Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) päivitettyjä markkinointisääntöjä aletaan soveltaa 1. syyskuuta alkaen. Säännöissä on huomioitu aiempaa yksityiskohtaisemmin yritysten lisääntyvä markkinointi digitaalisessa ympäristössä sekä mainonnan uusien tekijöiden vastuu.

Päivitetyt säännöt laajentuvat koskemaan kaikkia markkinoinnissa mukanaolevia toimijoita. Mainonnan tekijöiksi lasketaan perinteisten mediamuotojen ohella myös esimerkiksi mainosten ja algoritmien suunnittelijat, affiliate-verkostot, data-analyytikot, media- ja vaikuttajatoimistot sekä bloggaajat, vloggaajat ja instagrammaajat.

Päivitetyissä säännöissä painotetaan entisestään vaatimusta kaupallisen viestin tunnistettavuudesta julkaisukanavasta riippumatta. Mainos ei saa olla sekoitettavissa yksityishenkilöiden viesteihin tai toimitukselliseen sisältöön. Kuluttajan on myös olennaista tietää, kuka on mainostaja.

Koska säännöt ovat globaalit, ne ovat omiaan helpottamaan ja yhtenäistämään myös kansainvälisten brändien toimintaa oikealla tavalla maasta riippumatta.

– Sääntöjen soveltaminen käytännössä näyttää sen, mitä muutokset merkitsevät konkreettisesti. Kiinnostava kysymys kuuluu, voidaanko esimerkiksi Google ja Facebook asettaa vastuuseen markkinoinnista, jota ne julkaisevat alustoillaan, Keskuskauppakamarin markkinointioikeudellisten asioiden pääsihteeri Paula Paloranta kertoo tiedotteessa.

Päivitykset heijastelevat vahvasti markkinoinnin digitalisoitumista ja monikanavaista mediaympäristöä, käsittäen myös tekoälyyn sekä ympäristöväittämien markkinoinnilliseen käyttöön liittyvää ohjeistusta.

ICC:n säännöt vahvistavat kuluttajansuojaa, mutta samalla ne edistävät reilua kilpailua yritysten kesken. Yli 80 vuoden ajan päivittyneet markkinointisäännöt muodostavat Suomessa normiston, johon esimerkiksi Mainonnan eettinen neuvosto perustaa ratkaisunsa.

– Vastuullinen markkinoija tutustuu sääntöihin ja huolehtii, että uudet painotukset on otettu huomioon omassa toiminnassa, Paloranta toteaa.

Jos yrityksen mainoksesta tehdään lausuntopyyntö, se voidaan käsitellä joko Mainonnan eettisessä neuvostossa tai Keskuskauppakamarin liiketapalautakunnassa. Nämä markkinoinnin alan itsesääntelytoimielimet soveltavat ICC:n päivitettyjä sääntöjä 1.9.2019 alkaen. Myös markkinaoikeus voi viitata perusteluissaan ICC:n markkinointisääntöihin.

Säännöt löytyvät kokonaisuudessaan täältä.

Teksti Ida Rantala Kuva Campaign Creators