Kauppabrändi Kekäle kasvattaa myymäläverkostoaan muotikaupan kiivaan kilpailun keskellä. Perheyrityksellä on vahva jalansija myös verkossa.

Pitkäikäinen kaupan alan toimija Kekäle avaa kymmenennen myymälänsä syksyllä Helsingin Pasilaan kauppakeskus Triplaan. Joensuulaislähtöisen brändin kasvu on ollut kovaa pitkin Suomea – viimeisimpänä etelässä, jonne Kekäle laajeni Vantaan Jumboon auenneen myymälän myötä viime vuoden maaliskuussa.

– Kekäleen myymäläverkosto määrittelee aika pitkälti kasvua. Olemme avanneet myymälöitä sinne, missä tavoitamme asiakaskuntamme. Mietimme miten kuluttajakäyttäytyminen on muuttunut ja missä heidät nykyisin kohtaa. Verkkokauppa näyttelee tässä isoa roolia kivijalan ohessa, kertoo Kekäleen digitaalisen liiketoiminnan johtaja Eetu Karppanen.

Kekäleen nettikauppa käsittää yli 100 kotimaista ja kansainvälistä merkkiä. Vaikka verkkokauppa tunnetusti syö rahaa kivijaloilta, lokaali läsnäolo koetaan silti yhtenä menestystekijänä.

– Verkko ja kivijalka eivät elä ilman toisiaan. Pyrimme palvelemaan asiakasta monessa paikassa. Tarkoitus ei ole olla vain verkkokeskeinen toimija, emmekä kasvata verkkokauppaa myymälöiden kustannuksella. Yhä edelleen haluamme kohdata asiakkaan myös kasvotusten.

Kekäleen markkina-alue on vankasti Suomessa. Tästä tullaan Karppasen mukaan pitämään kiinni myös jatkossa.

– Emme etsi väyliä pois Suomesta. Uskon, että meidänlaisella toimijalla on kysyntää kotimaan markkinoilla, jo pelkästään mietittäessä palvelukomponenttia ja kuratoitua valikoimaa. Voimme olla pienenä toimijana ketterämpi kuin jokin kaupan alan suuryritys, ja siten lunastaa paikkamme.

Perheomisteisen Kekäleen valta vaihtui vuonna 2015, kun silloinen toimitusjohtaja Hannu Kekäle luovutti paikkansa pojalleen Joonas Kekäleelle. Sukupolvenvaihdoksen myötä yritys on panostanut digitaaliseen kauppaan ja muutosjohtamiseen.

– Teknologian käyttöönotto ja hyödyntäminen ei ole haastavaa, vaan saada oikeat ihmiset mukaan ja omaksumaan ne. Digitaalisuus ja teknologia ovat tärkeitä työkaluja, mutta ihminen on silti aina kaiken keskiössä.

Teksti Ida Rantala Kuva Kekäle

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.