Konseptisi toimii, kun kotimaan markkina on tuottoisa ja verkkokaupasta tulee myyntiä. Silloin kannattaa miettiä laajentamista kansainvälisille markkinoille.
Kansainvälisen verkkokaupan perustamisessa on huomioitava monta asiaa, jotta verkkokauppa antaa luotettavan ja turvallisen kuvan kansainvälisessä verkkokaupassa. Näitä ovat esimerkiksi kieli, valuutta ja kulttuuri, ja ne ovat osa lokalisoinnin peruspilareita. Ilmasto ja paikallinen muoti ovat myös merkittäviä asioita, jotka vaikuttavat esimerkiksi tuotevalikoimaan toisella markkinalla. Markkinaa valittaessa markkinatutkimus voi olla hyödyllinen työkalu. Markkinatutkimus on tarpeellista tehdä, jos kyseisen maan markkinasta ei ole kokemusta tai osaamista.
Markkinatutkimuksessa otetaan selvää esimerkiksi
- Minkälainen on kyseinen markkina ja sen ominaispiirteet
- Ketkä ovat kilpailijoitasi uudella markkinalla ja miltä kilpailijoiden verkkokaupat näyttävät
- Mitkä ovat hinnat samankaltaisista tuotteista
- Minkälaisia ovat mahdolliset kulttuuriset erot.
Uutta markkina-aluetta pohtiessa kannattaa selvittää, onko verkkosivullasi jo kävijöitä eri maista tai asiakkaita, jotka ovat jo ostaneet tuotteita verkkokaupastasi. Google Analytics -työkalulla näet, mistä maista verkkokauppasi kävijät tulevat ja Facebook Creator Studios -työkalun avulla voit selvittää, mistä maista sosiaalisen median seuraajasi ovat. Nämä tiedot antavat hyvän pohjan markkinakartoitukselle.
Kansainvälistyminen on yleensä helpointa aloittaa maista, jotka muistuttavat kotimaata. Suomalaiset muotikaupat tavoittelevat usein ensisijaisesti Euroopan, Pohjoismaiden ja Baltian markkinoita.
Lokalisointi
Lokalisoinnilla tarkoitetaan sitä, että yritys pyrkii toteuttamaan tietyn maan käytäntöjä omassa kaupankäynnissään. Käytännössä lokalisointi on esimerkiksi sitä, että verkkokauppa tuodaan saataville omalla kielellä, viestitään maalle sopivalla tavalla ja huomioidaan kulttuuriin sekä kohdeyleisöön liittyviä seikkoja niin ostokäyttäytymisessä kuin myös esimerkiksi toimitus- ja maksutavoissa.
Lokalisointi käsittää:
- Sopivan verkkotunnuksen maalle: verkkokaupan loppuosa on esimerkiksi .fi tai .se.
- Sopivan hinnoittelun: hinnat vastaavat kohdemaan hintaluokkaa. Vertaile hintojasi kilpailijoiden hintoihin.
- Oikean valuutan: asiakas näkee tuotteen hinnan omassa valuutassaan.
- Sopivimmat maksutavat: asiakas kokee ne turvallisiksi.
Maksutavat ja toimitustavat
Eri maan maksutapoihin tulisi tutustua, sillä ne vaikuttavat asiakkaan ostopäätökseen. Paytrailin Verkkokauppa Suomessa 2020 -raportissa vertailtiin eri maiden suosimia maksutapoja. Mieluisimmat maksutavat vuonna 2020 Suomessa olivat verkkopankki, kortti ja lasku, kun taas Ruotsissa vastattiin lasku, kortti ja Swish. Norjassa vastattiin kortti, VIPPS ja PayPal ja Tanskassa puolestaan kortti, MobilePay ja PayPal. Saksassa suosittiin mobiililompakkoa, laskua ja luottokorttia.
Kansainvälisistä maksutavoista PayPal on hyvin tunnettu maailmalla. Se toimii yli 190 maassa.
Stripea käytetään useissa kansainvälisissä yrityksissä. Stripe tarjoaa yli 135 eri valuuttaa ja monta eri maksutapaa, kuten maksulompakon.
MultiSafePay on Alankomaassa johtava palveluntarjoaja, joka tarjoaa Euroopan maiden suosimia maksutapoja.
Posti toimittaa lähetyksiä 190 maahan.
Verkkokaupan toimitukset ulkomaille – Yrityksille – Posti
Matkahuolto toimittaa moneen eri maahan yhteistyökumppaneinaan PostNord ja Viron posti.
Ulkomaan pakettipalvelut sopimusasiakkaille – Matkahuolto
Kansainvälinen markkinointi ja asiakaspalvelu
Mainostaminen Facebook Business Manager- ja Google Ads -työkaluilla toteutetaan samalla tavalla kuin kotimaassa. Ero on toki siinä, että sijainti ja kohderyhmä ovat erilaiset – siksi kuvat, tekstit ja viestintä yleisesti tulee räätälöidä kohdemaahan sopivaksi.
Google Trends -työkalulla voidaan katsoa Googlessa haettavia hakusanoja maailmalta. Työkalun avulla ymmärrät, mitä sanoja kannattaa käyttää verkkokauppasi sisällöissä, jotta saat sivuillesi liikennettä.
How to use Google Trends – 2021 UPDATE
Asiakaspalvelu
Asiakaspalvelu vaikuttaa merkittävästi asiakastyytyväisyyteen. Kun kyseessä on ulkomaille suunnattu sivu, täytyy valita, tarjotaanko asiakaspalvelua englanniksi vai paikallisella kielellä. Paikallinen kieli verkkokaupassa tuo helppoutta ja turvallisuutta asiakaskokemukseen ja siksi paikallista kieltä suositellaan harkitsemaan englanninkielisen verkkokaupan sijaan.
Lokalisoinnin palveluntarjoaja MakesYouLocal toteuttaa yrityksille paikallisiin tarpeisiin räätälöityä asiakaspalvelua sekä paikallisen puhelinnumeron ja osoitteen. Paikalliset yhteystiedot helpottavat yhteydenottoa etenkin palautusten käsittelyssä. Paikallinen numero yhdistetään yrityksen omaan asiakaspalveluun tai MakesYouLocalin tarjoamaan asiakaspalveluun. Paikalliseen osoitteeseen toimitetaan yrityksen postit ja palautukset, jotka MakesYouLocal käsittelee.
Tämä opas on tarkoitettu yleisohjeistuksena kansainvälisen verkkokaupan toteuttamiseen. Kansainvälistyminen on prosessina laaja-alainen ja tapauskohtainen. Varaa aika henkilökohtaiseen palveluneuvontaamme, niin autamme sinua kansainvälistymisen ensiaskelissa.
Kansainvälistymisprosessin yhteistyökumppaneita:
MakesYouLocal https://www.makesyoulocal.com/
Lokalise https://lokalise.com/
Semantix https://www.semantix.com/fi/ratkaisut/verkkokaupalle-tarkoitetut-kielipalvelut
Neuvontaa kansainvälistymiseen tarjoaa myös Business Finland https://www.businessfinland.fi/suomalaisille-asiakkaille/palvelut/pk-yritys/pk-yritys
Cursor antaa tietoa kansainvälistymisestä https://www.cursor.fi/palvelut/yritysneuvonta/kansainvalityminen/
Lähteet:
MyCashflow kansainvälisen verkkokaupan opas
https://www.paytrail.com/raportti/verkkokauppa-suomessa-2020
https://stripe.com/en-fi/payments
https://www.posti.fi/fi/yrityksille/paketit-ja-logistiikka/toimita-ulkomaille
https://www.matkahuolto.fi/yrityksille/ulkomaan-pakettipalvelut-sopimusasiakkaille
https://www.makesyoulocal.com/lokalisointi-fi
https://www.businessfinland.fi/suomalaisille-asiakkaille/palvelut/pk-yritys/pk-yritys
https://www.cursor.fi/palvelut/yritysneuvonta/kansainvalityminen/