Suomalainen perheyritys Aino investoi uuteen suureen liiketilaan ja kaavailee myös verkkokauppaan siirtymistä. Entä kuinka yhden turistibussin reittimuutos on vaikuttanut vaatemyyntiin?


Muotitalo Ainon perustajat Liisa Kotilainen ja hänen miehensä Vesa Poutiainen tiimeineen olivat etsineet pitkään uutta liiketilaa. Viimein tärppäsi – vieläpä Helsingin Fredrikinkadun kulmapaikalta, vain muutaman harppauksen päässä vanhasta myymälästä.

– Uusi liiketila vastasi kaikkia toiveitamme. Se on väljä, siinä on isot ikkunat ja se on muunneltavissa. Koska mallistossamme on paljon värejä ja kuoseja, ne vaativat esillepanotilaa ympärilleen tullakseen kunnolla esille. Uusi liike sallii erilaisten teemamaailmojen rakentamisen, Liisa Kotilainen ja hänen kanssaan brändin suunnittelusta vastaava Laila Lehtinen kertovat.

Aino on 30-vuotias perheyritys, jolla on toista sataa jälleenmyyjää Suomessa ja ulkomailla. Perinteikäs muotitalo uskoo vahvasti kivijalkakaupan vetovoimaan.

– Kaupunkien keskustat ja muotikaupan palvelut muuttavat selkeästi muotoaan, mutta ei kivijalka mihinkään katoa. Uskomme, että asiakkaat kaipaavat yhä henkilökohtaista palvelua ja Fredalle tullaan nimenomaan sen takia.

– Ajankäytöllisestikin kivijalassa asioiminen on fiksua, sillä ihminen saa valtavasti enemmän luotettavaa tietoa kerralla itse tuotteesta ja vaikkapa ekologisuudesta ja vaatteen huollosta, verrattuna siihen, että hän surffaa netissä itsekseen etsimässä tietoa, eikä voi edes aina varmistua tiedon todenperäisyydestä.

Liisa Kotilainen tiimeineen uuden myymälän avajaisissa
Liisa Kotilainen (kesk.) tiimeineen uuden myymälän avajaisissa.


Vaikka kivijalka on Ainon liiketoiminnan perusta, myös he kokevat hiljalleen tarvetta siirtyä verkkoon, kohti monikanavaista kaupankäyntiä.

– Meillä ei ole vielä ollut voimavaroja lanseerata omaa verkkokauppaa, vaikka toki monet jälleenmyyjämme myyvät Ainoa omissa verkkokaupoissaan. Tiimimme tarvitsee koulutusta aiheen tiimoilta. Verkkokauppa on tätä päivää, mutta sen toteutustapa on vielä toistaiseksi meille kysymysmerkki. Ainolla on kuitenkin valmistuskustannuksiltaan arvokas erikoistuote, emmekä voi pitää suuria varastoja. Useiden kokojen tilaaminen, palautukset, kuljetukset ja ekologisuus tuotteiden lähettelyssä ovat kaikki verkkokaupan haasteita, jotka täytyy ottaa huomioon etukäteen.

– Olisi mahtavaa, jos esimerkiksi Fredrikinkadun pikkuputiikeilla olisi oma kauppa-alusta! Se olisi kustannustehokasta ja madaltaisi varmasti pienempien yritysten kynnystä verkkokaupan perustamiseen.

Digitalisoituva muotikauppa on noteerattu Ainolla laajemminkin. Perheyritys on toteuttanut verkkopainotteista Aino Media -lehteä jo vuodesta 2014. Aino Mediassa on esitelty mallistoja, materiaaleja, muotialan ilmiöitä ja brändin jälleenmyyjiä tekstein, kuvin ja videoin. Aino on ollut oman mediansa osalta edelläkävijä Suomessa, sillä vastaavat brändijulkaisut ovat yleistyneet maailmallakin vasta viime vuosina.

– Aino Media -julkaisu jäi hetkeksi tauolle, mutta se on tarkoitus elvyttää eloon jo tänä syksynä. Uudet mediat ovat pienyrityksille usein ajankäytöllisiä haasteita ja tietysti kustannuskysymyksiä. Meidän pitäisi olla myös sosiaalisessa mediassa nykyistä aktiivisempi.

Digitalisaation ohella kansainvälistyvän muotikaupan trendit mietityttävät – ja tuovat varmuutta siihen, että oma brändiliike kivijalassa on Ainolle kauppakeskusta parempi valinta.

– Jos asiakas menee suureen kauppakeskukseen, hän ei voi enää kuvailemalla kertoa missä maassa hän on, koska muotikaupan perusta koostuu kaikkialla maailmassa isoista ja globaaleista massabrändeistä.

– Fredalla on uniikimpi ja asiakaslähtöisempi tunnelma. Hop on Hop off -turistibussi kulkee nykyään uuden liikkeemme ohitse, minkä vuoksi myös turistit ovat löytäneet poikkeuksellisen hyvin Fredalle ja meidänkin luoksemme tänä kesänä.


Teksti Ida Rantala Kuvat Jussi Eskola