Kasvun merkit vahvistuvat edelleen erikoiskaupassa. Kodin elektroniikan myynnissä on erityisesti nähtävissä selvää kasvua, kirjoittaa kaupan analyytikko Arhi Kivilahti.

Kotimaisen erikoiskaupan historiallisen vaikeiden vuosien aikana kasvun alkua on odotettu kuin kuuta nousevaa. Orastavat kasvun merkit ovat kuitenkin aina siirtyneet eteenpäin, tuleville vuosille. Nyt kuitenkin kesän aikana yritysten raportoimat tulokset ja Tilastokeskuksen tilastot kertovat samankaltaista kieltä, kasvun merkit vahvistuvat edelleen.

Samaan aikaan Ruotsissa kaupan yleiskuva on myös parempi lukujen valossa, mutta erityisesti toimialan mielialojen osalta. Keskustelu kaupasta on Ruotsissa positiivisempaa. Sitä ruokkivat yhtiöiden rohkaisevat tulokset sekä mediakeskustelu.

Ruotsissa talouden pohjavire tukee parempaa kehitystä, ainakin jossain määrin. Myös Suomessa monet talouden perusteet, työllisyyden kehitystä lukuun ottamatta, ovat menneet parempaan suuntaan. Siitä huolimatta keskustelu kaupan tilanteesta on edelleen synkkää.

Kaupan toimialojen kasvu Ruotsissa ja Suomessa vuosina 2024-2025.

Kerta toisensa jälkeen kaupan kitulias kasvu laitetaan ennätysalhaisen kuluttajien luottamuksen piikkiin. On totta, että kuluttajien luottamus toipuu edelleen ennätysmäisen alhaisista tasoista, joihin se vajosi Ukrainan sodan myötä. Luottamus kuitenkin nousee kuukausi toisensa jälkeen edellisvuotta paremmalle tasolle.

Mielenkiintoista on, että OECD:n tilastojen mukaan kuluttajien luottamus on ollut heikkoa myös Ruotsissa. Ukrainan sodan ja inflaatiolaukan alettua luottamus Ruotsissa kävi jopa Suomen tasoja syvemmällä. Luottamus elpyi Ruotsissa Suomea nopeammin pudotakseen alkuvuodesta samalle tasolle Suomen kanssa.

Kuluttajien luottamuksen ja kaupan liikevaihdon kehitys.

Luottamuksen heilunnasta huolimatta erikoiskaupan kasvu on ollut Ruotsissa Suomea vahvempaa. Erikoiskaupan toimialoista vain vaatekauppa on vielä laskussa. Myös ruotsalaiset kauppaketjut ovat raportoineet hyvistä tuloksista. Miksi ruotsalaiset kasvavat vahvasti?

Kasvua raportoineita erikoiskaupan yhtiöitä yhdistää panostaminen vähintään yhteen kolmesta teemasta: matalaan hintaan, verkkokauppaan tai kansainvälistymiseen.

Apotean, Lykon ja Clas Ohlsonin johdolla ruotsalaiset ovat panostaneet kotimaisia ketjuja aktiivisemmin verkkokauppansa kasvuun. Halpakaupan yritykset ovat pääsääntöisesti kasvaneet länsimaissa, erityisesti inflaation kasvun karattua Ukrainan sodan myötä. Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta vahvasti kasvaneet ruotsalaiset ketjut ovat tehneet kasvaneet kotimaansa ohella myös kansainvälisillä markkinoilla.

Ongelma-aloista ensimmäisenä vahvaan kasvuun kääntyi kodin elektroniikka

Kodin elektroniikassa vuodet pandemia-ajan kasvukiihdytyksen jälkeen ovat olleet poikkeuksellisen vaikeita. Kaikkien yritysten myynnit kääntyivät vahvojen kasvuvuosien jälkeen tiukkaan laskuun. Ehkä vahvimmin tätä kehitystä kuvasti pandemian aikana maan suurimmaksi kodin elektroniikan myyjäksi ponnistaneen Verkkokauppa.comin kehitys.

Kodin elektroniikan markkina Suomessa vuosina 2015-2025.

Miltei koko 2000-luvun yhtiön myynti kasvoi kaksinumeroisin luvuin. Tällä marssilla yhtiö tiputti pitkään markkinaa dominoineen Gigantin markkinajohtajan paikalta. Vaikka Verkkokauppa.comin myynti koronan jälkeen laski, kykeni yhtiö torjumaan toimialan alakuloa muita paremmin.

Verkkokauppa.com on onnistunut kääntämään yli kolmen vuoden laskukierteen, ensimmäisen yhtiön historiassa, tämän vuoden puolella kasvuun. Varsinkin toisen neljänneksen yli 10 prosentin kasvu oli yksi rohkaisevimpia uutisia kotimaisessa kaupassa.

Yhtiö on tehnyt fiksuja pitkän aikavälin panostuksia myynnin kääntämiseksi. Ehkä tärkein avaus on ollut voimakas panostus verkkokaupan tilausten toimituksen nopeuteen. Pikatoimitukset ovat lyhyessä ajassa nousseet vastaamaan yli viidennestä kaikista yhtiön verkkokaupan tilauksista. Ja kyse on Suomen selvästi suurimmasta erikoiskaupan verkkokaupasta.

Toimituksen nopeudella ja hinnalla on väliä. Lokerokansana tunnetut suomalaiset ottavat tilauksen myös mielellään kotiovelle, jos sen saa haluamaansa aikaan.

Pidemmällä aikavälillä Verkkokauppa.comin kasvuavauksista kiinnostavin on kokeilla siipiä Ruotsin puolella. Yhtiön kohdalla voi olettaa, että Ruotsistakin saisi menestystä, onhan Suomi ainoa Pohjoismaa missä Elgiganten (Gigantin nimi muissa Pohjoismaissa) ei ole markkinajohtaja. Verkkokauppa.com on kyennyt erottumaan tehokkuudella ja verkkokaupalla kansainvälistä jättiläistä vastaan.

Rehellisyyden nimissä on hyvä tunnistaa, että kodin elektroniikan myyntiä on kirittänyt suomalaisten televisioiden siirtyminen HD-aikaan. Siirtymä tapahtui keväällä ensimmäisen vuosineljänneksen jälkeen. Sen seurauksena viimeisetkin kansalaiset ovat menneet ostamaan sopivia televisioita.

Alaa edustavan ETKO ry:n tilastojen mukaan televisioiden myynti kasvoi vuoden toisella neljänneksellä huimat 125 prosenttia.

On mielenkiintoista seurata, miten alan myynti kehittyy kesän jälkeen, kun televisiosiirtymän aikaansaama kysyntäpiikki on takana. Verkkokaupan ja kansainvälistymisen kautta myös kodin elektroniikassa on saatavissa kasvua.

Kirjoittaja Arhi Kivilahti on kaupan analyytikko, joka katsoo kauppaa monesta eri näkökulmasta tutkijana, yrittäjänä, konsulttina ja kehitysjohtajana. Kivilahti kirjoittaa kaupan alan ilmiöistä Kaupan Tila -uutiskanavalla.


Teksti Arhi Kivilahti
Kuva Hannah Morgan / Unsplash


Artikkeli on julkaistu aikaisemmin Erikoiskaupan liitto Etu ry:n verkkosivustolla.

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.