SISÄLLYSLUETTELO 

Miksi muotiyrityksellä kannattaa olla verkkokauppa? 

Mitä ja miksi kuluttaja ostaa verkkokaupasta?   

Mistä lähteä liikkeelle, kun haluaa perustaa verkkokaupan? 

Verkkokauppa-alustan valitseminen 

Verkkokauppa-alustojen tarjoajia  

Verkkokauppiaan muistilista 

Tuotekuvien merkitys 

Sisällön ja tuotetekstien merkitys 

Tietoa meistä -sivu 

Hakukoneoptimointi (SEO) 

Toimitustavat 

Maksutavat 

Verkkokaupan ja kivijalkakaupan yhdistetty kassajärjestelmä   

Evästeet 

Verkkokauppa eri laitteilla 

Verkkokaupan tärkeät lisäosat 

Live chat 

Uutiskirje 

Tykkää-nappi tuotteille 

Tuotearvostelut 

Koko-opas 

LÄHTEET 

Miksi muotiyrityksellä kannattaa olla verkkokauppa?

Verkkokauppa voi kehittää muotiyrittäjän näkyvyyttä ja tunnettuutta, myyntiä sekä asiakassuhteita. Verkkokaupalla voi tavoittaa asiakkaita, jotka eivät löytäisi tai vierailisi kivijalkakaupassa. Verkkokauppa luo myös mahdollisuuden laajempaan tuotevalikoimaan, sillä tuotteiden ei tarvitse olla visuaalisesti esillä niin kuin kivijalkakaupassa. 

Yrityksen verkkosivu on tärkeä tietolähde asiakkaille yrityksestä. Mitä näkyvämmin brändi on netissä, kuten sosiaalisessa mediassa, sitä enemmän tarjoutuu mahdollisuuksia luoda asiakaskontakteja. Verkkokauppa luo muotiyritykselle uuden myyntikanavan, ja verkkosivun avulla asiakas voi löytää yrityksesi. Hakukoneet (Google), sosiaalinen media, sosiaalisen median vaikuttajat ja YouTube ovat nykyään tärkeitä kanavia näkyvyyden ja asiakkaiden tavoittamisen kannalta.  

Verkkokaupan avulla on mahdollista kasvattaa asiakaskuntaa myös kansainvälisesti. Myynti kansainvälisessä verkkokaupassa luo kuitenkin erilaisia haasteita verrattaessa toimimiseen kotimaassa. Esimerkiksi toimitukset, kieli, valuutta ja erilainen kulttuuri voivat aiheuttaa haasteita. Erityisesti kuitenkin silloin, kun liiketoiminnan asiakaskunta on rajattua esimerkiksi spesiaalin tuotteen myötä, voi kansainvälistyminen tarjota mahdollisuuden kasvattaa liiketoimintaa merkittävästi.

Mitä ja miksi kuluttaja ostaa verkkokaupasta?

Paytrailin Verkkokauppa Suomessa 2020 -raportin mukaan suomalaiset ostavat verkosta ensisijaisesti helppouden takia. Tutkimukseen osallistui 1 546 suomalaista kuluttajaa ikähaarukassa 18–79. Tutkimushenkilöt arvioivat omia verkko-ostamisiaan viimeiseltä 28 päivältä. Vastaajista 73 % tekivät ostoja verkosta mainitulla ajanjaksolla.  

Vaatteet olivat eniten ostettuja tavaroita verkkokaupoista. Verkosta ostamisella säästetään aikaa, sillä verkkokauppaan ei tarvitse matkustaa ja kassalle ei tarvitse jonottaa. Ostaminen ei myöskään rajoitu kaupan aukioloaikoihin. Verkossa tuotteita voi vertailla helpommin keskenään ja tuotteista voi löytää laajemman valikoiman. 

Raportin mukaan tavaroiden osuus verkkokaupan kokonaisliikevaihdosta* nousi viime vuosista 58 %. Aikaisemmin tavaroiden osuus oli ollut noin kolmannes verkossa tehtävistä ostoksista. Verkkokaupan kokonaisliikevaihdosta palveluiden osuus oli 26 % ja matkailun osuus 16 %. Näistä palvelun osuus nousi ja matkailun väheni verkkoympäristöissä. Vaatteet olivat eniten ostettuja tavaroita verkosta – lähes joka kolmas oli tehnyt vaatteisiin liittyvän verkkokauppaostoksen edellisten 28 päivän aikana. Vaatteiden jälkeen eniten ostettiin ruokaa (14 %), kauneudenhoitotuotteita (13 %) ja kodin elektroniikkaa (13 %). Vastaajista 7 % oli tilannut kenkiä netistä.  

Postin toteuttaman Suuri verkkokauppatutkimus 2021 mukaan verkko-ostosten määrä kasvoi Suomessa 26 % keväällä 2020 ja 31 % vuonna 2021. Kuluttajat olettavat verkko-ostamisen kasvavan 40 % vuoteen 2025 mennessä. Tutkimukseen osallistui 4917 vastaajaa Suomesta, Ruotsista ja Baltiasta.  

Verkkokaupat näyttävät siis ottavan yhä isomman roolin eri alojen markkinoilla, ja etenkin muodin alalla verkkokaupan merkitys näyttäisi kasvavan. Tämä osoittaa verkkokauppatoiminnon olevan tärkeä osa muotialan kehitystä.  

*Paytrail raportti kertoo datan keräämisen seuraavasti: “Arvio vuoden 2020 Suomen verkkokauppamarkkinan kokonaisliikevaihdosta perustuu suomalaisille kuluttajille tehdyn kyselytutkimuksen tuloksiin sekä Paytrailin kauppiasdataan”.

Mistä lähteä liikkeelle, kun haluaa perustaa verkkokaupan?

Verkkokaupan perustamisessa täytyy ensin miettiä, mitä verkkokaupalla tavoitellaan. Tavoitteet voivat olla esimerkiksi uusien asiakkaiden hankinta, lisämyynti tai liiketoiminnan kansainvälistäminen. Seuraavaksi tulisi miettiä omia kilpailuetuja ja miten asiakkaat löytävät verkkokauppaasi. Tämä vaatii tavallisesti läsnäoloa sosiaalisessa mediassa, laadukasta sisältöä sivulla ja markkinointia. Miksi asiakkaat haluaisivat ostaa tuotteita juuri sinun verkkokaupastasi? Kun tunnet asiakaskuntasi, on helpompi rakentaa toimiva konsepti, joka tekee vaikutuksen kuluttajiin.  

Verkkokaupan rakentaminen aloitetaan usein ulkomuodon rakentamisesta, johon liittyy verkkokaupan visuaalinen ilme, tuotteiden lisääminen ja sisällön luominen. Näiden lisäksi valitaan maksutavat ja logistiikkaratkaisut. Lopulta verkkokaupan toiminnallisuus tarkastetaan eri laitteilla, kuten tietokoneella, mobiililla ja tabletilla. Näin varmistetaan, että käyttäjäkokemus on mahdollisimman miellyttävä eri laitteilla.  

Menestynyt verkkokauppa vaatii usein myös lisäominaisuuksia, jotka kehittävät verkkokaupan toimintaa ja vaikuttavat asiakaskokemukseen. Näitä lisäominaisuuksia ovat esimerkiksi uutiskirje ja tuotearvostelut. Lisäominaisuuksista kerromme lisää myöhemmin tässä oppaassa.  

Business Finlandin video käy selkeästi läpi verkkokaupan perustamisen edellytykset sekä miten saada verkkokauppa menestymään. 

Verkkokauppa-alustan valitseminen 

Liikkeelle on lähdettävä perusteista, eli alustan valitsemisesta. Verkkokauppa-alustaa valittaessa tulee miettiä, mitkä ovat verkkokaupan tarpeet sekä tavoitteet ja mitkä toiminnot voivat olla tarpeellisia tulevaisuudessa yrityksellesi. 

Verkkokauppa-alustoja on kahden tyyppisiä: isännöity alusta (hosted platform) ja itse isännöity alusta (self-hosted platform). Alustat toimivat eri tavoin, ja sen vuoksi omat toiveet sekä taidot tulee tiedostaa. 

Isännöity alusta (hosted platform, kutsutaan myös Software as a Service eli SaaS-alustaksi) tarjoaa all-in-one ratkaisuja. Verkkokauppa-alustan tarjoaja isännöi eli ylläpitää alustan toiminnallisuutta sekä antaa kattavaa teknistä tukea alustansa käyttäjille. Tämän vuoksi isännöidyt alustat ovat yleensä helppokäyttöisiä. Isännöidyistä alustoista maksetaan usein kuukausittainen hinta, johon vaikuttaa esimerkiksi verkkokaupan lisäominaisuudet. Isännöityjä alustoja ovat esimerkiksi Big Commerce, Shopify, Squarespace, Wix ja Weebly.  

Itse isännöity alusta (self-hosted platform) tarkoittaa, että rakennat ja isännöit itse alustaa verkkokauppa-alustan tarjoajan sijaan. Tähän saatat tarvita teknistä apua asiantuntijalta. Itse isännöidyt alustat ovat haastavampia ylläpitää, mutta toisaalta ne ovat helposti kustomoitavia. Itse isännöityjä alustoja ovat esimerkiksi WooCommerce, Drupal, Joomla ja Magento. 

Itse isännöity alusta siis antaa enemmän valinnanvaraa kustomointiin, mutta isännöity alusta on helppokäyttöisempi, koska siinä on enemmän toimintoja valmiina. Verkkokauppa-alustan tärkein ominaisuus on käytettävyys, ja se kannattaa pitää mielessä verkkokauppa-alustaa valittaessa. Alustan tulee olla toimiva ja helppokäyttöinen asiakkaille, jotta asiakastyytyväisyys saavutetaan.  

Verkkokauppa-alustojen tarjoajia

Paytrailin Suuri verkkokauppa-alustaraportti 2021 selvitti käytetyimpiä verkkokauppa-alustoja Suomessa. Kyselyyn osallistui 845 verkkokauppiasta. Kauppiaista 85 % myy verkkokaupassa tuotteita, 24 % palveluita ja 15 % digitaalisia tai subscription-tuotteita tai digitaalisia tuotteita. Kauppiaista suurin osa toimii vain kotimaassa mutta 25 % toimii myös kansainvälisillä markkinoilla.  

Suuri verkkokauppa-alustaraportti 2021 tulokset: 

  1. WooCommerce  (19 %) 
  1. ePages / Vilkas (15 %) 
  1. Shopify (12 %) 
  1. MyCashflow (11 %) 
  1. Clover Shop (5 %) 

Moni alusta tarjoaa samankaltaisia toimintoja, esimerkiksi laajennuksia tai lisäosia verkkokauppaan, asiakastukea sekä logistiikan ja maksutapojen integraatioita. Valintaa tehdessä kannattaa kuitenkin tutustua useampaan alustaan ja niiden tarjoamiin toimintoihin. Jos valitsee lopulta Suomessa yleisesti suositun alustan, voi saada helpommin vertaistukea muilta toimijoilta verkkokauppaan liittyvissä asioissa. Vertaistukea tarjotaan esimerkiksi seuraavissa Facebook-ryhmissä: VerkkokauppiaatShopify KauppiaatWordPress / WooCommerce / Suomi / Finland ja Vilkas-verkkokauppiaat

Verkkokauppiaan muistilista

Kun verkkokauppaa rakentaa, kannattaa ainakin seuraavat asiat käydä huolella läpi ja miettiä, edistävätkö toiminnot omaa liiketoimintaa.

Tuotekuvien merkitys 

Tuotekuvien merkitys on huomattavan tärkeä, kun halutaan herättää asiakkaan kiinnostus tuotetta kohtaan. Tuotekuvien täytyy edustaa tuotetta parhaalla mahdollisella tavalla ja peilata tuotetta niin kuin sen näkisi fyysisessä muodossa. Värien, materiaalien ja kuosien on oltava selkeästi havaittavissa. Jos tuotekuva ei vastaa tuotetta, voi se näkyä vähäisenä myyntinä tai huomattavina palautusmäärinä.  

Tuotteet voidaan kuvata esimerkiksi mallin päällä tai pelkästään tuote näkyvillä. Tuotteesta pitää olla useita kuvia, jotta siitä saa muodostettua kokonaiskuvan. Tämä tarkoittaa kuvia tuotteen etu-, sivu- ja takaosasta. Kuvat tuotteen kuosista, materiaalista ja muista yksityiskohdista helpottavat mielikuvan luomista tuotteesta. Myös videot ovat keino esitellä tuotteen ominaisuuksia ja luoda tarkempi mielikuva esimerkiksi siitä, miltä tuote näyttää liikkuessa.  

Asiakkaan pitäisi pystyä kuvittelemaan tuote päällään ja omassa käytössään. Siksi on suositeltavaa käyttää malleja pelkän tuotteen esittämisen sijaan. Asiakas saa parhaan kuvan, kun nähtävillä on kuvia tuotteesta sekä mallin päällä että sellaisenaan. 

Tuotteiden kuvaamisessa voi hyödyntää alan palveluntarjoajia. Palveluntarjoajia ovat muun muassa STOODIOTAVATONOVIDEODigizer ja Levälampi Visuals

Totêmen verkkokaupassa tuotteista on kuvia edestä, sivusta ja takaa mallin päällä. Lisäksi tuote on kuvattu ilman mallia. Nämä kuvat luovat yhdessä selkeän kuvan tuotteesta.

Kuvan lähde: https://int.toteme-studio.com/products/long-cashmere-cable-knit-oat 

Nelly.com -verkkosivulla on nähtävillä kuvia Instagramista, ja verkkokaupan ja sosiaalisen median kanavan yhdistys tarjoaa mahdollisuuden näyttää tuotteita todellisessa käytössä sekä inspiraatiota. Verkkokauppaan liitetty Instagram voi myös kasvattaa sosiaalisen median seuraajakuntaa. Kohdasta ”TO THE INSTASHOP” pääsee verkkokaupan sivuille katsomaan tuotteita suoraan Instagram-julkaisuista.

Kuvan lähde: https://nelly.com/fi/vaatteita-naisille/ 

Sisällön ja tuotetekstien merkitys

Tuoteteksti on tuotekuvien ohella tärkeä tietolähde, jonka avulla asiakkaalle kerrotaan tuotteen ominaisuuksista. Tuoteteksti on yleensä lyhyt ja selkeä ja tarvittavat tiedot tulisi löytää nopeasti. Tuotetekstiä kirjoittaessa voi pitää mielessä seuraavat viisi W:tä: what, who, when, where and why. Vastaa siis seuraaviin kysymyksiin: mikä on tuotteen tarkoitus, kenelle tuote on tarkoitettu, milloin ja missä tuotetta voi käyttää ja miksi asiakkaan tulisi ostaa tai käyttää tuotetta. Lisäksi voidaan kertoa tuotteen mahdollisista uniikeista ominaisuuksista.

Tuotetekstit antavat ammattimaisen kuvan, kun niissä on samanlainen ja toistuva rakenne kaikilla tuotesivuilla. Tämä tarkoittaa samankaltaisia ja yhtä tarkkoja tietoja kaikista tuotteista. Puutteelliset tekstit antavat huolimattoman ja epäluotettavan kuvan yrityksestä. Myös tekstin oikeakielisyyteen on syytä kiinnittää huomiota, jotta yrityksestä syntyy luotettava mielikuva. Tuoteteksteihin sekä sisältöön kannattaa panostaa senkin takia, että tekstin laatu ja osuvuus hakuihin parantavat sivun näkyvyyttä Googlen hakutuloksissa. 

Muotialan tuoteteksteissä tavallisesti kuvaillaan lyhyesti tuotetta ja lisätään tuotetietoa, kuten materiaalitiedot ja pesuohjeet. Nämä ovat tärkeitä esimerkiksi eri mieltymysten ja allergioiden takia. Pesuohjeet ovat tärkeitä vaatteen säilyvyyden ja kestävyyden kannalta. 

Esimerkiksi Luhtan verkkokaupassa kuvaillaan selkeästi ja tyylikkäästi Rukka Messala -takkia. 

Kuvan lähde: https://luhta.com/fi/fi/p/rukka-messela-878809138r 

Tuoteteksti siis vastaa viiteen aiemmin esiteltyyn kysymykseen.

Tietoa meistä -sivu

Tietoa meistä -sivu on yrityksen luoma profiili itsestään. Voit vapaasti luoda omanlaisesi sivun. Tekstissä saa kuulua persoonallisuus ja yrityksen ääni. Tietoa meistä -sivu voi olla verkkosivustolla nimettynä esimerkiksi Meidän tarinamme -sivuksi, ja silloin tekstissä voidaan kertoa vaikkapa liiketoiminnan perustamisesta, minkälaisesta yrityksestä on kyse ja mitkä ovat toiminnan arvot. Nämä asiat voivat vaikuttaa käyttäjän ostopäätökseen. Pohdi, mitkä asiat voisivat kiinnostaa asiakkaitasi sekä mitkä tiedot luovat positiivisen mielikuvan yrityksestäsi ja tekevät siitä kiinnostavan. 

Tietoa meistä -sivun perimmäinen tarkoitus on antaa tietoa yrityksestä asiakkaalle. Tämä luo kuluttajalle turvallisuuden tunnetta ja luottamusta yritystä ja yrityksen asiakaslupauksia kohtaan. Voit ajatella asiaa omakohtaisesti. Ostaisitko tuotteen yritykseltä, josta et tiedä yhtään mitään? 

Luhtan Tietoa meistä -sivu pitää sisällään monta tärkeää kohtaa, jotka sopivat hyvin Tietoa meistä -sivun sisällöksi ja antavat ammattimaisen kuvan yrityksestä.

Kuvien lähteet: https://luhta.com/fi/fi/content/about-us 

Luhta tuo jo otsikossa ilmi pitkän historiansa, joka osaltaan luo mielikuvaa luotettavasta toimijasta. Lyhyt kuvailu yrityksestä puolestaan vastaa seuraaviin tärkeisiin kysymyksiin:

  • Mitä yritys tekee ja mikä on liiketoiminnan tavoite? (Esimerkiksi tarjota laadukkaita ja vastuullisia vaatteita naisille)
  • Mikä tekee yrityksestä erityisen tai mistä ollaan ylpeitä, mitä asioita asiakas voisi arvostaa? (Esimerkiksi kierrätettävien materiaalien käyttö, hyväntekeväisyyteen osallistuminen, ansaitut palkinnot) 
  • Ketkä ovat yrityksen takana? (Onko kyseessä perheyritys ja ketkä ovat yrityksen perustajat? Myös yrityksen muuta tiimiä voidaan esitellä).

Visio, missio ja arvot osoittavat, että yrityksellä on päämääriä ja tavoitteita. Missiolla viitataan yrityksen olemassaoloon ja sen päämäärään. Mission avulla voidaan esitellä yrityksen toimintaa, toimintatapaa ja sitä, miksi yritys on olemassa. Missiolla siis luodaan ymmärrystä yrityksen toimintaa kohtaan. Esimerkkinä Niken missio on: Bring inspiration and innovation to every athlete* in the world. (*If you have a body, you are an athlete). 

Visiolla viitataan yrityksen tulevaisuuden tavoitteisiin. Tavoite voi kohdistua esimerkiksi 5-10 vuoden päähän tai jopa pidemmälle ajanjaksolle. Esimerkkinä IKEAn visio on: To create a better everyday life for the many people.

Yrityksen arvoilla tarkoitetaan yrityksen toimintaperiaatteita. Arvot auttavat työntekijöitä saavuttamaan yhdessä yrityksen tavoitteet liittyen toimintaan ja kasvuun.

Arvojen, mission ja vision merkitys Tietoa meistä -sivulla korostuu, jos yritys on tuore, eikä historiaa ole kerrottavana kovin kattavasti. 

Palveluntarjoajia sisällöntuotannon tueksi

Jos verkkokaupan tekstisisältöjen toteuttaminen tuntuu haastavalta, voi tekemisen ulkoistaa asiantuntijoille. Kun etsit sopivaa palveluntarjoajaa, on hyvä tietää, että mainostekstien kirjoittamisesta voidaan käyttää termiä copywriting. Sisällöntuotanto-termillä viitataan puolestaan monipuoliseen tiedon ja lisäarvon tarjoamiseen hyödyllisillä ja asiakaskuntaa palvelevilla sisällöillä. Sisällöntuotannon tekstit voivat olla yritysblogeja, uutiskirjeitä, oppaita tai esimerkiksi materiaalia sosiaalisen median kanaviin. 

Palveluntarjoajilla on asiantuntijoita erilaisten tekstien tuottamiseen. Esimerkiksi Call To Action auttaa tuoteteksteissä sekä sisällöntuotannossa. Kupli tarjoaa sisällöntuotantoa ja Semantix tarjoaa copywriting- ja käännöspalveluita. 

Hakukoneoptimointi (SEO)

Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) on apuväline nostamaan verkkokauppasi sijoitusta orgaanisissa, eli ilmaisissa hakutuloksissa. Käytännössä hakukoneoptimointi tarkoittaa, että sivulle luodaan tekstisisältöä, joka on hakukoneiden mukaan laadukasta ja oleellista. Hyvällä SEOlla saadaan oma sivu näkymään hakukonesivulla ensimmäisten joukoissa. Valtaosa Googlen haussa näkyvistä tuloksista ovat ilmaisia sivutuloksia, ja sen takia SEO on hyvä työkalu verkkokaupan näkyvyyden parantamiseen. Hakukoneoptimointiin panostaminen on niin sanotusti ilmaista mainontaa, sillä korkeampi sijoitus hakutuloksissa johtaa suurempiin klikkausmääriin ja sen myötä parempaan myyntiin. On kuitenkin tiedostettava, että ensimmäisenä hakutuloksissa näkyvät maksulliset hakumainokset ja vasta sen jälkeen orgaaniset hakutulokset. 

Miten parantaa hakukoneoptimointia?

  • Sivuston käyttäjäkokemuksella voidaan vaikuttaa hakukonetuloksiin, sillä lähtökohtaisesti hakukoneet haluavat tarjota laadukasta ja olennaista sisältöä käyttäjilleen. Sivuston koko rakenne, eli esimerkiksi napit, tuotekategoriat ja tekstisisällöt vaikuttavat käyttäjäkokemukseen. Myös käyttöystävällisyys eri laitteilla (tabletti, mobiili) vaikuttaa käyttäjäkokemukseen. Käyttäjäkokemus on oleellista myös myynnin kannalta, joten tähän panostaminen on hyödyllistä sekä SEOn parantamisessa että myynnin kasvattamisessa. 
  • Kuvien optimoinnilla on myös vaikutusta hakukonenäkyvyyteen. Esimerkiksi sivuston kuvat voidaan hakukoneoptimoida, jolloin ne näkyvät myös Googlen kuvahaun tuloksissa. Kuvat kannattaa nimetä aiheen mukaan, ja tiedoston kokoon kannattaa kiinnittää huomiota, sillä liian suuret tiedostot hidastavat sivustoa ja heikentävät näkyvyyttä Googlessa.

SEO Title tags

SEO title tag on hakutuloksen otsikko, josta klikataan sivullesi. Tässä esimerkki Zalandon hakutuloksesta.  

Title tagia on mahdollista muokata. Sen kannattaa olla relevantti sekä houkutteleva tarjontaasi ajatellen, sillä otsikkoon potentiaalinen asiakas kiinnittää huomionsa ensimmäisenä. Esimerkissä Zalando ilmaisee brändin nimen ja kuvailee sen lisäksi tarjontaansa (kenkiä ja muotia) sekä houkuttelee käyttäjiä lauseella ”uutuuksia joka päivä”. Jos oman title tagin muotoileminen tuntuu haastavalta, voit inspiroitua kilpailijoiden otsikoista ja luoda sen jälkeen oman, yrityksesi tarpeita vastaavan otsikon.

URL eli verkkosivun osoite

Kun luot uusia sivuja URL-osoitteen kuuluisi vastata sivun sisältöä. Tuotteen URLissa on hyvä ilmetä oikea tuote, eli esimerkiksi mekon URL sisältää sanan mekko eikä housut.  

Huom! Vanhojen tai olemassa olevien sivujen URL-osoitteita ei kannata muuttaa, vaikka ne eivät välttämättä vastaa sivua tai ole oleellisia sisältöä ajatellen. URLin muuttaminen voi vaikuttaa negatiivisesti jo olemassa oleviin tietoihin ja heikentää SEOta.  

VINKKI! Ilmainen keino tarkastella hakujen volyymiä on hakea sanoja Googlen hakusivulta. Hae sanaa ja näet ensimmäisen tuloksen yläpuolella, kuinka monta tulosta hakusi sai. Mitä isompi määrä tuloksia hakusi sai, sitä enemmän hakua/termiä käytetään. Näin voit vertailla saako lippis vai lippalakki enemmän hakutuloksia. Suosittuun hakuun on vaikeampi saada näkyvyyttä, mutta samalla se tarkoittaa, että sanaa haetaan paljon.

Toimitustavat

Tuotteen toimitusvaihtoehtojen tulisi olla näkyvillä ja helposti löydettävissä verkkokaupassa, sillä toimituksen sujuvuus voi vaikuttaa ostopäätöksen tekemiseen merkittävästi. Käyttäjä todennäköisesti haluaa tietää toimitustavoista ennen ostopäätöksen tekemistä. 

Toimitustavoilla on suuri merkitys asiakkaan tyytyväisyyteen sekä ostopäätöksen tekemiseen. Paytrailin verkkokaupparaportti 2020 mukaan liian korkeat toimituskustannukset ovat yleinen syy ostoksen perumiseen.

Posti ilmoittaa, että suomalaisten suosikkitoimitusvaihtoehto on postipaketti. Kotiinkuljetus on kuitenkin lisännyt suosiotaan. Toimituksen tarjoajia on useita.

  • Posti tarjoaa kattavimmat noutopisteet Suomessa. Verkkokauppaintegraatiot ja monipuoliset toimitustavat ovat mahdollisia Postin kautta. Posti tarjoilee myös nouto- ja jakelupalveluja.
  • Matkahuollon kautta onnistuvat toimitukset sekä kotimaassa että kansainvälisesti. Verkkokauppaintegraation lisäksi aktivointikoodit ja palautustunnus ovat mahdollisia.
  • UPS toimii myös sekä kotimaassa että kansainvälisesti. Verkkokauppaintegraatiot sekä pakettien seuranta onnistuvat.
  • DB Schenterillä on Suomessa yli 1100 noutopistettä. Lähetyksen seuranta on mahdollista.
  • Logitrail tarjoaa kuljettamisen lisäksi varastointipalveluja sekä tilausten käsittelyä.
  • Verkkologistiikka tarjoaa myös varastointi- ja käsittelypalveluja.

Peruutusoikeus

Myös tuotteiden palautusoikeudesta on syytä mainita sivuilla selkeästi.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto määrittää peruutusoikeuden verkkokaupassa seuraavasti: 

“Kyseessä on kotimyynti tai etämyynti (puhelinmyynti, postimyynti, verkkokauppa tai TV-shop), joissa kuluttajalla on lakisääteinen 14 päivän kaupan peruutusoikeus. Etämyynnissä peruutusoikeudelle on rajoituksia, joten sopimusehdot kannattaa aina lukea tarkkaan. Peruutusoikeus ei koske esimerkiksi asiakkaan toivomusten mukaisesti valmistettuja mittatilaustuotteita eikä ääni- ja kuvatallenteita tai tietokoneohjelmia, joiden sinetti on avattu.” 

Verkkokaupat voivat myös pidentää peruutusoikeutta. Kuluttajan ei tarvitse maksaa palautuskustannuksia, jos yritys on sitoutunut maksamaan ne tai jos yritys ei ole antanut palautuskustannukseen liittyvää tietoa kuluttajalle ennen tilausta.  

Maksutavat

Myös maksutapa voi vaikuttaa merkittävästi ostopäätöksen tekemiseen. Maksutapojen tarjonta tulisikin miettiä ensisijaisesti asiakkaan kannalta mieluisaksi.

Verkkokauppa Suomessa 2020 -raportin mukaan maksutapa valitaan yleisesti turvallisuuden tai helppouden takia. Muita valintaperusteita ovat tuttuus tai nopeus. Verkkopankkia pidettiin tutuimpana maksutapana, korttimaksua turvallisimpana ja MobilePayta helpoimpana ja nopeimpana. Vertailussa oli mukana verkkopankki, maksukortti, MobilePay, PayPal, lasku ja osamaksu. 

Paytrailin Verkkokauppa Suomessa 2020 -raportissa todetaan, että vuonna 2020 suomalaiset suosivat verkossa maksamiseen verkkopankkia ja maksukorttia. Tutkimuksessa kysyttiin, mitä maksutapoja on käyttänyt viimeisen 28 päivän aikana. Tulokset osoittavat, että eniten käytettiin verkkopankkia (63 %), maksukorttia (49 %), laskua (23 %), PayPalia (21 %) ja MobilePayta (16 %).

Maksupalveluntarjoajia

  • Paytrail on suomalainen maksupalveluntarjoaja, jolla on Safe Pay -sertifikaatti. Maksutavat: kortti, verkkopankki, lasku, osamaksu ja mobiilimaksuvaihtoehdot (MobilePay, Apple Pay, Pivo ja Siirto).
  • Visma Payn maksutapoja ovat  maksukortti, verkkopankki, lasku ja osamaksu sekä mobiilimaksuvaihtoehdot (MobilePay, Pivo ja Siirto).
  • Klarna Checkout  voidaan integroida useaan verkkokauppa-alustaan, ja se sisältää kauppiaan ja ostajan turvan. Maksutavat: kortti, pankkisiirto, maksa myöhemmin ja pilko maksu. 
  • PayPal tarjoaa maailmanlaajuiset maksutavat ja PayPal Checkout –integraation. Maksutavat: PayPal, kortti ja paikalliset maksutavat. 

Verkkokaupan ja kivijalkakaupan yhdistetty kassajärjestelmä  

Jeemly tarjoaa ohjelmiston, jossa yhdistyvät verkkokauppa- ja kassajärjestelmä sekä toiminnanohjaus. Ohjelmistoon kuuluu myös tietojen ylläpitäminen ja myyntivaraston automaattinen päivitys, jotka voidaan liittää myymälän varastoon tai ulkopuoliseen varastoon eli esimerkiksi tavarantoimittajan varastoon. Lisäksi ohjelmistossa on automaattinen ostorobotti, joka ilmoittaa tuotteiden saatavuudesta ja milloin kannattaa tilata tuotteita lisää. Näillä asioilla on vaikutusta asiakastyytyväisyyteen. Jeemly tarjoaa myös toimialaan soveltuvia erikoisominaisuuksia, joten heidän kanssaan kannattaa neuvotella parhaiden ratkaisujen löytämiseksi.

Lisätietoa Jeemlyn verkkokauppa- ja kassajärjestelmästä

Evästeet

Evästeet ovat tekstitiedostoja, jotka tallentuvat selaimellesi. Evästeitä on monenlaisia eri tarkoituksiin. Evästeet voivat olla ensimmäisen osapuolen evästeitä (first-party cookie) esimerkiksi kun vierailee verkkosivulla tai kolmannen osapuolen evästeitä (third-party cookies) esimerkiksi mainostajia.

Välttämättömät evästeet (strictly necessary cookies) vaikuttavat verkkopalvelun toimintaan. Esimerkkinä tällaisesta toimii eväste, jota tarvitaan, jotta tuote säilyy ostoskorissa. Välttämättömiin evästeisiin ei tarvita suostumusta käyttäjältä, mutta niiden käyttötarkoitus tulisi selvittää (miten ja miksi niitä käytetään). Verkkosivuilla hyödynnetään myös muita evästeitä. Preference cookies -evästeet tallentavat käyttäjän valintoja, kuten esimerkiksi sijainnin ja kielivalinnat. Statistics cookies ovat evästeitä, jotka tallentavat klikkauksia ja sivujen selailuja. Marketing cookies, eli markkinointievästeet, ovat usein kolmannen osapuolen evästeitä, joita hyödynnetään markkinoinnin kohdentamisessa.

Kaikista paitsi välttämättömistä evästeistä tulisi pyytää käyttäjän suostumus. Voit lukea lisää evästeistä GDPR.EU-sivuilta, EU:n sivuilta ja Traficomin sivuilta.

Kuva evästeilmoituksesta Fashion Finlandin etusivulla.  

Verkkokauppa eri laitteilla

Käyttäjät ostavat tuotteita netistä käyttäen monipuolisesti eri laitteita: tietokonetta, tablettia tai puhelinta/mobiilia. Tämän vuoksi verkkokaupan tulisi toimia esteettömästi kaikilla eri laitteilla. Puhuimme aikaisemmin SEO-osiossa käyttäjäkokemuksesta ja siitä, että verkkokaupan rakenne ja sivun toimivuus vaikuttavat käyttäjän kokemukseen ja tyytyväisyyteen. Jos verkkosivu ei toimi kunnolla eri laitteilla, menetät todennäköisesti asiakkaita. 

Responsive web design, eli responsiivinen design tarkoittaa, että verkkosivun sisältö näyttää ja toimii eri laitteilla. Sisällön tulisi muokkaantua näytön ja laitteen mukaan toimivaksi ja luettavaksi. Voit tarkistaa sivusi responsiivisuuden helposti itse käymällä eri laitteilla verkkokauppasivullasi. Lisäksi Googlen Mobiililaitesoveltuvuustesti tarkistaa sivusi soveltuvuuden mobiililaitteiden käyttöön ja kertoo mahdollisista ongelmista. Jos olet epävarma sivustosi responsiivisuudesta, voit kysyä verkkokauppa-alustasi asiakastuelta lisää.  

Verkkokaupan lisäominaisuudet

Kun verkkokaupan perusteet ovat kunnossa, voi asiakaskokemusta ja myyntiä edistää erilaisilla lisäominaisuuksilla.

Live chat

Live chat tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden olla suoraan yhteydessä asiakaspalveluun. Tällä voidaan vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen. Kivijalkakaupassa hyvällä asiakaspalvelulla on iso merkitys asiakkaan ostamiseen ja mielipiteeseen yrityksestä. Kokemus asiakaspalvelusta voidaan saada aikaan verkossa chatin avulla. Chatin myötä asiakkaille voidaan tarjota lisätietoa tuotteista eikä asiakkaan tarvitse erikseen kirjoittaa sähköpostia asiakaspalveluun ja odottaa vastausta. Chat voi tuoda esille myös arvokasta palautetta asiakkailta. Jos asiakkaat kyselevät toistuvasti samoja asioita, kannattaa verkkosivuilla parantaa informaatiota kyseiseen asiaan liittyen.  

Verkkokaupan chat-toiminto voi olla näkyvillä etusivulla symbolina, jolloin asiakas voi kysyä yritykseltä mitä tahansa vieraillessaan sivulla. Chat voi olla myös asiakastukitoiminto, joka löytyy esimerkiksi Ota yhteyttä asiakaspalveluun -sivulta. Chat-toiminnan voi myös rajata tiettyyn aikaikkunaan.

Live chat -palveluntarjoajia ovat esimerkiksi tawk.toHubSpot ja Tidio.

Uutiskirje

Yrityksen uutiskirje lähetetään tilaajille sähköpostiin, ja se on oiva keino lisätä myyntiä. Uutiskirjeessä voidaan kertoa esimerkiksi uutuustuotteista tai alennuksista ja herättää niin kiinnostusta ja lisätä asiakasvirtaa verkkokauppaan. Uutiskirjeen avulla voidaan tavoitella lisämyyntiä ja sitouttaa asiakkaita. Uutiskirjeen kokonaissisältö voi koostua esimerkiksi tarinoista, artikkeleista sekä tuotteiden ja tarjouksien esittelystä. Uutiskirje-työkalun palveluntarjoajia ovat esimerkiksi MailChimp, Apsis ja Liana.

Tykkää-nappi 

Tykkää-nappi on verkkokauppaominaisuus, jonka avulla asiakas voi tallentaa tuotteita tykkäyslistaan. Tämä voi olla hyvä lisäominaisuus verkkokauppaan, koska käyttäjät eivät välttämättä halua laittaa tuotetta heti ostoskoriin. Tykkäyslista toimii toisena reittinä tallentaa tuotteita ja lopulta madaltaa kynnystä tehdä ostos.  

Tuotearvostelut

Tuotearvostelut ovat keino luoda luotettavaa mielikuvaa yrityksestä ja lisätä myyntiä. Tuotearvostelut osoittavat, että yritys on palvellut aikaisempia asiakkaita ja että tuote vastaa tuotekuvausta. Tuotearvostelut antavat tuotetekstien ohella lisätietoa asiakkaalle. Tuotearvostelut sisältävät yleensä pistearvostelun (esimerkiksi 1–5 tähteä) sekä valinnaisen tekstin, jossa asiakas voi kertoa omin sanoin tuotteesta. Arvostelut voivat tuoda ilmi esimerkiksi tuotteen poikkeavan mitoituksen.

Pidä mielessä, että hyviä tuotearvosteluja voi olla vaikeampaa saada verrattaessa huonoihin. Muista vastata huonoihin arvosteluihin, sillä se osoittaa, että yritys on huomioinut palautteen ja luo mielikuvan, että yritys välittää asiakkaidensa mielipiteistä. Satunnaiset huonot arvostelut eivät haittaa, sillä ne antavat aidon kuvan verkkokaupasta ja sen arvosteluista.

Koko-opas

Tuotteen koon valitseminen voi olla haaste tai este verkkokauppaostoksen tekemiselle. Koko-opas voi kuitenkin auttaa asiakasta valitsemaan oikean koon. Koko-oppaan avulla voidaan vähentää myös palautuksia. Koko-oppaan lisäksi tuotteen mitat ovat hyvä lisä tuotekuvauksiin.  

Kustoimoituja koko-oppaiden palveluntarjoajia: TailorGuide, Size Me, Sizey

Lähteet

https://www.posti.fi/fi/yrityksille/vinkit-ja-caset/verkkokauppa/suuri-verkkokauppatutkimus-lataus-artikkeli

https://www.businessfinland.fi/497d86/globalassets/new-pictures/consumer-business/verkkokaupan-perustamisen-abc-20200415.pdf 

SEO Basics: Beginner’s Guide to SEO Success (ahrefs.com) 

https://www.red-fern.co.uk/blog/insights/hosted-vs-self-hosted-ecommerce-websites-which-is-best.html

https://www.shopify.com/

https://help.shopify.com/fi

https://woocommerce.com/

https://business.adobe.com/fi/products/magento/magento-commerce.html

https://www.mycashflow.fi/

https://www.vilkas.fi/

https://www.wix.com/ecommerce/website  

https://www.paytrail.com/blog/n%C3%A4m%C3%A4-ovat-suomen-suosituimmat-verkkokauppa-alustat-2021

https://int.toteme-studio.com/   

https://www.marimekko.com/fi_fi/   

https://nanso.com/   

https://nelly.com/fi/vaatteita-naisille/

https://luhta.com/fi/fi/p/rukka-messela-878809138r

https://www.kupli.fi/sisallontuotanto/

https://www.semantix.com/fi/ratkaisut/kaannospalvelut/monikieliset-copywriting-palvelut

https://luhta.com/fi/fi/content/about-us

https://www.shopify.com/blog/how-to-write-an-about-us-page

https://www.shopify.com/blog/mission-statement

https://www.hotjar.com/blog/company-values/

https://ahrefs.com/blog/seo-basics/

https://www.shopify.in/blog/7412852-10-must-know-image-optimization-tips

https://www.google.com/search?q=zalando&rlz=1C1GCEU_fiFI974FI974&oq=zalando&aqs=chrome..69i57j69i60l3.3728j0j1&sourceid=chrome&ie=UTF-8 

https://nelly.com/fi/vaatteita-naisille/ 

https://www.posti.fi/fi/yrityksille/vinkit-ja-caset/verkkokauppa/suuri-verkkokauppatutkimus-lataus-artikkeli

https://www.posti.fi/fi/yrityksille/paketit-ja-logistiikka/verkkokaupoille/toimitukset-ja-palautukset

https://www.posti.fi/fi/yrityksille/paketit-ja-logistiikka/toimita-kuluttajille

https://www.matkahuolto.fi/yrityksille/palvelut-verkkokaupoille

https://www.ups.com/fi/fi/shipping/services/domestic.page

https://www.ups.com/fi/fi/services.page?#0

https://www.dbschenker.com/fi-fi/tuotteet/verkkokaupan-logistiikka/verkkokaupan-toimitukset

https://www.logitrail.com/verkkokauppalogistiikan-ulkoistaminen-kannattavasti

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/kaupan-peruminen/

https://www.marimekko.com/fi_fi/toimitusehdot

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/verkkokauppa-posti-ja-puhelinmyynti-etamyynti/tavaran-ja-maksun-palauttaminen/

https://www.paytrail.com/raportti/verkkokauppa-suomessa-2020

https://www.paytrail.com/maksutavat

https://www.visma.fi/vismapay/

https://www.visma.fi/vismapay/maksutavat/

https://www.klarna.com/fi/yritys/tuotteet/checkout/

https://www.paypal.com/fi/business/accept-payments

https://europa.eu/youreurope/business/dealing-with-customers/data-protection/online-privacy/index_fi.htm

https://gdpr.eu/cookies/

https://calltoaction.fi/palvelut/sisallontuotanto/

https://fafi.fi/    

https://kinsta.com/blog/responsive-web-design/  

https://themes.shopify.com/templates/responsive

https://woocommerce.com/product-category/themes/responsive/

https://www.shopify.co.uk/blog/ecommerce-live-chat

https://www.voglia.fi/ 

https://www.shopify.co.uk/blog/email-marketing

https://blog.reviews.io/post/benefits-collecting-product-reviews

https://www.forbes.com/sites/forbesbusinessdevelopmentcouncil/2021/07/22/how-to-keep-your-businesss-online-reviews-authentic-and-real/?sh=46b33b381292

https://cubus.com/fi/corporate/asiakaspalvelu/Tuotetietoa/naisten-koko-opas/ 

Fashion Finlandin Muotikaupan muodonmuutos –neuvontapalvelua kehitetään Murroksesta menestykseen – Asiantuntijaverkosto muotikaupan transformaation tukena –hankkeessa. Hanketta tukee Euroopan sosiaalirahasto (ESR). Lisätietoa hankkeesta löydät RR-tietopalvelusta.