Liiketoimintasuunnitelma on menestyvän liiketoiminnan perusta ja hyödyllinen myös silloin, kun yrityksen nykyistä liiketoimintaa on tarve tarkastella ja kehittää. Liiketoimintasuunnitelma määrittelee yrityksesi strategian, arvot ja taloudelliset tavoitteet. Se toimii yrittäjän omana dokumenttina, jonka tarkoituksena on ohjata koko yrityksen toimintaa ja kiteyttää visio yrityksen tulevaisuudesta.
Liiketoimintasuunnitelma on erityisen tarpeellinen myös silloin, kun halutaan vakuuttaa sijoittajia investoimaan yritykseesi. Suunnitelman avulla ulkopuolisetkin pystyvät ymmärtämään toimintaasi.
Muotikaupassa menestyvä liiketoiminta perustuu karkeasti kahteen asiaan:
- myytäviin tuotteisiin tai palveluihin
- yrityksestä tai brändistä syntyvään mielikuvaan sen kohdeyleisön silmissä.
Liiketoimintasuunnitelman tekemisen hyödyt muotiyritykselle
Liiketoimintasuunnitelma
- Kannustaa pohtimaan omaa liiketoimintaa objektiivisesti ja auttaa keskittymään olennaiseen.
- Antaa kokonaiskuvan resursseista ja osaamisesta sekä havainnollistaa mahdollisia aukkoja liiketoiminnassa.
- Kasvattaa realismia – ymmärrät paremmin, mitä toimialallasi tapahtuu ja onko valittu kohdeyleisö, markkina ja kanavastrategia oikea. Vievätkö ne yritystäsi eteenpäin?
- Lisää liiketoiminnan menestymisen mahdollisuuksia.
- Sitouttaa henkilöstöä ja tukee päätöksentekoa.
Mikä on liiketoimintasuunnitelman tarkoitus?
Hyvin tehty liiketoimintasuunnitelma ratkaisee yrityksen ydinongelman; mikä estää kasvun ja liiketoiminnan kehittymisen. Se luo pohjan yrityksen liiketoiminnan kasvattamiselle ja kehittämiselle. Liiketoimintasuunnitelman tarkoituksena on täsmentää kilpailuetua ja kertoa konkreettisesti, miten yritys voi saavuttaa tavoitteensa.
Mitä liiketoimintasuunnitelma sisältää?
Liiketoimintasuunnitelma pitää sisällään markkina- ja kohdeyleisötutkimuksen, kilpailija-analyysin, valikoimastrategian, kanavastrategian sekä kansainvälistymisstrategian. Markkinointistrategiaa käsitellään tarkemmin digitaalisen kaupankäynnin neuvonnan palvelussa. Tehokkaasti laadittu ja toimeenpantu liiketoimintasuunnitelma auttaa yritystäsi saavuttamaan liiketoiminnalliset tavoitteet sekä tunnistamaan kasvun mahdollisuudet.
Mitä liiketoimintasuunnitelma antaa yritykselle – ja kuka sellaista tarvitsee?
Rajalliset resurssit ovat monessa yrityksessä haaste. Päivittäisten tulipalojen sammuttaminen ohjaa huomion lähes huomaamatta pienempien seikkojen ratkaisemiseen, jolloin pitkäjänteiset ja suuremmat kasvua tukevat tavoitteet hukkuvat arjen askareisiin. Liiketoimintasuunnitelma auttaa hahmottamaan kokonaisuutta ja yleensä parhaaseen tulokseen päästään, kun yrittäjä itse tekee sen itselleen.
Selkeä liiketoimintasuunnitelma ohjaa päätöksentekoa, edistää tarkoituksellista ja kannattavaa kasvua sekä määrittelee, mihin yrityksesi pitää keskittyä, jotta tavoitteet saavutetaan. Se auttaa koko henkilöstöä keskittymään oikeisiin asioihin, priorisoimaan työtehtäviä sekä arvioimaan eri vaihtoehtoja ja valintoja, jotka tukevat tai eivät tue yrityksesi visiota. Tehtyjen valintojen pohjalta on helpompaa määritellä selkeät toimenpiteet, joilla lähteä rakentamaan kasvua. Liiketoimintasuunnitelman laatimiseksi muotiyrittäjän kannattaa tehdä itselleen realistinen aikataulu, esimerkiksi kaksi kuukautta, sillä varsinkin toimiala- ja markkinatutkimus vievät aikaa.
Autamme sinua onnistumaan, joten voit varata meiltä yrityskohtaisen neuvonta-ajan liiketoimintasuunnitelman tekemisen aloittamista helpottamaan tai suunnitelman kehittämisen tueksi.
Hyvän liiketoimintasuunnitelman kriteerit
- Suunnitelma kuvaa seikkaperäisesti, mitä yritys tekee, miten yritys toimii ja kenelle toimintaa toteutetaan.
- Huolellisesti tutkittu ja kirjoitettu liiketoimintasuunnitelma kuvaa tarkasti myös kaikki yrityksen toimintaan vaikuttavat kriittiset tekijät.
- Suunnitelma kiteyttää yrityksen strategian yksityiskohtaisesti.
Hyödyllisiä materiaaleja: lisätietoa liiketoimintasuunnitelmasta, kirjavinkki: Hyvä liiketoimintasuunnitelma (Johannes Hesso).
Liiketoimintasuunnitelma vaiheet:
- Lähtötilanne – määrittele yrityksesi nykytila
- Määrittele toimialan tilanne ja markkinoiden kehitys
- Määrittele yrityksesi suunta
- Määrittele suunnitelma – miten yrityksesi pääsee tavoitteisiinsa
- Määrittele budjetti ja riskitekijät
Vaihe 1. Lähtötilanne
Kartoita yrityksen nykytila mahdollisimman tarkasti ja ole itsellesi rehellinen. Tämän arvioinnin voit toteuttaa nelikenttäanalyysin avulla (SWOT). Tarkoituksena on löytää mahdolliset kasvun esteet. SWOT on yksinkertainen tapa tunnistaa ja luokitella yrityksesi ja markkinoidesi vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat. SWOT tulee englanninkielisistä sanoista strenghts, weaknesses, opportunities, threaths.
Analyysin avulla voit arvioida yrityksesi kriittisiä menestystekijöitä sekä riskitekijöitä. Valjasta myös työntekijäsi tai asiakkaasi mukaan tähän kehitystyöhön ja kerää heiltä palautetta. Voit myös pitää sisäisen työpajan aiheesta tai hyödyntää omaa lähipiiriäsi, joka puolueettomasti ja luottamuksella kommentoi mahdollisia kipukohtia. Näiden asioiden selvittäminen auttaa yritystäsi kehittymään.
Esimerkki SWOT-analyysistä ja esimerkkikysymyksistä:
Vaihe 2. Toimialan tilanne ja markkinoiden kehitys
Kun laadit liiketoimintasuunnitelmaa, sinulla tulee olla tieto siitä, miten toimiala kehittyy ja kasvaa. Onko markkina, jolla operoit, ylipäätänsä kasvava vai kuihtuva. Mitä enemmän ja seikkaperäisemmin tiedät markkinoista ja toimialasta, sitä todennäköisemmin voit luoda yrityksellesi onnistumisen mahdollisuudet. Muotiyrittäjän tulee myös analysoida oma myyntihistoria huolella ja tunnistaa kasvun moottorit sekä oppia mahdollisista epäonnistumisista.
Kauppiaan kolme apuvälinettä muotimarkkinan seuraamiseen:
- Fashion Finland – www.fafi.fi – Muotikaupan oma media ja tiedotuskanava, joka tavoittaa keskimäärin 20 000 suomalaista kuukaudessa. Fafi.fi raportoi ensimmäisten joukossa muotikaupan trendeistä, ilmiöistä, ihmisistä ja tapahtumista. Tutustu myös muihin suomalaisiin muotialan ja kaupankäynnin uutiskanaviin: stjm.fi, muotijaurheilukauppa.fi ja etu.fi.
- Tilastokeskus – www.stat.fi – Tilastokeskus tuottaa muotialakohtaisia statistiikan ja myynnin kehityksen parometrejä. Tilastojen lukeminen vaatii hieman itseopiskelua. Tutustu myös tilastokeskuksen säännöllisesti julkaisemiin raportteihin.
- Business of Fashion – www.businessoffashion.com – BoF on globaalin muotibisneksen johtava tietokanava, joka kertoo alan ilmiöistä ja suuntaviivoista ensimmäisenä. Suurin osa sisällöistä on maksumuurin takana.
Hyödyllinen linkki: State of Fashion 2022
Kun olet perillä yleisestä markkinatilanteesta ja globaaleista trendeistä, pystyt paremmin muokkaamaan oman yrityksesi toimintaa ja kehittämään yrityksesi muutoskyvykkyyttä.
Vaihe 3. Määrittele yrityksesi suunta
Tutkimus- ja kartoitusvaiheen jälkeen määritellään yrityksen missio, arvot, strategia ja visio eli se, mihin suuntaan yritys halutaan viedä. Yrityksen olemassaolon syy ja toiminnan tarkoitus muodostavat yrityksen mission. Tämän jälkeen voidaan määritellä yrityksen arvot. Yrityksen arvojen pohjalta taas luodaan strategia, jota lähdetään toteuttamaan. Jos strategian toteuttaminen tehdään onnistuneesti, visio saavutetaan.
Muotiyrittäjä, etene tässä järjestyksessä:
- Missio kertoo, miksi yritys on olemassa:
Esimerkki – Marimekko – www.marimekko.com – ”Marimekon missio on voimaannuttaa ihmisiä olemaan oma itsensä ja tuoda iloa arkeen rohkein värein ja kuvioin”
- Arvot ohjaavat yrityksen tapaa toimia:
Esimerkki – Stockmann – www.stockmann.com
- Strategia kertoo, miten asetettu visio saavutetaan:
Esimerkki – Stockmann – www.stockmann.com
- Visio on näkemyksesi tulevaisuuden tavoitetilasta:
Esimerkki – S-Ryhmä – www.s-ryhma.fi – ”Visiomme on olla kaupparyhmä, joka tuottaa ylivoimaista hyötyä ja helppoutta omasta kaupasta”
Vaihe 4. Miten yrityksesi pääsee tavoitteisiinsa
Kun yrityksesi missio, arvot, strategia ja visio on laadittu ja kasvupotentiaali tunnistettu, voidaan tehdä liiketoimintasuunnitelma. Se kuvaa osa-alueittain, millä konkreettisilla keinoilla yritys pääsee lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteisiinsa, ja miten se parantaa kilpailuetuaan.
Muotiyrittäjän liiketoimintasuunnitelma koostuu seuraavista osa-alueista:
- Markkinatutkimus ja kohdeyleisö
- Valikoimastrategia
- Markkinointistrategia
- Kanavastrategia
- Kansainvälistymisstrategia
Perehdymme näihin osa-alueisiin tarkemmin seuraavassa osiossa. Moderni markkinointistrategia käsitellään yksityiskohtaisesti digitaalisen kaupankäynnin neuvontapalvelussa.
Vaihe 5. Budjetti ja riskiarviointi
Tee lopuksi tarkka kannattavuuslaskelma siitä, mitä yllä kuvattu kehitystyö maksaa ja miten se rahoitetaan. Liiketoiminnan kehittämiseen liittyy aina myös riski, ja siksi asioita on syytä arvioida kriittisesti etukäteen.
Pohdi ainakin seuraavia asioita:
- Miten kasvu ja yrityksesi kehittäminen rahoitetaan?
- Riittävätkö rahat sekä kehittämiseen että yrityksen pyörittämiseen nykyisellään?
- Riittävätkö nykyiset henkilöstöresurssit – onko yrityksessäsi relevanttia osaamista?
Tämän jälkeen liiketoimintasuunnitelmasi perusta on valmis.
Lähteet
http://www.4t-konsultit.fi/tuotteet/liiketoimintasuunnitelma-ja-strategia/
https://www.kauppakamarikauppa.fi/products/hyva-liiketoimintasuunnitelma?variant=40022033858709
https://www.strategyzer.com/bmc_thank_you?submissionGuid=1e0ae091-3150-4bef-8737-427feb0641a3
https://www.nordea.fi/yritysasiakkaat/yrityksesi/yrityksen-perustaminen/tutki-ja-kartoita.html
https://yrityksen-perustaminen.net/liiketoimintasuunnitelma-lts/
http://myy.haaga-helia.fi/~heita/johdantofb.htm