Kansainvälistyminen voi avata markkinat huomattavasti suuremmalle kohde-
yleisölle, ja sen myötä liikevaihto voidaan moninkertaistaa. Menestyksekäs kansainvälistyminen kuitenkin vaatii aikaa, tarkkaa suunnittelua, kontakteja ja rahaa, joten varmista resurssien ja kassavirtasi riittävyys ennen maailmalle lähtöä.
On hyvä tuntea kotimarkkina mahdollisimmin hyvin ennen ulkomaille suuntaamista. Aseta yrityksellesi tietty euromääräinen myyntitavoite, esimerkiksi 500 000 EUR, jonka täytyttyä lähdet ottamaan askelia kohti kansainvälistymistä. Näin varmistat sisäisten prosessien ja osaamistason riittävyyden ennen uuden markkinan haltuunottoa.
Kansainvälistyminen kannattaa aloittaa hyvällä suunnittelulla. Kansainvälistymissuunnitelman tekemisen voi aloittaa samalla tavalla kuin yrityksen liiketoimintasuunnitelman. Tutki aluksi, mistä muiden menestys on muodostunut: mitä muut yrittäjät ja muotiyritykset ovat tehneet oman menestymisensä eteen. Hae myös esimerkkejä muilta markkinoilta. Onnistunut uudelle markkinalle laajentaminen vaatii usein enemmän tutkimustyötä kuin kotimaassa toimiminen. Tee tarkat laskelmat siitä, mitä markkinalla onnistuminen vaatii. Lähdet rakentamaan kaiken aivan alusta, eikä sinua välttämättä tunneta kohdeyleisön sisällä juurikaan. Ole siksi mahdollisimmin rehellinen itsellesi siitä, miten paljon kansainvälistyminen vie aikaa ja resursseja.
Muotikauppiaan väylät kansainvälistymiseen
Väyliä ja vaihtoehtoja kansainvälistymiseen on monia. Eri vaihtoehtoja tarkasteltaessa kannattaa miettiä juuri oman liiketoiminnan ja tavoitteiden kannalta parhaimmat ratkaisut.
- Direct-to-Consumer (DTC) eli suoramyynti kuluttajille omien kanavien kautta on yksi tie kansainvälistymiseen.
- Suoramyynnin avulla pääset globaaliin kohdeyleisöön käsiksi omalta toimistoltasi, mutta toiminta vaatii usein ammattitaitoa, aikaa, rahaa, resursseja ja monia testauksia ennen onnistumisia.
- Suoramyynnin avulla pääset globaaliin kohdeyleisöön käsiksi omalta toimistoltasi, mutta toiminta vaatii usein ammattitaitoa, aikaa, rahaa, resursseja ja monia testauksia ennen onnistumisia.
- Vaihtoehtoisesti kansainvälistyminen voidaan toteuttaa valmiiden markkinapaikkojen avulla. Markkinapaikkoja ovat esimerkiksi Amazon, Farfetch tai Zalando.
- Globaalien markkinajohtajien avulla olet mukana globaaleilla markkinoilla, mutta maksat komissiota toteutuneesta myynnistä ja erottautuminen kilpailijoista voi olla haastavaa.
- Globaalien markkinajohtajien avulla olet mukana globaaleilla markkinoilla, mutta maksat komissiota toteutuneesta myynnistä ja erottautuminen kilpailijoista voi olla haastavaa.
- Oman myymäläverkoston laajentaminen uusille markkinoille voi tarjoilla vahvan aseman markkinoilla ja näyteikkunan brändillesi. Tämä vaihtoehto on kuitenkin riski, jos myynti ei lähde vetämään toivotulla tavalla.
- Yhteistyö paikallisen partnerin tai agentin kanssa tarjoaa paikallisen tuntemuksen ja valmiita kontakteja. Oikean yhteistyökumppanin löytäminen vaatii kuitenkin aikaa, ja myynneistä täytyy maksaa komissiota. Komissiot ovat usein agentin kanssa työskennellessä 8-15 % ja maahantuojien kanssa 20-30 %.
- Messut ja myynnin edistämismatkat voivat tarjota tien kansainvälistymiseen. Tapahtumat voivat tarjota runsaasti suoria leadeja ja kontakteja ja voit vakuuttaa yhteistyökumppanit livenä, onhan kyseessä people’s business.
- Messumatkat voivat kuitenkin tulla kalliiksi ja ilman huolellista strategiaa ja suunnittelua tulokset voivat jäädä laihoiksi.
Tarkistuslista kansainvälistymiseen
- Keskity oman liiketoimintasi ydintekemiseen
Missä te olette parhaita? Käy tuoteryhmittäin läpi mikä myy ja mistä tulee paras kate. Tämä on todennäköisin polku maailmalle. Tuote, mistä tulee paras ja kannattavin myynti, mahdollistaa kasvun. Karsi pois tuoteryhmät, jotka eivät tuota. - Opi yllättämään asiakkaasi positiivisesti
Menestys nykypäivänä perustuu pitkälti tähän. Tutustu kohdeyleisöösi, jotta pystyt yllättämään heidät ja ylläpitämään mielenkiintoa asiakkaiden silmissä. Tämä takaa, että kasvat ja menestyt sekä todennäköisesti saat uusia asiakkaita. - Esteettinen kilpailuetu
Varmista, että kaikki viestintä jokaisessa kosketuspisteessä on visuaalisesti yhtenäistä ja eritoten kohdeyleisösi kannalta relevanttia. Suhteuta oma toimintasi kilpailijoiden tekemiseen ja varmista, että visuaalinen viestintäsi vastaa kohdeyleisösi odotuksia. Muoti on visuaalinen toimiala, jossa esteettisyys korostuu. - Ajattele isosti ja globaalisti
Asiakkaillasi on pääsy globaaleille markkinoille ja niin on myös kilpailijoillasi. Globaali ajattelu lähtee halusta kasvaa ja menestyä maailmalla. Seuraa alaa myös kansainvälisesti, jotta ymmärrät, mitä globaalilla kilpailukentällä tapahtuu ja miten menestyjät toimivat alalla. - Kuuntele asiakkaitasi ja heidän palautettaan
Haastattele 100 eniten ostavaa asiakastasi. Miksi he ostavat juuri sinulta? Mitä mieltä he ovat tuotteistasi ja brändistäsi? Minkälaisia tuotteita he haluaisivat ostaa yritykseltäsi? - Kehitä ihmissuhdetaitojasi
Kyseessä on aina ihmisten välinen toiminta. People’s business – pitää tulla toimeen ihmisten kanssa ja olla asiakaslähtöinen. Hyvällä palvelulla onnistuu ja erottuu muista. - Riittävä rahoitus ja oikea henkilökunta varmistavat onnistumisen.
- Oikea ajoitus
Tunnista se hetki, kun kasvu yhtäkkiä ottaa vauhtia ja mene all in.
Koko muotikauppa on murroksessa, ja siksi myös kansainvälistymisen väylät ovat murroksessa. Menestykseen ei ole yhtä kaavaa, sillä jokainen yritys on oma yksilönsä. Ota rohkeasti yhteyttä, niin tehdään yhdessä juuri sinun yrityksellesi sopiva kansainvälistymissuunnitelma!
Lähteet
Prospektointi ja B2B-myynti (vainu.com)
https://www.almatalent.fi/tietopalvelut/blogi/b2b-myynti-prospektointi