Suomalainen hattubrändi éN Hats syntyi New Yorkissa, kun suunnittelija Hanna Sarén oli kaupungissa viettämässä luovaa taukoa. Nyt hän valmistaa lierihattuja itse käsityönä Helsingissä ja kuljettaa ne polkupyörällään myyntiin myymäläänsä Kämp Gardeniin.


Oli vuosi 2015. Hanna Sarén oli muuttanut miehensä ja tyttärensä kanssa taiteilijaresidenssiin New Yorkin Brooklyniin. Takana oli näkyvä 15 vuoden ura vaatesuunnittelijana ja hengähdystauko oli tarpeen. New Yorkissa Sarén aikoi keskittyä taiteen tekemiseen, muotiin ja opiskeluun.

– New Yorkissa aloin seurata hattumuotia. Isot muotitalot olivat juuri lanseeranneet hatut isona trendinä ja katukuvassa näkyi paljon upeita hattuja. Myös minä ja mieheni ostimme vintage-hatut, Sarén muistelee.

Sarén perheineen palasi Helsinkiin. Korkeavuorenkadun studiollaan hän keksi kokeilla itse hatun valmistamista. Kokeilu onnistui ja se innoitti suunnittelijaa perehtymään hattumuotoiluun lisää. Alkukesällä 2016 ensimmäiset hatut olivat valmiina ja moderneja huopahattuja valmistava hattubrändi éN Hats perustettu.

– Lanseerasimme ensimmäisen hattuerän design-liike TRE:ssä, muotikauppa Beamissa ja The Men -miestenvaateliikkeessä Helsingin Erottajalla. Jälkimmäisessä koko syksyn tilaus myytiin loppuun kolmessa päivässä ja ensimmäinen hattu 20 minuutissa.

éN hatut valmistetaan käsityönä Helsingissä.


Sarén huomasi välittömästi, että nyt ollaan jonkin mielenkiintoisen äärellä. Vuosi sitten hän alkoi keskittyä éN Hatsiin täysipäiväisesti yhdessä miehensä Jussi Tiilikan kanssa. Elokuussa 2018 lanseerattiin enhats.com. Hattutehdas avattiin Korkeavuorenkadun studiolle syyskuussa ja oma liike suomalaisen muodin kauppakeskittymä Kämp Gardeniin marraskuussa 2018. Kuluvana vuonna on aloitettu verkostoituminen Pariisin, New Yorkin ja Hollywoodin suuntaan. Kansainvälistyminen on lähtenyt käyntiin lupaavasti ja kauppakin käy.

– Mieheni hoitaa markkinointia ja on pääasiassa myymälässä. Itse olen hattutehtaalla, jossa muotoilen ja työstän hattutukit käsin ja luon éN hatuille muodon. Päivän päätteeksi poljen fillarilla studiolta kaupalle ja vien hatut sinne myyntiin. Osa menee nettiin ja tukkukauppaan. Hattuja tehdään päivittäin tarpeen mukaan, jopa monta tusinaa.

éN Hats on loistava esimerkki muotibrändistä, joka menestyy yhdellä harkitulla tuotteella. 

– Vaikka tuotteena on aina lierihattu, siihenkin saadaan variaatiota sesonginmukaisilla väreillä tai lierin leveyttä ja kruunun korkeutta vaihtamalla. Villan lisäksi materiaalina on agavea, puukuitua ja vehnää. Villahattuja menee kuitenkin paljon myös kesällä.

Oma hattubrändi on muuttanut Sarénin työnkuvan teollisuuden prosessissa toimivasta suunnittelijasta brand manager – käsityöläiseksi. Kirjaimellisesti kaikkien lankojen ja koko arvoketjun pitäminen omissa käsissä on uuden bisneksen parhaita puolia.

– Kun on piirtänyt pitkään ja muut ovat vastanneet toteutuksesta, tulee tarve ja halu tehdä tuotteita itse käsin ja nähdä koko syntyprosessi. Tuote valmistuu melko lyhyessä ajassa ja se auttaa asiakkaiden toiveiden ja joskus nopeastikin syntyvien tarpeiden huomioimisessa. 

Oman myymälän ensimmäinen vuosi tulee pian täyteen ja sen aikana yrittäjäpariskunta on kyennyt hankkimaan tietoa myös kuluttajien ostokäyttäytymisestä. Liikkeen vastaanotto on yllättänyt positiivisesti, ja konsepti on saanut kiitosta ja vahvistusta. Suurin osa asiakkaista on suomalaisia, mutta etenkin kesäkuukaudet toivat myymälään myös turisteja. Suomimuotiin keskittyvä Garden vetää puoleensa samanmielisiä ihmisiä.  

– Useimmat asiakkaamme kävelevät liikkeestä uusi hattu päässä. Uudet asiakkaat tulevat meille tutustumaan, kokeilemaan ja sovittelemaan ensimmäistä hattuaan. Toinen ja kolmas tuote myydäänkin jo nettikaupan kautta.

Hattumuotiin on helppo hurahtaa. Moni asiakas hankkii toisen tai kolmannen hattunsa verkkokaupasta.


Verkkokaupassaan éN Hats on satsannut laadukkaisiin tuotekuviin. Asustemuoti on erityisen kilpailtu kenttä, jossa kansainväliset trendit ja tuotteet ohjaavat kuluttajien mieltymyksiä. Useat brändit luottavatkin muotibloggaajien ja -vaikuttajien kanssa tehtyyn yhteistyöhön näkyvyyden saamiseksi. éN Hats ei kuitenkaan omalla kohdallaan siihen usko.

– Jo yritystä perustaessamme ajateltiin, ettei lähdetä tekemään aggressiivista sosiaalisen median markkinointia ja voimakasta brändäystä. Luotamme mieluummin siihen, että ihmiset haluavat omaehtoisesti tulla esiin ja kuvata itsensä hattu päässä. 

Hyvä tuote ja luonnollinen kasvaminen ovat toistaiseksi riittäneet.

– Stailisti Minttu Vesala kuvautti Gloria-lehden kanteen hattumme jo ennen kuin brändi oli varsinaisesti perustettu. Kuvan myötä hiljainen viesti brändistä ja sen tuotteesta lähti leviämään. Se oli paras alku bisneksellemme.

Teksti Ida Rantala Kuvat éN Hats / Olga Poppius

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.