LUMI perustettiin New Yorkissa vuonna 2000 suomalais­-ranskalaisen suunnittelijaparin voimin. Nykyään brändin tuotteita myydään 25 eri maassa. Markkinoinnissa yritys uskoo etenkin vaikuttajien voimaan.

Lumin tarina alkoi, kun Sanna Kantola aloitti vaatesuunnittelun opinnot Taideteollisessa korkeakoulussa vuonna 1993. Seuraavana vuonna hän lähti opiskelijavaihtoon Pariisiin. Siellä hän tapasi teollista muotoilua opiskelevan ranskalaisen Bruno Beaugrandin. Pariskunta muutti vuonna 1998 New Yorkiin, jossa he työskentelivät suunnittelijoina Ralph Laurenilla ja Tiffanylla.

– Kerran satuimme käymään huopatehtaalla Suomessa ja sovimme, että voimme suunnitella design-tuotteita lumenvalkoisesta huovasta. Siitä se sitten lähti, ja myynti paikallisesti New Yorkiin sekä vienti Japaniin käynnistyi saman tien. Nopeasti tuotteita saatiin markkinoille myös Eurooppaan ja Suomeen.

Toimitusjohtaja ja suunnittelija Sanna Kantola kertoo, että inspiraatio suunnitteluun löytyy erityisesti suomalaisesta elämäntavasta ja luonnosta. LUMIn tärkein materiaali on nahka, mutta tuotteita suunnitellaan myös muista kestävistä materiaaleista. Valikoimassa on laukkuja, kodintuotteita, luonnonkosmetiikkaa, kenkiä ja pienasusteita.

– Kestävä kehitys on osa suunnittelua. Alusta lähtien olemme käyttäneet esimerkiksi kasvivärjättyä nahkaa.

Urbaania ajattomuutta

LUMIn kohderyhmä on pohjoismaista tyyliä ja laatua sekä kestävää kehitystä ja yksinkertaista designia arvostavat urbaanit ihmiset, joita yhdistää pohjoismainen estetiikka ja ajatusmaailma.

– Kaiken muun markkinoinnin hoidamme itse Suomesta käsin: videot ja kuvat, tekstit ja artikkelit. Henkilökohtaiset suhteet vaikuttajiin ja muotitoimittajiin ovat auttaneet näkyvyyden saamisessa kotimaisessa ja kansainvälisessä mediassa.

Vaikuttajamarkkinointi on keskeisin osa LUMIn markkinointiviestinnän kokonaisuutta. Tehokkuus perustuu uskottavuuteen, kun myönteisen suosituksen tekee puolueettomana, luotettavana ja tutunomaisena koettu henkilö, jonka seuraaminen perustuu vapaaehtoisuuteen.

– Sosiaalinen media ja bloggaajayhteistyö ovat yhä tärkeitä, ja niihin panostamme vahvasti.

Verkkokauppa ja kivijalkamyynti tukevat toisiaan ja tarjoavat asiakkaille saumattoman asiakaskokemuksen.

– Olemme huomanneet, että markkinoilta, joilla emme ole fyysisessä kaupassa läsnä, ei tule myöskään verkkokaupan tilauksia. Esimerkiksi Japanissa, Saksassa, Hollannissa ja Ruotsissa, joissa olemme myymälöissä näkyvillä, on myös verkkokauppa-asiakkaita. Verkkokauppamyynti painottuu perustuotteisiin, kun taas myymälöissä nousevat esille erikoisemmat tuotteet, joissa erilaiset materiaalit on mahdollista itse kokea, Kantola kertoo.

Tulevaisuudessa LUMI keskittyy entistä enemmän asiakaskokemukseen, elämyksien tuottamiseen sekä teknologian ja muotoilun yhdistämiseen. Brändi kohdistaa sisältömarkkinointia myös erikseen tietyille alueille tai johonkin kaupunkiin, Suomessa etenkin pääkaupunkiseudulle. Perinteistä printtimainontaa Lumi ei juurikaan tee.

Teksti Ville Lehtinen Kuvat Lumi

Artikkeli on julkaistu aiemmin Modin-lehdessä.