Globaaleja runway-trendejä ei kannata ylenkatsoa. Kansainväliset it-tuotteet ohjaavat kuluttajien ostoratkaisuja myös Suomessa.

Muoti on kiertänyt kehää 2010-luvulla ja nostanut pinnalle takavuosien tyylisuuntauksia kasarilta ja ysäriltä. Miksi? 2000-luvulla trendien vaihtuvuus on nopeutunut. Ideat ovat lopussa. Enää ei voida sanoa, että sesongin trendiväri on keltainen tai hittikuosi pilkullinen – näin on ollut vuosia ja vuosikymmeniä, aina joissain mallistoissa, joidenkin suunnittelijoiden näkemyksissä.

Erilaiset trendit ovat tulkinnanvaraisia ja simultaanisesti läsnä. Tämä on luonut tilanteen, jossa brändi ja tietty tuote muodostavat sen arvolatauman, josta kuluttaja on valmis maksamaan. Asiakaslähtöisyyden periaate puoltaa ostajan tarpeiden huomioimista tarjonnan keskipisteenä. Markkina ja asiakas on syytä tuntea, mutta muodin kontekstiin asiakaslähtöisyyden ideaali ei ole rinnastettavissa suoraan muiden teollisuusalojen opeista.

Muodin ostamista eivät sanele ensisijaisesti tarpeet, vaan emotionaaliset ja symboliset tekijät. Silloin kaikki lähtee brändistä ja tuotteesta. Sanotaan, että tuote ei myy itse itseään. Mutta joskus se myy, lähestulkoon.

Kansainvälinen muotikenttä on vahvasti tuotteistunut. Kokonaisten mallistojen tai yksittäisten trendisuuntausten sijaan kuluttajia kiinnostavat sesonkikohtaiset täsmätuotteet. Ne ovat rahasampoja, jotka kannattelevat brändejä ja luovat statusta. Tuotteesta on tullut trendi.

Digitalisaatio on demokratisoinut muotikenttää ja helpottanut saatavuutta. Kilpailualue on laajentunut ja kokonaisvaltaistunut. Suomalaiset brändit, kivijalkamyymälät, tavaratalot ja verkkokaupat eivät kilpaile vain alueellisella tasolla vastaavia tuotteita tai brändejä tarjoavien toimijoiden kanssa, vaan koko globaalin muotitarjonnan kanssa.

Silloin täytyy tietää, mitä tapahtuu kansainvälisellä runwaylla ja mitkä tuotteet liikuttavat ostajia. Suurten ja vaikutusvaltaisten brändien tuotanto vaikuttaa myös suomalaisten kuluttajien ostoratkaisuihin ja trendimielikuviin. Saatavuuden kasvaessa kuratoidun sisäänoston merkitys ja globaalien trendien seuraaminen korostuvat. Vallitsevat it-tuotteet ja tyylisuuntaukset tunnistamalla on helpompi vastata kysyntään ja reagoida ennakoidusti alan trendeihin.

Teksti Ida Rantala Kuva Leena Aro