Amazonin metsäpalot nostivat ilmastokeskusteluun myös muotialan yritysten vastuun ympäristökriisin torjumiseksi. Aloitteen teki Ranskan presidentti Emmanuel Macron.


Notre Damen huhtikuinen tulipalo keräsi muutamassa päivässä satojen miljoonien eurojen kunnostusrahat maailman vaikutusvaltaisimmilta ja rikkaimmilta muotialan yrityksiltä – mutta Amazonissa kolme viikkoa jatkuneisiin metsäpaloihin ei reagoinut yksikään muotitalo ennen kuin kuluttajat sitä näkyvästi vaativat.

Voimistuva ympäristökriisi puhutti Ranskan Biarritzissa järjestetyssä G7 -huippukokouksessa elokuun lopulla. Ranskan presidentti Emmanuel Macron kuvaili Amazonin tilannetta kansainväliseksi ongelmaksi ja vaati uusia toimintamalleja ympäristökriisin torjumiseksi, erityisesti muotialalta.

Macron laittoi jo aiemmin tänä vuonna alulle manifestin ja pyysi muotiyhtiö Keringin toimitusjohtajaa François-Henri Pinaultia muodostamaan allianssin muotiteollisuuden ympäristövaikutusten osoittamiseksi ja niihin reagoimiseksi.

Pinault esitteli ensimmäisen visionsa muotialan allianssista Kööpenhaminassa jo toukokuussa ja korosti johtajuuden ja yhteistyön tärkeyttä tulosten saavuttamiseksi. Nyt aloitteesta on kasvanut 32 muotiyrityksen allianssi, joukossaan lukuisia merkittäviä muotibrändejä, kuten Chanel, Prada, Zara, H&M, Nike ja Adidas.

Liittouma julkisti The Fashion Pact -nimisen manifestinsa Biarritzissa. Liittouman tavoitteena on minimoida muotialan vaikutukset ilmastoon, valtameriin ja luonnon monimuotoisuuteen. Mukana olevat yritykset sitoutuvat käyttämään uusiutuvaa energiaa vuoteen 2030 mennessä, torjumaan mikrokuitujen aiheuttamia saasteita sekä kehittämään kestävien periaatteiden mukaista yritystoimintaa.

Manifestiin sisältyy myös suositus kertakäyttöisten muovien poistamisesta vuoteen 2030 mennessä sekä aloitteet oikeudenmukaisen palkkauksen ja parempien työolojen puolesta koko toimitusketjussa.


Teksti Ida Rantala Kuva Élysée Palace Lähteet Guardian, New York Times

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.