Paytrailin Verkkokauppa Suomessa 2018 -raportti tarjoaa vastauksia monia mietityttävään kysymykseen: miten Suomen väestö kuluttaa ulkomaisissa verkkokaupoissa?

Moniin muihin maihin verrattuna Suomessa hinnat ovat korkeita, ja vastaavan tuotteen löytää usein halvemmalla ulkomailta. Kotimaan logististen haasteiden vuoksi tuotteet saapuvat ulkomailta usein yhtä nopeasti. Esimerkiksi näistä syistä 54 prosenttia suomalaisista kuluttajista – täsmälleen sama osuus kuin viime vuonna – on tehnyt ostoksia ulkomaisista verkkokaupoista.

54 % on ostanut ulkomaisesta verkkokaupasta

59 prosenttia suomalaisista miehistä on tehnyt ostoksia ulkomaisesta verkkokaupasta, naisista tasan puolet ostaa muista kuin kotimaisista kaupoista. Voisiko miesten innokkuuden syynä olla laajempi tuotevalikoima?

Vaikka ulkomaisista verkkokaupoista ostaneiden suomalaisten osuus ei ole muuttunut viime vuodesta, muita kehitystrendejä on kuitenkin nähtävissä. Suomalaiset nuoret, 15–24-vuotiaat, ostivat ulkomailta viime vuotta vähemmän, ja vanhempi ikäryhmä, 55–74-vuotiaat, tekivät enemmän ostoksia ulkomaisista verkkokaupoista viime vuoteen verrattuna.

Kaiken kaikkiaan väestön nuorempi osa tekee kuitenkin yhä useimmin ulkomaisia verkko-ostoksia. 25–54-vuotiaiden ikäryhmissä muutosta viime vuoteen verrattuna ei ole juuri tapahtunut.

Hinta ja saatavuus ratkaisevat

Suomalaiset tekevät mielellään verkkotilauksia ulkomailta etenkin edullisten hintojen ja laajan tuotevalikoiman houkuttelemana. Peräti 71 prosenttia suomalaisista sanoo, että alhaisemmat hinnat ovat pääsyy siihen, miksi he ostavat ulkomaisista verkkokaupoista, kun taas 40 prosenttia valitsee ulkomaisen verkkokaupan laajemman tuotevalikoiman vuoksi.

39 prosenttia suomalaisista ostaa ulkomailta puhtaasti siitä syystä, että tuotteita ei ole saatavilla Suomessa. 12 prosenttia suomalaisista ostaa säännöllisesti yhdestä tai useammasta ulkomaisesta verkkokaupasta – tämä kertoo myös siitä, että yhä useammat pitävät ulkomaisia verkko-ostoksia turvallisina.

Kasvusta huolimatta huolenaiheitakin löytyy. 37 prosenttia suomalaisista välttää ostoksia ulkomaisista verkkokaupoista, koska ovat epävarmoja oikeuksistaan. 31 prosenttia ei osta ulkomailta, sillä he kokevat tuotteiden palautuskäytännöt monimutkaisina. Myös tulli- ja arvonlisäveroasiat mietityttävät 28 prosenttia vastanneista. Suomenkielinen palvelu on ehdottoman tärkeää 26 prosentille, ja kotimaisten kauppojen tukeminen merkityksellistä 24 prosentille.

Kiina on ykkönen

Kun suomalaiset täyttävät virtuaalisen ostoskorinsa, heillä on selkeä suosikkitoimittaja – lähes puolet ulkomailta ostavista suomalaisista kertoo kääntyvänsä ostoksissa kiinalaisten verkkokauppojen puoleen. Niissä houkuttelevat laaja valikoima ja edulliset tuotteet.

Kiinalaisten verkkokauppojen perässä ovat englantilaiset kanssakilpailijat, joihin luottaa 31 prosenttia suomalaisista. Kolmantena on Saksa. Saksalainen Zalando on noussut kolmanneksi suosituimmaksi suomalaisten käyttämäksi ulkomaiseksi verkkokaupaksi, josta peräti 17 prosenttia suomalaisista kuluttajista on ostanut muotituotteita. Neljännellä sijalla on Yhdysvallat ja amerikkalainen myyntimammutti eBay.

VERKKOKAUPPA SUOMESSA -RAPORTTI

Verkkokauppa Suomessa on tilastollinen raportti, jossa analysoidaan yksityiskohtaisesti sähköisen kaupankäynnin markkinoita Suomessa ja Pohjoismaissa.

Raportti perustuu YouGov-tutkimuslaitoksen vuoden 2018 toisella neljänneksellä tekemään kyselyyn. Tutkimus perustuu yli 7 000 kuluttajan haastatteluun Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. 2 000 vastaajista asuu Suomessa.

Raportti on luettavissa suomeksi osoitteessa www.paytrail.com/raportti ja englanniksi osoitteessa www.paytrail.com/report. Lisäksi englanninkielinen versio, johon on koottu Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan versiot, löytyy osoitteesta www.paytrail.com/ nordic-report.

Teksti Paytrail Kuva LinkedIn Sales Navigator

Artikkeli on julkaistu aiemmin Modin-lehdessä.