Arkea helpottavat palvelut kasvattavat suosiotaan suomalaisten keskuudessa.

SOL Pesulapalveluiden toimitusjohtaja Elina Jalosen mukaan suomalaiset ovat kasvavassa määrin omaksuneen pesulapalvelut osaksi arkeaan. Palveluntarjoajana SOL ei ainoastaan helpota asiakkaidensa arkea, vaan aktiivisesti myös muistuttaa ulkoisen palvelun näppäryydestä.

– Muistutamme, kun on oikea aika tuoda talvitakki pesuun, jotta se ei jää likaisena komeroon odottamaan syksyn viilenemistä. Minusta tämä on oikeasti arkea helpottavaa palvelua – kiireen keskellä näitä rutiineja ei tarvitse itse muistaa. Se on kuin auton renkaidenvaihdon lähenemisestä kertova viesti.

Pesulamyymälät toteuttavat valtakunnallisen viestinnän lisäksi paljon toimipistekohtaisia kampanjoita, sillä kävijäkunnassa on selkeitä alueellisia eroja. Asiakkaina on yksityishenkilöitä, terveydenhuollon toimijoita, ravintoloita, rakennusliikkeitä, päiväkoteja ja kouluja.

– Joissakin toimipisteissä käy paljon bisnes-asiakkaita, toisaalla lapsiperheitä tai ikäihmisiä. Meillä on koko Suomen kattava pesulaverkosto ja useita valtakunnallisia sopimusasiakkaita. Panostamme koko ajan vahvasti myös yrityspesulatoimintaan.

Ympäristöystävällisyys kehitystyön keskiössä

Hyvin hoidettu vaate kestää aikaa. SOL Pesulapalvelut huolehtii siitä, että asiakkaiden tekstiilit saavat vastuullista ja asianmukaista hoitoa.

– Kun tekstiili huolletaan oikein, sen käyttöikä pitenee. Meillä on korjauspalvelu, ja esimerkiksi miesten tai naisten pukuihin tai pöytäliinaan voidaan laittaa suojakäsittely. Se suojaa tekstiiliä likaantumiselta ja tahroilta, harventaen samalla pesuväliä. Työntekijämme tuntevat materiaalit joskus jopa paremmin kuin vaatteiden valmistaja, joka on saattanut laittaa tuotteeseen virheellisen pesuohjeen.

Ympäristöarvot näkyvät sekä palveluissa että toimintatavoissa, joita kehitetään jatkuvasti.

– Panostamme tosissamme muovin käytön vähentämiseen ja tarjoamme kestokäyttöisiä liinavaate- ja pukupusseja. Olemme myös tehneet paljon ympäristöasioihin liittyvää kehitystyötä laitteiden maahantuojan kanssa. Se on mahdollistanut siirtymisen ympäristöystävällisempään liuotteeseen myös kemiallisessa pesussa.

– Ammattilaisemme keksivät, että kemiallisen pesun jälkeen koneen jäähdyttämiseen käytettävä puhdas vesi, joka ei ole koskaan tekemisissä pyykkien eikä pesuaineiden kanssa, voidaan ottaa talteen ja käyttää uudelleen vesipesussa. Näin säästetään sekä vettä että veden lämmittämiseen kuluvaa energiaa.

Asiakkaiden tarpeet muovaavat palveluita

SOL saa paljon kyselyitä toimintatavoistaan erityisesti nuorilta kuluttajilta. Yritys kuuntelee tiiviisti asiakkaiden toiveita ja palautteita palveluidensa parantamiseksi.

– Asiakkaat ovat tietysti parhaita asiantuntijoita kertomaan, minkälaisia palveluja tarvitsevat. Kotinoutopalvelu Helsingin ydinkeskustan alueella syntyi asiakkaiden toiveista. Toinen pääkaupunkiseudun pilotti syntyi yhteistyössä Vaatelainaamo Vaatepuun kanssa. Lainavaatteiden palautuksen ja huollon voi jatkossa hoitaa kätevästi missä tahansa SOL Pesulassa Helsingin, Vantaan, Espoon ja Kauniaisten alueella.

Yritysyhteistyöt ja vaatteiden kierrätysmahdollisuus on tuonut pesuloille uusia asiakkaita.

– Asiakkailla on mahdollisuus jättää käyttökelvottomat tekstiilit kierrätyslaatikkoon myymälöissämme. Meille voi tuoda kierrätettäviä vaatteita, vaikka ei olisi tarvetta asioida samalla pesulassa.

Artikkeli on muokattu Vauna Aunolan Helpotusta arkeen -tekstin pohjalta, joka on julkaistu Sol-verkkosivustolla 19.12.2018.

Teksti Jenni Janatuinen Kuva SOL