Kaupan alalla vastuullisuus voidaan jakaa viiteen keskeiseen osa-alueeseen: henkilöstöön, asiakkaisiin, talouteen, yhteiskuntaan ja ympäristöön. Kaikilla osa-alueilla on alateemoja ja tavoitteita, joihin yrityksen vastuullisuustoiminta pohjautuu.

Esitetyt osa-alueet pohjautuvat Kaupan liiton kestävän liiketoiminnan johtamisen työkaluun sekä YK:n
julkaisemiin Kestävän kehityksen tavoitteisiin (Sustainable Development Goals, SDG).

Vastuullisuuteen pohjautuvien osa-alueiden ja tavoitteiden päämääränä on tehdä maailmasta parempi paikka meille kaikille. Se onnistuu huomioimalla ihmiset, ympäristö ja taloudelliset näkökulmat. Nämä tavoitteet ovat universaaleja ja koskevat kaikkia: valtioita, kuntia, yrityksiä ja yksilöitä.

Kauppa voi omalla toiminnallaan edistää tavoitteiden toteutumista esimerkiksi seuraavilla tavoilla:

  • Edistämällä ihmisarvoista työtä ja talouskasvua. Kaupan ala työllistää Suomessa lähes 300 000 henkeä, ja on näin Suomen suurin toimiala työllisten määrällä mitattuna. Kauppa on elinkeinoelämän suurin toimiala myös bruttokansantuotteella mitattuna. Se muodostaa noin 10 prosenttia Suomen bruttokansantuotteesta.
  • Edistämällä vastuullista kuluttamista. Miljoona suomalaista käy päivittäin kaupassa. Kauppa voi omilla valinnoillaan ohjata kuluttajaa kohti kestävämpiä ja vastuullisempia valintoja.
  • Edistämällä ilmastotekoja. Kaupan välittömät ympäristövaikutukset liittyvät pääosin kuljetuksiin ja niistä syntyviin päästöihin sekä kuljetuksissa ja kiinteistöissä käytetyn energian tuotannossa syntyviin päästöihin.

Katso video: YK:n kestävän kehityksen tavoitteet, Agenda 2030

Fashion Finlandin Muotikaupan muodonmuutos –neuvontapalvelua kehitetään Murroksesta menestykseen – Asiantuntijaverkosto muotikaupan transformaation tukena –hankkeessa. Hanketta tukee Euroopan sosiaalirahasto (ESR). Lisätietoa hankkeesta löydät RR-tietopalvelusta.