Fashion Finlandin joukko kasvaa kasvamistaan. Seitsemän uutta jäsentä esittelee yrityksensä – ja kertoo, miksi he ovat hypänneet juuri muotibisnekseen.
Baie Clothing
”Olin muutama vuosi sitten äitiyslomalla yhtä aikaa Baien toisen yrittäjän Suvi-Marian kanssa. Olimme silloin vielä kumpikin toisaalla palkkatöissä, mutta juttelimme paljon siitä, millaiseen työelämään haluaisimme äitiyslomien jälkeen palata. Hetkeksi palasimme vielä vanhoille työpaikoillemme, ja aluksi Baien konseptia hiottiin iltaisin ja viikonloppuisin. Viime vuoden alussa hyppäsimme kuitenkin molemmat täysipäiväisiksi muotiyrittäjiksi.
Baie valmistaa yksinkertaisia ja aikaa kestäviä vaatteita – garderoobin kulmakiviä. Brändi syntyi tarpeesta tehdä hiljaista muotia – vaatetta tärkeämpää on sitä kantava ihminen ja se, mitä sanottavaa hänellä on. Vaatteen ei tarvitse huutaa tai julistaa mitään, ja viestimme onkin: ole vähemmän, mutta enemmän oma itsesi.
Bisnesmielessä olemme Suvi-Marian kanssa ehkä hieman huonoja yrittäjiä, koska toivomme, että asiakas aidosti harkitsee ostoksiaan. Baien koko tuotanto on Suomessa – tuotteet valmistetaan Lahdessa kankaista, jotka on kudottu Orivedellä ja Längelmäellä. Haluamme panostaa läpinäkyvyyteen ja avoimuuteen, ja tuotamme vaatteet pääosin pienerinä tai tilauksesta.
Hyppäsimme muotialalle, koska uskomme siihen, että pystymme askel – tai vaate – kerrallaan muuttamaan ihmisten ajattelutapaa ja arvostusta kotimaista tuotantoa kohtaan. Hiljattain avasimme ensimmäisen kauppamme ja showroomimme brändin kotikonnuille Lahteen. Toistaiseksi muotiyrittäjyys on tuntunut mahtavalta. Paikallisuus, yhteisöllisyys ja lämmin asiakaspalvelu ovat yrittämisen suola ja pippuri.”
Sirja Westman, Baie Clothingin yrittäjä
Thinkers and Makers
”Vuonna 2016 tutustuin korkkikankaaseen, ja siitä lähti kiinnostukseni muotialaan. Korkki tuntuu kovin tutulta materiaalilta, koska se muistuttaa koivun tuohta, josta jo esi-isämme veistivät tuohikonttejaan. Useiden laukkukokeilujen ja vuosien jokapäiväisen käytön jälkeen vakuutuin siitä, että korkki todella kestää käyttöä – ja patinoituukin kauniisti.
Korkki-innostuksestani syntyi yritys Thinkers and Makers, joka tekee korkkilaukkuja ja pienasusteita sertifioidusta ja vegaanisesta portugalilaisesta korkista. Olen tehnyt uraa sisustusmaailmassa, ja tuntuu siltä, että juuri muotiala on todella tarkan silmän alla. Esimerkiksi uusiutuvuus on iso haaste, ja siksi tuntui hurjaltakin lähteä kehittämään uutta laukkumallistoa. Näen korkin kuitenkin hyvänä vaihtoehtona niin perinteiselle- kuin keinonahallekin – varsinkin, kun katsotaan eettisyyttä ja energiatehokkuutta. Muotialan täytyy alkaa löytää kestävämpiä ratkaisuja.
Suunnittelen Thinkers and Makersin tuotteet studiollamme Joensuussa. Paikalliset käsityöläiset valmistavat tuotteet Portugalissa alueella, jolla korkkipuut kasvavat. Suomessa meillä on kolmen naisen tehotiimi, ja tuotteitamme myydään esimerkiksi Weecosin verkkokaupassa, Super Mukava -liikkeessä Tampereella sekä Suomen Kansallismuseossa.
Lanseerasimme äskettäin kasvivärjätyt korkkituotteet, ja parhaillaan teemme Taito-lehden kanssa yhteistyötä. Marraskuun numerossa julkaistaan tekstiilimuotoilija Outi Santaniemen kanssa yhteistyössä suunniteltu laukku käsitöiden harrastajille. Korkkisen kuorilaukun sisällä kulkee kankainen sisuslaukku, jossa voi kuljettaa mukana keskeneräistä käsityötään. Laukussa on erilliset taskut neulepuikoille, saksille ja lankarullille.”
Katriina Nuutinen, Thinkers and Makersin luova johtaja
House of Nostalgia
”Menneiden aikojen nostalgiaa ja vintage-henkeen tehtyjä vaatteita ja asusteita – sitä on House of Nostalgia.
Yrityksemme kaikilla kolmella jäsenellä on erilainen tausta – Elinalla on kokemusta projektien johtamisesta, Myllä taustaa kuosisuunnittelusta ja kuvituksesta, ja minulla taas muoti- ja vaatetusalalta. Tiemme kohtasivat vuonna 2019 graafisen suunnittelun kurssilla. Tutustuttuamme huomasimme nopeasti, että meitä yhdistää kiinnostus kauniisiin asioihin, nostalgiseen vintagetyyliin sekä ajattomaan ja kestävään muotiin. Kun vielä kävi ilmi, että matkan varrella hankkimamme tiedot ja taidot täydensivät hyvin toisiaan, lähdimme kehittämään omaa vaatemerkkiä. Markkinoilta oli vaikea löytää vintagehenkisiä vaatteita, ja halusimme erottua massasta omalla nostalgisella tyylillämme.
House of Nostalgian vaatteet eroavat vanhoista ja aidoista vintagevaatteista mitoitukseltaan, malleiltaan ja materiaaleiltaan. Aidot vintagevaatteet tapaavat olla mitoitukseltaan pieniä, ja me valmistamme pääsääntöisesti one size -kokoa, jotka sopii monille. Käytämme vastuullisesti tuotettuja, ekologisia ja hengittäviä kankaita, jollaisia aitojen vintagevaatteiden valikoimista on usein vaikea löytää. Vaatteidemme kuosit yhdistelevät printtejä ja ajan henkeä joskus useiltakin eri vuosikymmeniltä. Toivomme, että vaatteemme ja asusteemme nähtäisiin aarteina, eikä vain hetken mielihyvää tuottavina asioina.
Olemme äskettäin tehneet yhteistyötä Globe Hopen kanssa, ja verkkokauppaamme on pian tulossa yhteistyössä valmistettuja, kierrätysmateriaaleista tehtyjä vintage-henkisiä läppärisuojia ja käsilaukkuja.”
Pauliina Rusi, yksi House of Nostalgian perustajista
Niin Mun Design
”Vuonna 2015 tutustuin vakavasta sairaudesta toipuessani naiseen, joka teki Roosa Nauha – keräystä oman rintasyöpänsä vuoksi. Hänen tarinansa kosketti minua, ja päätin osallistua keräykseen suunnittelemalla mekon, jonka myyntituotto lahjoitettaisiin keräykseen. Näin syntyi ensimmäinen Niin Mun Designin tuote, joka edusti minulle paranemista. Olen onnellinen tästä muotialalle vieneestä sattumasta, koska en osannut lapsena haaveilla muotisuunnittelijan ammatista.
Turun Saaristo ja Korppoon pienet kylät toimivat naistenvaatemerkkini innoittajina. Meri, linnut, tuuli, rantakalliot ja auringonlaskut näkyvät vaatteiden selkeässä muotoilussa ja rauhoittavassa, murretussa värimaailmassa. Teen vaatteita naisille, jotka arvostavat laadukkaita luonnonmateriaaleja ja hienoa käsityötä. Niin Mun Designin vaatteet valmistetaan pienissä ompelimoissa Vehmaalla, Tampereella, Juupajoella ja Korppoossa.”
Virpi Kostiainen, Niin Mun Designin suunnittelija ja perustaja
Woolberg
”Woolbergin tarina alkoi keittiönpöydän ääressä alkaneesta visiosta vanhempainvapaani aikana vuonna 2018. Ideoin ja ompelin silloin ensimmäisiä Woolberg-tuotteita joko vauvan päiväunien aikaan tai iltaisin vauvan mentyä nukkumaan.
Muotialassa parasta on nähdä, kuinka se tuo ihmisille iloa ja ratkoo arjen haasteita. Woolberg myy hiuspantoja, laukkuja ja pienasusteita, ja tuotteita suunnitellessa haluan ratkoa jotain käytännön ongelmaa: esimerkiksi osa pannoista on muotoiltavia ja ne voi pukea monella eri tavalla – eli niillä voi pelastaa nopeasti kiireisen aamun tai kehnon hiuspäivän.
Woolbergin tuotteet suunnitellaan Helsingissä, ja mallistot tuotetaan pienissä erissä Suomessa ja Virossa. Kaikki materiaalit tulevat Euroopasta, ja tilaukset lähetetään paperikuorissa. Materiaalihukkaa yritetään minimoida tuotannossa, ja esimerkiksi pienimmät hiusasusteet valmistetaan isompien tuotteiden leikkuussa syntyneistä hukkapaloista.
Uusin yhteistyökumppanimme on Stockmann, ja tuotteemme löytyvät tänä syksynä heidän verkkokaupastaan.”
Anne Lindberg, Woolbergin suunnittelija ja perustaja
House of Horses Helsinki
”House of Horses Helsinki on tiettävästi Suomen ainoa ratsastuksen innoittamana syntynyt muotibrändi. Ratsastusvaatemerkeistä poiketen suunnittelemme mallistot niin, että tuotteet sopivat myös vapaa-aikaan. Ideoita on haettu esimerkiksi katumuodista, ja House of Horses Helsingin vaatteissa ja asusteissa näkyy naisellinen atleettisuus ja murretun hempeät pastellivärit.
Olen kouluttautunut muotisuunnittelijaksi, ja muotialassa kiinnostaa erityisesti sen kyky peilata ajan henkeä ja luoda suhdetta kuluttajiin. Sosiaalinen media tuo samanhenkiset, muodista – tai vaikka ratsastuksesta – kiinnostuneet ihmiset yhteen, ja tarjoaa meidänlaiselle pienellekin brändille loistavan väylän tavoittaa asiakkaita ympäri maailmaa.
Valtaosa asiakkaistamme on ratsastajia ja hevosfaneja. Instagram on meille tärkein kanava, jossa markkinoimme ja myymme tuotteita suorien myyntilinkkien kautta. Suuri osa liikevaihdostamme tulee ulkomailta, ja jälleenmyyjiä on jo 17 maassa. Tuotteita myydään esimerkiksi Saksan ja Ranskan Amazon -verkkokaupoissa.
Alkuvuodesta toteutin pitkäaikaisen haaveeni, kun lanseerasimme pienestä villakoirastani Dollysta inspiraatiota saaneen HoH for Dogs -malliston koirille. Mallistoa myy esimerkiksi Willi -lemmikkitarvikeliikkeet ympäri Suomen.”
Irene Häggkvist, House of Horses Helsingin perustaja
MOIMOI Accessories
”Osta vähemmän, mutta parempaa – näin kuuluu MOI MOIn filosofia. Se kuvastaa uskoamme perinteiseen käsityötaitoon ja korkealaatuisiin materiaaleihin. Valmistamme ajattomia ja minimalistisia nahkalaukkuja ja -asusteita, ja työskentelemme Suomessa ja Espanjassa tiiviisti yhdessä käsityöläisten kanssa, jotka käyttävät työssään perinteisiä nahankäsittelyn tekniikoita.
MOI MOI sai alkunsa yli kymmenen vuotta sitten, kun opiskelin Barcelonassa muotisuunnittelua ja muodin myyntiä. Vaihto-opiskeluvuoteni aikana Suomessa tapasin mieheni Kallen. Alun perin MOIMOI oli skandinaavisille markkinoille suunniteltu koulutyö, josta kuitenkin kasvoi muotiyritys, jota pyöritämme Kallen kanssa edelleen yhdessä.
Parhaillaan kehitämme nahkalaukkujamme uuden valmistajan kanssa, ja uusi mallisto lanseerataan näillä näkymin ensi vuoden alussa. Loppukesästä lanseerasimme myös vegaanisen laukkumalliston kemikaalittomasta ja vedenkestävästä Öko-Tex -materiaalista. Se oli toive asiakkailtamme: moni kertoi pitävänsä MOI MOIn designista, mutta haluavansa aidon nahan sijaan vegaanisen laatulaukun.
Olin aluksi epäileväinen, voiko vegaanimateriaali olla korkealaatuista, mutta Öko-Tex muistutti huomattavan paljon aitoa nahkaa. Vegaanilaukut valmistetaan Espanjassa Ubriquen kylässä, jossa laukkunsa teettävät myös esimerkiksi Loewen ja Guccin muotitalot.”
Raquel Alonso, MOIMOIn perustaja
Kuvat Baie Clothing, House of Nostalgia, House of Horses Helsinki
Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Viestintäpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi
Sisällöntuottaja Liina Haanmäki | liina.haanmaki@fafi.fi