SISÄLLYSLUETTELO

Mitä on verkkokaupan markkinointi?

Kuinka muotikauppias voi edistää myyntiään?

Ehdotetut tuotteet

Sähköpostimarkkinointi

Paranna verkkokauppasi SEO:ta

Hakusanatutkimus

Sosiaalinen media

Verkkokaupan markkinoiminen

Markkinointi Facebookissa

Markkinointi Googlessa

Vaikuttajamarkkinointi

A/B-testaus

Arvioi osaamisesi

Mitä on verkkokaupan markkinointi?

Verkkokaupan markkinoinnin perimmäinen tarkoitus on usein kasvattaa yrityksen tunnettuutta ja sen myötä myös myyntiä. Verkkokauppaa voidaan markkinoida perinteisin tavoin radiossa, TV:ssä tai printtimedioissa. Nämä ovat kuitenkin usein kalliita vaihtoehtoja, eikä tarkka kohdentaminen mainonnassa ole mahdollista. Digitaalinen markkinointi on mainostusta digitaalisilla kanavilla, kuten hakukonesivuilla (Google), sosiaalisessa mediassa (Facebook, Instagram), sähköpostissa ja muissa kanavissa, kuten erilaisten sosiaalisen median vaikuttajien kanavilla ja yhteistyöyrityksien sivuilla. Digitaalisessa markkinoinnissa voidaan markkinoinnin kohteeksi valita hyvinkin tarkka ryhmä. Lisäksi mainosten budjetti ja ajanjakso ovat helposti säädeltävissä. 

Katso video markkinoinnin aihealueista

Kuinka muotikauppias voi edistää myyntiään?

Verkkokaupassa ei ole kyse pelkästään hyvistä tuotteista. Menestymiseen vaikuttaa merkittävästi se, miten tuotteet tuodaan esille ja miten verkkokaupan toiminnallisuus edistää ostopäätöksen syntymistä. Tämä tarkoittaa, että verkkokaupan täytyy olla helppokäyttöinen ja toiminnallinen. Yksi keino varmistaa verkkokaupan toiminnallisuus on käydä läpi verkkokaupan asiakaspolkua. 
 
Ehdotetut tuotteet 

Tuotteiden ryhmitteleminen verkkokaupassa voi kasvattaa myyntiä, sillä näin synnytetään niin sanotusti pikareitti tuotteisiin. Asiakkaalle on paljon työläämpää selailla tuotelistauksesta mieluisia tuotteita verrattaessa siihen, että sopivia tuotteita tarjotaan kuluttajalle automaattisesti. Tällaisia lisäarvoa tuovia tuotekategorioita ovat esimerkiksi saatat pitää myös näistä tuotteista, suosittelemme, suosituimmat, eniten myydyt tuotteemme, uutuudet ja täydennä asu/asukokonaisuudet.

Kuva: https://nanso.com/ 

Sähköpostimarkkinointi 

Sähköpostimarkkinoinnilla voidaan lisätä myyntiä, sitouttaa asiakkaita ja tarjota tietoa uutiskirjeen tilaajille. Sähköpostimarkkinoinnin suurin etu on, että verkkokaupassa vieraillut kuluttaja saadaan palaamaan verkkokauppaan. Uutiskirjeen sisällöllä on suuri merkitys myynnin kasvuun. Löydät tietoa uutiskirjeen sisällöstä Opas verkkokaupan perustamiseen ja kehittämiseen -sivustolta.  

Miten tehostaa uutiskirjettä sähköpostimarkkinoinnissa? 

Sähköpostimarkkinoinnissa kannattaa hyödyntää uutiskirjetilaajien asiakassegmentointia. Tämä tarkoittaa tilaajien jakamista ryhmiin asiakaskäyttäytymisen mukaan. Asiakassegmenteille lähetetään erilaisia uutiskirjeitä, jotta niiden sisällöt olisivat mahdollisimman ajankohtaisia ja mielenkiintoisia.

Ei vielä ostaneet uutiskirjeen tilaajat pyritään saamaan ostamaan ensimmäisen kerran sekä tutustumaan tuotteisiin uutiskirjeen avulla.   

Kerran ostaneet pyritään saamaan asiakkaiksi uudelleen. Uutiskirjeen sisältö voi ehdottaa tuotteita, jotka sopisivat yhteen ensimmäisen ostoksen kanssa.  

Lojaalit asiakkaat tilaavat verkkokaupastasi säännöllisesti. Heitä muistetaan esimerkiksi erityistarjouksilla. Asiakkaille lähetetään kiinnostavaa sisältöä, jotta asiakassuhde säilyy ja kehittyy ja asiakas tiedostaa, että häntä arvostetaan. 

Epäaktiiviset asiakkaat ovat olleet aikaisemmin aktiivisia ostajia. Heille voidaan lähettää tarjouksia, joilla palautetaan innostus verkkokauppaa kohtaan.  

Ostoksen keskeyttäneet/ostoskorin hylänneet ovat olleet aikeissa ostaa tuotteita, mutta osto on jäänyt tekemättä. Asiakkaille voidaan lähettää muistutus siitä, että heitä on kiinnostanut ostoskoriin jätetyt tuotteet.  

Paranna verkkokauppasi SEOta 

Hakukoneoptimoidulla (SEO – Search Engine Optimization) sisällöllä voit vaikuttaa sivustosi näkyvyyteen hakukonesivuilla. Tekstien kirjoittaminen hakukoneoptimoiduiksi tarkoittaa, että hakukoneet kokevat sisällön laadukkaaksi ja relevantiksi. SEO-työkaluja ovat esimerkiksi Google Search Console ja Ahrefs. Ahrefs-sivulta löytyy paljon SEO-oppaita liittyen siihen, kuinka SEO toimii ja miten sisältöä voi kehittää SEOn kannalta. 

Lue lisää aiheesta Opas verkkokaupan perustamiseen ja kehittämiseen -sivustolta.

Kuvien optimointi 

Kuvien alt-tekstin lisääminen parantaa kuvan optimointia. Alt-teksti kuvailee, mitä kuvassa näkyy. Esimerkiksi tuotekuvan alt-teksti kuvailee lyhyesti tuotetta. Alt-teksteihin pitää kirjoittaa oleelliset asiat tuotteen kannalta ja pysy aiheessa. Shopify ehdottaa jättämään alt-tekstin pois, jos kuva on hyvin koristeellinen. Näin varmistetaan, ettei hakukoneet koe toimintaa ylioptimoinniksi.

Linkit 

Google kokee sisällön laadukkaaksi, jos muilla sivuilla esiintyy sinun sivuillesi johtavia linkkejä. Sivuihin viitataan, kun koetaan, että niissä on aiheellista sisältöä. Linkityksiä voi toteuttaa esimerkiksi blogiyhteistöiden avulla. Tämä voidaan toteuttaa niin, että vaikuttaja tekee blogijulkaisun tuotteestasi ja linkittää sivusi blogijulkaisuunsa. 

Hakusanatutkimus 

Hakukoneoptimoitua sisältöä voidaan rakentaa hakusanatutkimuksella. Hakusanatutkimus tarkoittaa, että SEO-työkaluilla etsitään hakusanoja, joissa on korkea hakuvolyymi. Löydettyjä sanoja hyödynnetään tekstejä kirjoittaessa. Kun tällaiset sanat ovat osa tekstiä, näkyvät sisältösi todennäköisemmin korkeammalla Googlen hakutuloksissa. Esimerkiksi Ahrefs on hyvä työkalu hakusanatutkimukseen. Korkean volyymin lisäksi on syytä katsoa sanan sijoitusta (ranking). Sen avulla määritellään, kuinka vaikeaa sijoittuminen on tiettyä sanaa hyödyntämällä.

Hakusanatutkimuksen tarkoituksena on löytää sanoja, joilla on hyvä volyymi ja alhainen sijoitus. Ahrefs suosittelee myös käyttämään sanoja, joissa on korkea sijoitus. Sellaiset sanat kuitenkin vaativat enemmän työtä tuodakseen näkyvyyttä, koska hakusanan sijoituksesta on kilpailua. 

Hakukonetutkimuksen voi aloittaa esimerkiksi hakemalla sanoja ja niiden synonyymejä, jotta löydät korkeavolyymisen hakusanan parhaassa muodossa. Vertaile esimerkiksi sanoja lippis, lätsä, lippalakki, päähine, hattu ja lakki. Tee listaus hakusanoista ja poimi korkeavolyymiset hakusanat, joita aiot käyttää tulevissa tekstisisällöissäsi. Kun lista on valmis, kirjoita hakusanat sisältöihin. Muista, että tekstin täytyy olla luontevaa eikä vain hakusanoilla täytettyjä lauseita.

Katso vinkit, kuinka toteuttaa hakusanatutkimus käyttäen Ahrefs-työkalua  

Hakuaikomus (search intent)

Videolla käydään läpi, mitä tarkoittaa search intent, eli hakuaikomus. Termillä tarkoitetaan sitä, mikä on henkilön aikomus tai syy suorittaa haku hakukonesivulla. Googlen tavoitteena on antaa vastauksia hakuaikomuksille, eli hakusanaan pyritään vastaamaan toivotulla tuloksella. Google osaa myös päätellä, mihin tietyillä hakusanoilla pyritään, joten hakusanan ei välttämättä täydy olla täysin tarkka. Haun tarkoitus voi olla tiedon, tuotteen tai sivun löytäminen.  

Neljä tyypillistä hakuaikomusta ovat tiedon saaminen, navigointi, ostoaikomus ja tulevan ostoksen selvittäminen.  

  1. Tiedon saaminen (informational intent) viittaa hakuihin, joilla pyritään saamaan tietoa jostakin aiheesta.  
  2. Navigoinnilla (navigational intent) tarkoitetaan, että henkilö hakee tiettyä sivua. Käytännössä esimerkiksi yrityksesi nimellä haetaan todennäköisesti verkkosivuasi, ja haluat sen myös löytyvän haun ansiosta.  
  3. Ostoaikomuksella (transactional intent) viitataan siihen, kun henkilö on ostoaikeissa, ja hän haluaa ostaa tuotteen tai palvelun välittömästi.
  4. Tulevan ostoksen selvittäminen (commercial investigation) tarkoittaa hakua, jonka tavoitteena on saada lisätietoa tuotteesta tai palvelusta, joka aiotaan ostaa myöhemmin.   

Hakuaikomuksesta riippuen teksteissä voidaan hyödyntää tiettyjä sanoja tai lauseita, jotka viittaavat toivottuun hakutulokseen. Ahrefs-video esitti seuraavat sanat, jotka helpottavat sisällön kirjoittamista ja hakuaikomukseen vastaamista. 

Kuvan lähde: https://www.youtube.com/watch?v=OMJQPqG2Uas 

Sosiaalinen media 

Yrityksen sosiaalisen median aktiivisuus vaikuttaa näkyvyyteen ja edistää myyntiä. Säännölliset ja kiinnostavat julkaisut sosiaalisen median kanavissa voivat saada käyttäjät kiinnostumaan tuotteistasi, ostamaan tuotteitasi sekä uusia käyttäjiä seuraamaan kanaviasi. 

Facebook Creator Studio 

Facebook Creator Studio on ilmainen työkalu, jota käytetään Facebook- ja Instagram-julkaisujen luomiseen ja analysointiin. Julkaisujen tulokset näyttävät esimerkiksi, kuinka moni on nähnyt julkaisun ja klikannut linkkiä julkaisussa. Julkaisuja voidaan ajastaa ja aikatauluttaa, ja tämä mahdollistaa julkaisun luomisen ennakkoon. Ajastaminen voi auttaa pitämään yrityksen sosiaalisen median julkaisutahdin säännöllisenä.

Julkaisujen tuloksia näet myös yrityssivuiltasi Instagramissa ja Facebookissa, mutta Facebook Creator Studiossa voit helposti selailla kaikkia julkaisujasi Facebookissa ja Instagramissa ja tarkastella niiden tuloksia. Tämä helpottaa julkaisujen vertailua ja analysointia.  

  

Insights-osio Facebook Creator Studiossa näyttää raportteja sivuillasi vierailleista. Voit tarkastella asiakasryhmäsi ikää, sukupuolta ja asuinpaikkakuntaa Facebookissa ja Instagramissa.

Löydät Facebook Creator Studion täältä

Facebook ja Instagram Shopping 

Facebookissa ja Instagramissa on mahdollista asentaa kauppa yritysprofiiliin. Toiminnon ansiosta asiakkaat voivat löytää tuotteita profiilistasi ja päätyä sieltä suoraan verkkokauppaasi. Tarvitset yritystilin, jotta voit käyttää Instagram Shoppingia. 

Katso ohjeet täältä

Verkkokaupan markkinoiminen

Markkinointi Facebookissa

Facebook Business Manager on Facebookin markkinointialusta yrityksille. Business Manager -tilillä voit luoda mainoksia muun muassa Facebookiin.

Mainoksen tulee sisältää: 

  • Mainoksen pääteksti ja ydin: mitä mainostat
  • Kuva: karuselli (monta kuvaa), slide-kuva, video tai katalogikuvat suoraan sivultasi 
  • Lyhyt otsikko: esimerkiksi tuotteen nimi/tuotekategoria, lyhyt kuvaus esimerkiksi brändistä
  • Call-to-action: Lue lisää, Osta nyt (LEARN MORE)
     
  • Lisäksi voit päättää, haluatko näyttää tuotteen hinnan ja valita linkin, johon mainos vie. 

Tässä havainnollistetaan, mitä esimerkin mukainen Facebook-mainos sisältää.

Facebook-mainosta tehdessä valitaan tavoite, joka voi olla esimerkiksi liikenne sivulle tai konversiot. Samalla valitaan budjetti (päiväbudjetti/kampanjabudjetti), aikataulu ja missä mainos näytetään (Facebookissa, Instagramissa, Messengerissä tai kaikissa näissä).

Facebook-markkinointi mahdollistaa kohdentamisen, eli mainostamisen tietylle kohderyhmälle. Kohdennuksia ovat esimerkiksi alue, sukupuoli, ikä ja kiinnostuksen kohteet.  

Kun Facebook-markkinointia on käyttänyt jonkin aikaa ja verkkosivulle on kertynyt kävijöitä, voidaan mainos kohdentaa verkkosivun kävijöille. Tätä kutsutaan retargetointimainonnaksi. Toinen kohdennusvaihtoehto on look-a-like -yleisö, jolloin mainonta kohdistetaan samankaltaiselle yleisölle kuin tietty toivottu yleisö, kuten sivuston kävijät. Silloin mainos näytetään käyttäjille, jotka muistuttavat jollain tavalla sivustosi kävijöitä.  

Katso MeasureSchool -video, ja opit, miten Facebook Business Manager -tili luodaan ja kuinka Facebook-mainonta toteutetaan.

Ilmaisia kursseja Facebook mainonnasta löydät täältä.

Markkinointi Googlessa

Google Ads on Googlen markkinointialusta, jossa voit tehdä 

  • hakumainoksia eli tekstimainoksia, jotka näkyvät Googlen hakusivulla 
  • display-mainoksia, jotka näkyvät Google Display -verkostossa
  • videomainoksia, jotka näkyvät YouTubessa ja/tai Google Display-verkostossa 
  • shopping-mainoksia eli pieniä kuvamainoksia, jotka näkyvät Googlen hakusivulla, kuvahaussa ja display-verkostossa ja vievät suoraan tuotesivulle.

Google Ads -mainoksia voidaan kohdentaa seuraavien kriteerien avulla: alue, sukupuoli, ikä ja kiinnostuksen kohteet. Kohdennuksien avulla mainokset näkyvät pelkästään kohdennetulle ryhmälle. Google Adsissa on käytössä retargetointi/remarketing (eli mainoksen uudelleen kohdistaminen sivuilla jo vierailleille) ja samankaltaisen kohderyhmän kohdennukset (similar audiences).  

Katso Googlen video siitä, miten mainokset näkyvät Googlessa. 

Google Analytics on työkalu, jolla voi analysoida verkkokaupan toimintaa. Työkalun avulla voit selvittää, mistä asiakkaat löytävät sivullesi, mistä lähteestä ostokset tulevat sekä prosenttiosuudet orgaanisesta (ilmaisesta) tuloksesta ja maksullisesta mainonnasta.

Google Tag Manager -tili auttaa erilaisissa teknisissä toiminnoissa, kuten Googlen konversioseurannan asentamisessa.  

Katso MeasureSchoolin -video, jossa kerrotaan, miten Google Analytics ja Google Tag Manager toimivat ja miten ne eroavat toisistaan.  

Tutustu tarkemmin Google Adsiin ja Skillshopiin.

Vaikuttajamarkkinointi 

Vaikuttajamarkkinoinnissa on kyse yhteistyöstä yrityksen ja vaikuttajan kanssa. Käytännössä vaikuttajat esittelevät ja suosittelevat tuotteita seuraajilleen. Toiminnan avulla tavoitellaan näkyvyyttä yrityksille. Vaikuttajamarkkinointi voi tapahtua esimerkiksi blogin, Facebookin, Instagramin, Snapchatin, TikTokin tai YouTuben kanavilla.

Ketkä ovat vaikuttajia?  

Sosiaalisessa mediassa seurataan ystäviä, tuttuja mutta myös itselle tuntemattomia henkilöitä. Tuntemattomat henkilöt voivat olla julkkiksia, yrityksiä tai ihan tavallisia ihmisiä, joiden sisältö on kiinnostavaa. Sosiaalisen median vaikuttajien julkaisujen kautta yritykset voivat mainostaa tuotteitaan vaikuttajan seuraajille. 

Vaikuttajien sisällöt vaihtelevat paljon. Jotkut ovat erikoistuneet tiettyyn aiheeseen, kuten muoti, kauneus, urheilu tai matkailu. Vaikuttajamarkkinointia suunniteltaessa kannattaakin miettiä juuri omiin tavoitteisiin ja yrityksen arvoihin sopiva vaikuttaja. Sisältöjen lisäksi vaikuttajia voidaan luokitella heidän seuraajamääriensä mukaan. Seuraajamäärät vaikuttavat sekä markkinoinnin tehoon että hintaan. Vaikuttajan seuraajamäärän lisäksi kannattaa tarkastella tilin seuraajien aktiivisuutta ja sitoutuneisuutta, eli esimerkiksi tykkäyksien ja kommenttien määrää. Niiden määrä todistaa, että vaikuttajan sisällöt kiinnostavat seuraajia. 

Vaikuttajan palkkio yhteistyöstä voi olla rahapalkkio tai muu etu, esimerkiksi vaate tai lahjakortti. Rahapalkkiot ovat tyypillisiä etenkin, jos vaikuttajalla on isot seuraajaluvut. Vaikuttajamarkkinointia suunniteltaessa on siis mietittävä, paljonko olet valmis laittamaan resursseja vaikuttajiin ja markkinointiin ylipäätään.

Parhaimmillaan yhteistyö hyödyttää molempia osapuolia, sekä yritystä että vaikuttajaa. Hyöty vaikuttajalle yhteistyöstä yrityksen kanssa voi olla rahallisen palkkion lisäksi tuote, näkyvyyden kasvattaminen yrityksen seuraajilla ja kokemus.

Kuluttajansuojalaki 

Kaupallisia yhteistöitä, eli mainontaa, koskee kuluttajansuojalaki, jonka mukaan mainonnan on oltava tunnistettavissa. Kuluttajilla on siis oikeus tietää, että kyse on mainonnasta. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että mainonta täytyy merkitä näkyvästi.   

Merkintä mainonnasta tulee näkyä julkaisun alussa ja olla näkyvillä kaikissa yhteistyön julkaisuissa silloinkin kun julkaisuja on useita. Merkinnästä tulee ilmetä, että julkaisu on mainos sekä yrityksen tai tuotemerkin nimi, jota mainostetaan.  

Lue tarkat ohjeet vaikuttajamarkkinoinnista ja mainonnan merkitsemisestä eri kanavissa Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivulta.

Miten yhteistyöjulkaisun tuloksia voidaan mitata?  

Instagramissa henkilökohtaisen tilin ja yritystilin lisäksi on olemassa sisällöntuotannon tili (creator) vaikuttajille, sisällöntuottajille ja artisteille. Sisällöntuotannon tili tarjoaa käyttöön analyysityökalun nimeltään Instagram Insights (Instagram-kävijätiedot), joka näyttää julkaisujen tuloksia sekä tietoja seuraajista ja seuraajien aktiivisuudesta. Työkalu on ilmainen. Vaikuttaja voi jakaa tuloksia yhteistyöjulkaisuistaan yrityksille.  

Yritys voi seurata tuloksia myös muilla keinoin, esimerkiksi antamalla vaikuttajille alennuskoodin heidän seuraajiansa varten. Näin voidaan tarkastella, kuinka moni seuraaja on käyttänyt alennuskoodia, eli onko julkaisu johtanut ostoon.  

Muista kirjata yhteistyöstä ylös yhteystiedot, lähetetyt tuotteet, palautukset ja tulokset, jotta voit analysoida vaikuttajamarkkinoinnin tuloksia ja päättää, haluatko jatkaa yhteistyötä tietyn vaikuttajan kanssa. Raportointi auttaa sinua ymmärtämään vaikuttajamarkkinoinnin vaikutuksen liiketoimintaasi. 

Vaikuttajamarkkinointitoimistoja 

Vaikuttajamarkkinointikampanjat voi toteuttaa itse ja ottaa yhteyttä suoraan vaikuttajaan tai tehdä yhteistyötä vaikuttajamarkkinointitoimiston kanssa. Suomessa toimivia vaikuttajamarkkinointitoimistoja ovat esimerkiksi:

OCMG Nordic – Isoja, tunnettuja vaikuttajia 

Monochrome – Vaikuttajia 2000-80 000+ seuraajaa 

INDIEPLACE – Vaikuttajat rajattu eri alustojen mukaan  

ASENNEMEDIA –  Paljon lifestyle- ja naisvaikuttajia 

A/B-testaus 

A/B-testaus tarkoittaa, että vertaa kohdetta A kohteeseen B. A/B-testaus voidaan toteuttaa monissa digitaalisissa kanavissa. Vertailun tarkoituksena on selvittää, onko versio A vai versio B tehokkaampi haluttujen tuloksien kannalta.

Esimerkkejä A/B-testaukseen: 

  • Google-mainosten A/B-testaus: eri otsikot tai muut tekstit hakumainoksessa.
  • Facebook-mainosten A/B-testaus: voit vertailla tekstejä tai kuvia.
  • Uutiskirjeiden A/B-testaus: voit testata kahta eri versiota uutiskirjeestä esimerkiksi otsikoita muuttamalla.

A/B-testauksessa ei kannata tehdä liian isoja eroja testattaviin versioihin. Esimerkiksi kuville ja teksteille kannattaa tehdä omat testit, jotta huomataan, mikä muutos oikeasti vaikutti tulokseen. Testauksen tuloksia tarkasteltaessa tulee huomioida testauksen ajankohta ja testiaika. Mitä pidempi aika testaukseen käytetään, sitä enemmän saa tietoa vertailuun. Pari viikkoa voi olla hyvin lyhyt aika huomata eroja esimerkiksi kahden mainoksen välillä.  

Arvioi osaamisesi

LÄHTEET 

 https://nanso.com/ 

https://www.shopify.co.uk/blog/email-marketing

https://www.shopify.in/blog/7412852-10-must-know-image-optimization-tips

https://ahrefs.com/blog/seo-basics/

https://ahrefs.com/blog/keyword-research/#keyword-difficulty

https://yoast.com/search-intent/

https://business.facebook.com/creatorstudio/insights_pages_overview

https://business.facebook.com/creatorstudio/insights_audience  

https://business.instagram.com/shopping/setup?locale=fi_FI

https://fi-fi.facebook.com/business/learn

https://developers.google.com/google-ads/api/docs/remarketing/overview

https://support.google.com/google-ads/answer/7539883?hl=fi

https://www.youtube.com/channel/UCgl9rHdm9KojNRWs56QI_hg

https://www.youtube.com/adwordshelp/playlists 

https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/vaikuttajamarkkinointi-sosiaalisessa-mediassa/

https://www.facebook.com/business/learn/lessons/set-up-instagram-creator-account

https://www.facebook.com/help/instagram/788388387972460

https://help.instagram.com/1533933820244654

https://www.ocmgnordic.com/vaikuttajamme/

https://monochrome.fi/vaikuttajaverkostomme/

https://www.indieplace.fi/vaikuttajat/

https://support.google.com/google-ads/answer/2454022?hl=fi

https://asennemedia.fi/vaikuttajamme/

https://www.lianatech.fi/ratkaisut/sahkopostimarkkinointi/esittely.html

Fashion Finlandin Muotikaupan muodonmuutos –neuvontapalvelua kehitetään Murroksesta menestykseen – Asiantuntijaverkosto muotikaupan transformaation tukena –hankkeessa. Hanketta tukee Euroopan sosiaalirahasto (ESR). Lisätietoa hankkeesta löydät RR-tietopalvelusta.