Italialainen muotijätti Prada liittyy Fur Free Retailer -ohjelman myötä turkittomien brändien kasvavaan joukkoon.

Prada Group on julkistanut turkittomuuslinjauksen ja ilmoittanut, ettei se käytä jatkossa eläinperäisiä turkiksia mallistoissaan tai uusissa tuotteissaan. Linjaus tulee voimaan vuoden 2020 naisten kesämallistosta lähtien. Jäljellä oleva varasto myydään loppuun. Julkistus tehtiin yhteistyössä kansainvälisen turkisten vastaisen yhteenliittymän Fur Free Alliancen (FFA) kanssa. FFA:lla on yli 50 jäsenjärjestöä yli 40 maassa, kertoo eläinoikeusjärjestö Animalia tiedotteessaan.

“Prada Group on sitoutunut edistyksellisyyteen ja sosiaaliseen vastuuseen. Turkittomuuslinjauksemme täydentää tätä sitoumusta. Linjaus on seurausta hyvin sujuneista keskusteluistamme FFA:n, ja erityisesti sen järjestöjen LAVin ja Humane Societyn, kanssa. Keskittymällä uusiin materiaaleihin voimme koetella luovan suunnittelun rajoja ja samalla vastata eettisesti tuotettujen tuotteiden kysyntään”, kertoo Pradan pääsuunnittelija ja toinen toimitusjohtaja Miuccia Prada.

Fur Free Alliance kiittelee Pradan päätöstä ryhtyä turkittomaksi. Kansainvälinen eläinoikeusjärjestö PETA kertoo kauan odotetun tuloksen olleen vuosikymmenen painostuksen tulos. Myös FFA:n jäsenjärjestöt Animalia ja Oikeutta Eläimille pitävät tärkeänä sitä, että isot muotitalot tekevät päätöksiä eettisen muodin puolesta.

”On hienoa, että saimme Pradan mukaan kasvavaan muotitalojen joukkoon, jolle on tärkeää tehdä muotia eettisesti kestävällä tavalla. Suurin osa eurooppalaisista vastustaa turkistarhausta, ja ihmiset vaativat yhä enemmän vastuullisuutta myös yrityksiltä. Turkistarhaus ei mahdu ihmisten moraalikäsitykseen. Näin ison nimen liittyminen mukaan Fur Free Retailer -ohjelmaan on jälleen uusi isku turkisalalle”, kertoo Animalian eläinsuojeluasiantuntija Laura Uotila.

”Olemme iloisia siitä, että yritykset ottavat vastuuta turkittomuuslinjauksilla, kun esimerkiksi Suomessa tuntuu olevan vaikea saada rajoitettua turkistarhausta lainsäädännöllä. Ihmiset haluavat parempaa eläimille ja valitsevat tuotteita, jotka tehdään niitä kunnioittaen”, sanoo Oikeutta eläimille -yhdistyksen Kristo Muurimaa.

Prada ja sen tuotemerkit liittyvät turkittomien brändien kasvavaan joukkoon. Turkittomuuteen sitoutuneiden suunnittelijoiden ja brändien joukossa ovat mm. Gucci, Burberry, John Galliano, Versace, Michael Kors, Giorgio Armani, Tommy Hilfiger, Stella McCartney, Ralph Lauren ja Calvin Klein.

Teksti Ida Rantala Kuva Leena Aro / Prada AW16

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *