Laukkubrändi NO/AN Studion perustaja Anna Lehmusniemi vastaa kovaan kilpailuun parhailla materiaaleilla ja käsityöllä. Hitaan muodin ideologia kiinnostaa maailmalla ja vei suomalaissuunnittelijan Voguen sivuille.

Anna Lehmusniemi perusti NO/AN Studion vuonna 2016 vastauksena muotiteollisuuden kiivaalle tuotantotahdille ja ylikulutukselle. Ajatus omasta brändistä kypsyi alalla hankitun työkokemuksen kautta.

– Ennen NO/ANia suunnittelin isoja mallistoja ja tuotantoeriä muille merkeille. Seurasimme tiukasti muotisesonkeja, joten tahti oli hyvin nopea. Suunnitteluun oli rajoitetusti aikaa ja tuotantojen laadusta saatettiin tinkiä. Emme aina olleet täysin varmoja siitä, mistä käyttämämme materiaalit olivat peräisin. Alihankkijoita oli paljon ja tehtaamme tilasivat usein materiaalit meille. Ajan myötä minulle kävi selväksi, että en halunnut työskennellä tällä tavalla, Lehmusniemi kertoo.

Jo ensimmäisenä vuotenaan NO/AN Studio keräsi huomiota arvostetuissa kansainvälisissä muotijulkaisuissa. Brändi on nähty muun muassa Voguessa, Marie Clairessa ja L’Officiellissa.

– Alkuperäinen strategiani oli lähestyä harkitusti tiettyjä muotivaikuttajia, jotka voisivat tuoda näkyvyyttä NO/ANille sosiaalisessa mediassa. Tämä johti siihen, että myös kansainväliset muotitoimittajat kiinnostuivat brändistä. Se, että olen toistuvasti ollut Pariisin muotiviikoilla myymässä mallistoani, on suonut minulle mahdollisuuden verkostoitua alan ihmisten kanssa.

– Italian Voguen sivuilla julkaistu haastattelu on ehdottomasti ollut yksi urani kohokohdista. Myös isoimmilta tavarataloilta, kuten Selfridgesiltä, Bergdorf Goodmanilta ja Saks Fifth Avenuelta saamani huomio, ja mahdollisuus esitellä mallistoni heille on osoittanut, että NO/ANissa on uskottavuutta ja potentiaalia.

NO/AN on kasvattanut itselleen vaikuttavan jälleenmyyntiverkoston muutamassa vuodessa. Suomessa Stockmann otti brändin juuri verkkokauppansa valikoimiin.

– Meillä on tällä hetkellä oman verkkokauppamme lisäksi noin 20 designer-jälleenmyyjää Euroopassa ja USA:ssa. Haluaisin saada NO/ANin laukut tulevaisuudessa myyntiin myös L’Éclaireuriin Pariisiin, Antonioliin Milanoon sekä Dover Street Marketiin Lontooseen ja New Yorkiin. Olisi myös mahtavaa päästä Aasian markkinoille, erityisesti Japaniin ja Etelä-Koreaan.

no/an studiosin mallistokuvia


Laadukkaat lookbookit luovat uskottavuutta alalla

NO/AN Studio sijoittuu muotipyramidin yläpäähän. Laukut valmistetaan käsityönä Portugalissa perheomisteisessa ateljeessa korkealaatuisesta nahasta. Myös vetoketjut ja soljet ovat huippuluokkaa. Laukkujen hinnat vaihtelevat vajaasta 300 eurosta reiluun 4000 euroon.

– Lisäämme mallistoon yhdestä kahteen uutta laukkumallia vuodessa. Laukut tehdään käsityönä ja jokainen laukku on saman artesaanin alusta loppuun valmistama ja signeeraama. Viime aikoina olen hankkinut myös muovijätteistä peräisin olevia kierrätysmateriaaleja, joista olen luomassa capsule-malliston nahan ja kierrätyskankaan yhdistelmästä.

NO/AN Studion ideologia perustuu slow fashioniin, hitaaseen muotiin. Tämä tarkoittaa sitä, ettei mallisto uusiudu joka sesonki, vaan laukkumalleja päivitetään aika ajoin uusilla väreillä ja materiaaleilla.

Vaikka malliston perusteet säilyvät samana, suunnittelija kokee sesonkikohtaisiin lookbookeihin satsaamisen välttämättömyytenä. Muotikuvien takana on aina ammattimainen tiimi.

– Mallistoni on kohdennettu muotiyleisölle. Käytän ammattimalleja, jotka luovat NO/ANille uskottavuutta alalla. Panostaminen laadukkaisiin tuotekuviin ja lookbookeihin on ollut minulle alusta asti itsestäänselvyys.

Vaikka suunnittelija asuu nykyään vakituisesti Brysselissä, designissa näkyy vahvasti suomalaisuus. Yrittäjyys tuntuu omalta, mutta luo myös haasteita eri osa-alueiden välillä tasapainoiluun.

– Viihdyn yrittäjänä, koska saan olla monessa mukana ja tavata kiinnostavia ihmisiä. Työni on vaihtelevaa, palkitsevaa, kansainvälistä ja tarjoaa loputtomat mahdollisuudet oppia uutta. Tulevaisuudessa toivon löytäväni nykyistä enemmän aikaa luovaan työhön. Suunnitelmissa on kehittää NO/ANin brändin tunnettuutta Suomessa ja ulkomailla, löytää uusia jälleenmyyjiä ja liikekumppaneita sekä kasvattaa tiimiä.

Teksti Ida Rantala Kuvat NO/AN Studio