ollaan vaikeiden vuosien jälkeen palaamassa normaaliin. Kävijämittaus on pirstaleisella alueella vaikeaa, mutta päätelmiä asiakasmäärästä voi tehdä vuokrausastetta ja alueen yritysten liikevaihtotietoja seuraamalla.
”Juuri ennen koronaa vuokrausasteemme oli täydet 100 prosenttia, nyt tuore luku on 94.”
Torikortteleissa on vuokralla 37 eri alan yritystä, Bauerin sanoin ”kotimaisia helmiä”. Vuokralaisista löytyy kivijalkamyymälöiden lisäksi muun muassa elokuvateatteri, museo, ravintoloita ja kahviloita. Liiketilat ovat kooltaan pieniä, mikä mahdollistaa sijainniltaan keskeisen kauppapaikan myös pienille toimijoille.
Alueen vetovoima linkittyy vahvasti sesonkeihin, mutta pyrkimys ympärivuotisuudelle on kova, Bauer kertoo. Yksi keino olisi ulkotilojen kattaminen, sillä alueella on 3 000 neliömetriä sisäpihoja.
Sanna Kantolan tavoin Bauer painottaa erilaisten tapahtumien ja elämyksellisyyden merkitystä. Keskustoihin ei tulla enää vain ostoksille, vaan viihtymään.
”Integroituminen keskustan tapahtumiin on meille tärkeää ja tapa, jolla ihmisiä saadaan liikkeelle.”
Torikorttelit pyrkii olemaan aktiivisessa dialogissa vuokralaistensa kanssa. Viestimistä varten on perustettu erillinen alusta. Vähintään kaksi kertaa vuodessa järjestettävässä kauppiaskokouksessa käydään läpi tulevaa sesonkia ja pohditaan, mitä voitaisiin tehdä yhdessä.
”Jos tapahtumia halutaan järjestää, olemme aina avoimia ideoille.”
Bauer on huomannut kauppiaiden keskuudessa vallitsevan hyvän naapurihengen.
”Alueen yrittäjistä kaikki ovat pieniä tai keskisuuria. Yhdessä olemme enemmän.”
Vaikka Sanna Kantola brändeineen päätti jäädä tuttuun liiketilaan, oli kuitenkin selvää, että joitain muutoksia piti tehdä.
”Brändille kuin brändille uudistuminen on välttämätöntä”, Kantola toteaa.
Niinpä Aleksanterinkadulla on avannut ovensa kirjaimellisesti lattiasta kattoon remontoitu Lumin myymälä. Uusi ilme on brändin toisen omistajan, Bruno Beaugrandin, suunnittelema.
Jatkossa Lumin katon alta löytyy myös muita, pääosin kotimaisia brändejä.
”Haluamme tuoda liikkeeseen tapahtumallisuutta. Lumin tuotevalikoimaa tukevat, vierailevat ja vaihtuvat brändit ovat yksi tapa toteuttaa sitä.”
Teksti Johanna Rämö
Kuvat Olga Poppius
Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi