Työvaatealan markkinajohtaja Image Wear kehittyy pitkästä historiastaan huolimatta jatkuvasti. Tänä päivänä se lisää työvaatteisiinsa led-valoja ja älyteknologiaa.

Image Wearin toiminta nojaa vastuullisuuteen, ammattimaisuuteen ja kehittymiseen. Vastuullisuus näkyy kaikessa toiminnassa asiakkaista sidosryhmiin, ja ensimmäisen vastuullisuusohjelmansa yritys laatikin jo vuonna 2015.

– Julkaisimme ensimmäisen vastuullisuusraporttimme 2016. Neljässä vuodessa vastuullisuuden painopisteet ovat muuttuneet, joten olemme päivittäneet koko vastuullisuusohjelmamme ja tavoitteemme, markkinointipäällikkö Jaana Helin-Kouhi kertoo.

Työvaatteissa tärkeä osa vastuullisuutta on käyttöiän pidentäminen ja käytön aikaisten ympäristövaikutusten minimointi. Myös tuotannon tekstiilihävikin minimoiminen ja materaalikierrätyksen maksimoiminen kuuluu oleellisena osana Image Wearin vastuulliseen toimintaan.

– Tarjoamme asiakkaillemme erilaisia työvaatteiden kierrätyspalveluita. Etsimme yhdessä asiakkaan kanssa elinkaarensa päässä olevalle tuotteelle uuden elämän, ja kierrätys- sekä ylijäämätuotteiden materiaaleja taas voidaan hyödyntää uusiin tuotteisiin, Helin-Kouhi kertoo.

Ammattimaisuus tarkoittaa Image Wearille jatkuvan oman ja muiden osaamisen päivittämisen lisäksi myös kumppanuutta ja avointa vuoropuhelua sidosryhmien kanssa.

– Kumppanuus on sitoutumista, yhteisiä tavoitteita, avoimuutta, innostusta ja luottamusta, Helin-Kouhi kertoo.

Työvaatesuunnittelu sai alkunsa säilykkeistä

Image Wearin historia ulottuu vuoteen 1959, kun Saarioisten suurtalouspuolen myyntipäällikkö Eero Sarin perusti Laitosto -agentuuriliikkeen, joka myi säilykkeitä sekä pesu- ja puhdistusaineita sairaaloille ja vanhainkodeille. Sarin kiinnitti huomiota niin potilaiden kuin henkilökunnankin yhtenäisen vaatetuksen puuttumiseen, ja jo seuraavana vuonna syntyi idea työ- ja potilasvaatteiden valmistuksesta.

”Tuomme uusia, innovatiivisia materiaaleja, teknologioita ja palveluita helpottamaan asiakkaidemme arkea.”

Vuonna 1969 säilykkeet ja pesuaineet väistyivät potilas- ja työvaatteiden tieltä. Keväällä 1987 tamperelaiset Pekka ja Auli Vettenranta ostivat Laitoston liiketoiminnan, ja monien yritysostojen ja kasvuvuosien jälkeen syntyi Image Wear. Tänä päivänä Pekan ja Aulin lapset Kati Tukiainen ja Janne Vettenranta luotsaavat yritystä eteenpäin.

– 1990-luvun laman aikaan yritys koki muutaman kriittisen hetken: markan devalvaation ja erään ison asiakkaan konkurssin. Mutta niistäkin selvittiin, Helin-Kouhi kertoo.

Älyteknologia tuo vaatteisiin turvallisuutta

Helin-Kouhi kokee, että älyteknologia, materiaalit, yksilöllisyys ja työvaatteisiin liittyvät palvelut ovat tänä päivänä yhä tärkeämpi osa työvaatteiden kehitystyötä. Älyteknologia tuo vaatteisiin erityisesti turvallisuutta, ja materiaalipuolella kierrätys, ekologisuus sekä vastuullisuus ovat nousseet kehittämisen kärkiteemoiksi.

– Nouseva trendi on myös yksilöllisyys. Työvaatteilta odotetaan samaa käyttömukavuutta ja persoonallisuutta kuin vapaa-ajan vaatteilta. Työvaatteissa on lähestytty paljon tällaista vaatetusta, mutta tuotteiden täytyy kuitenkin toimia jokapäiväisessä työkäytössä ja kestää muun muassa teollista pesua, Helin-Kouhi kertoo.

Image Wearin rooli markkinajohtajana edellyttää jatkuvaa kykyä oppia, kehittää, uudistaa ja uudistua. Ympäröivästä muuttuvasta maailmasta täytyy olla kiinnostunut, ja hyödyntää viimeisintä tekstiili- ja vaatetusteknologiaa.

– Tuomme uusia, innovatiivisia materiaaleja, teknologioita ja palveluita helpottamaan asiakkaidemme arkea. Esimerkiksi viime vuonna lanseerasimme kaksi led-valoilla varustettua varoitustakkia ja ympärivuotiseen käyttöön sopivan varoitustakin, johon on saatavilla lisävarusteeksi lämpöpaneeli ja kaksi erilaista irtovuorta, Helin-Kouhi kertoo.

IMAGE WEAR
Vuodesta 1959 toiminut suomalainen perheyritys.
Image Wear -konserniin kuuluvat Tampereella sijaitseva emoyhtiö Image Wear Oy ja Virossa toimiva Image Wear AS.
Työasupalvelu-myymälöitä 22 ympäri Suomea ja yksi Tallinnassa.
Yhteenlaskettu liikevaihto 2018 oli noin 33,3 miljoonaa euroa.
Henkilöstö (2018): Suomi 159, Viro 155.

Teksti Teresia Jokinen Kuva Image Wear

Artikkeli on julkaistu aiemmin Modin-lehdessä.

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.