Naisten muodin merkkituotteisiin keskittyvä My Milou avaa toisen myymälänsä syyskuussa Tampereella. Laajentuminen on osa yrityksen monikanavaista kasvustrategiaa.

Hämeenlinnassa sijaitsevan kivijalkaliike My Miloun omistaja Mari Huhtamäki on kasvanut yrittäjäperheessä. Yrittäjyyden operatiivinen toiminta tuli tutuksi jo lapsuudessa suvun omistuksessa olleen tavaratalon kautta – ja näytti myös yrittäjyyden nurjia puolia.

– Nuorena näin läheltä yrittäjyyden sitovuuden sekä nousuja ja laskuja, ja päätin etten missään nimessä halua itse yrittäjäksi. Opiskelin Vaasan kauppakorkeakoulussa maisteriksi kansainvälisessä ohjelmassa. Asuin ulkomailla ja ajattelin, että työni on isossa kansainvälisessä firmassa, Huhtamäki kertoo.

Koulusta valmistumisen jälkeen Huhtamäki työskenteli IT-alalla. Ajatus yrittäjyydestä piti kuitenkin otteessaan.

– En päässyt ajatusta pakoon. Yrittäminen on sisäänrakennettua. Lopulta aloitin maahantuontiin ja agentuuriin keskittyvän toiminnan, jonka kautta näin kuinka vaatekauppaa tänä päivänä tehdään. Muutin perheineni Hämeenlinnaan ja näin tilaisuuden perustaa ensimmäisen myymälän.

My Milou avasi ovensa Hämeenlinnassa vuonna 2013. IT-tausta osoittautui hyödylliseksi monikanavaisen kaupan kannalta: kivijalan rinnalla on toiminut alusta alkaen verkkokauppa.

– Yrittäjyydessä on omat haasteensa. Olen oppinut kantapään kautta monia asioita liittyen kassan ja varaston hallintaan. Konseptia kehitämme kuluttajakäyttäytymisen muuttumisen myötä. Tätä osa-aluetta täytyy seurata todella tarkasti.

my miloun kauppias mari huhtamäki


Kivijalkaliikenteen hidastuminen vaatii uusia myyntiratkaisuja

My Milou -myymälöiden on tarkoitus olla jatkossa showroomeja. Ajatuksena on monikanavaisen kaupan vahvistaminen niin, että tuotteita on mahdollista nähdä myymälöissä ja ostaa verkossa. Showroom -konsepti on kasvava trendi maailmalla ja auttaa hallinnoimaan tehokkaammin sisäänostoa ja varastoa.

– Viiden vuoden strategiana on avata showroom-tyyppisiä myymälöitä kasvukeskuksissa. Tottahan se on, että kaupunkien keskustat hiljenevät ja kivijalkaliikenne hidastuu. Kivijaloista ei kuitenkaan päästä kokonaan eroon. Kaupankäynnin tapoja täytyy miettiä uudelta pohjalta.

My Miloun verkkokauppa on prosentuaalisesti kasvujohteista. Hämeenlinnan myymälässä ja pian myös Tampereella on omat vetäjänsä, sillä konseptin kehittäminen on Huhtamäen mukaan kokopäivätyötä.

– Verkkokauppa on haastavaa, koska se on kasvotonta. Kun asiakas tilaa kasvottomalta toimijalta, hinta on ratkaiseva tekijä. Tutkin työssäni paljon hinnoittelua, ja onhan verkkokauppa myös volyymibisnestä. Emme voi kilpailla Zalandon kanssa hinnassa ja tuotevalikoimassa. Silloin kilpailukeinona on palvelun tuominen verkkoon, mikä vaatii paljon kehitystyötä ja paneutumista.

My Miloun valikoima kattaa tunnettuja kansainvälisiä brändejä By Malene Birgerista Hálo from Northiin ja Busneliin. Tuotevalikoiman kuratointi korostuu sisäänostossa.

– Ostan tuotemerkkejä, joilla on brändiportfoliossani oma paikkansa. Vältän päällekkäisyyttä ja suosin kokonaisuuksia. Tuotevalikoiman täytyy olla tarpeeksi laaja ja yhteensointuva. Tunnen asiakaskuntani tyylin, mutta luotan pitkälti myös omaan makuuni. Kaikille ei voi tarjota kaikkea, vaan tuotevalikoiman täytyy pysyä selkeässä linjassa.

Teksti Ida Rantala Kuvat Led Experts, Esko Leppäkorpi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *