Yrittäjyyden ytimessä on vapaus nimetä ja määritellä oma konsepti. Myös käytettyjen tuotteiden maailmaa voi lähestyä tyylillä ja kunnianhimolla.
Helsingin Sanomien ravintola-arviossa (3.9.2025) kyseenalaistetaan yrittäjä Noora Hautakankaan Relove-konseptissaan käyttämiä sanavalintoja ja erityisesti sitä, ettei ketjun liikkeitä kutsuta kirpputoreiksi. ”Hautakangas ei itse käytä Relovesta sanaa kirpputori, vaan puhuu second handista ja ’uudenlaisesta ylellisyyskonseptista’”, toimittaja Venla Rossi kirjoittaa.
On hyvä muistaa, että yrittäjyyteen kuuluu vapaus luoda ja määritellä oma konsepti. Hautakangas on yhdessä kumppaninsa Eero Ukkosen kanssa osoittanut, miten kivijalkakauppa voi menestyä, kun vanhoja käsitteitä uskalletaan uudistaa rohkeasti ja luodaan asiakkaille jotain täysin uutta.
Reloven ja nyt ravintola Rue Madamen taustalla on uudenlainen ajatus käytetyistä tuotteista, secondhandista – eikä ole syytä, miksi yrittäjien pitäisi pitäytyä kirpputori-sanan rajoittavassa mielikuvassa, jos he itse haluavat kertoa tarinaa toisin.
Juuri tällainen ennakkoluuloton ajattelu on sitä yrittäjyyttä, jolle Suomessa on nyt eniten kysyntää. Se tuo kasvua, luovuutta ja uskoa tulevaisuuteen velkaantuvassa maassa.
Teksti Andreas Ögård
Kuva Otto Luis / Unsplash
Kirjoittaja Andreas Ögård on Fashion Finlandin hallituksen puheenjohtaja. Noora Hautakangas on Fashion Finlandin hallituksen jäsen.