Kaupan liiton tuoreen selvityksen mukaan marketit ovat pystyneet vastaamaan globaaliin kilpailuun muodin kuluttajista. Jo kolmasosa suomalaisista ostaa vaatteita ja jalkineita Prismoista ja neljäsosa Tokmanneista ja K-Citymarketeista. Osuus on viime vuoteen verraten kasvanut. Kivijalalla on edelleen tärkeä rooli muotikaupassa, mutta digitaalisuuden omaksuminen strategian kulmakiveksi on yhä tärkeämpää.

”Näyttää siltä, että kansainvälisten pikamuotiketjujen ja verkkokaupan puristuksessa suomalaiset marketit pystyvät vastaamaan kilpailuun asiakkaista”, tulkitsee Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.

Pääkaupunkiseudun ykkösmuotikauppa on edelleen Stockmann, mutta marketit ovat sielläkin vallanneet alaa.

Sekä nuoret naiset että miehet käyttävät paljon verkkokauppoja ja kansainvälisiä pikamuotiketjuja ostospaikkoinaan. 15-25-vuotiaiden naisten eniten käyttämät kaupat ovat kaikki myös kansainvälisen pikamuodin kärkinimiä – Hennes & Mauritz, Zalando, Gina Tricot, Bik Bok ja Vero Moda. Nuorten miesten viiden kärkeen yltää yksi urheilukauppa sekä useampi marketti – Zalando, Jack & Jones, Prisma, Stadium ja K-Citymarket ovat saman ikäryhmän miesten käytetyimmät kauppapaikat.

Varttuneemmat kuluttajat tekevät paljon ostoksia marketeissa ja urheilukaupoissa. Yli viisikymppisillä, niin naisilla kuin miehilläkin, kärkikymmenikössä ovat perinteiset suomalaiset pukeutumisen tavaratalot Halonen, Sokos ja Stockmann.

Suomalaisen muotiostoskorin arvo on vajaa 820 Yhdysvaltain dollaria.

Suomessa kulutetaan vaatteisiin noin 720 euroa ja kenkiin vajaat 130 vuodessa. Vastoin yleistä ennakkokäsitystä suomalaiset eivät ole aivan häntäpäässä muotiin kuluttajina. Suomalaisten vaatemarkkinoiden kasvu nojaa ennen kaikkea ostoskorin arvon kasvuun, eli joko hintojen nousuun tai siihen, että ostamme aikaisempaa kalliimpaa, todetaan Kaupan liiton tiedotteessa.

Laajempi artikkeli selvityksen tuloksista tulee Fashion Finlandin jäsenten saataville pian. Koko tutkimus on Kaupan liiton jäsenten luettavissa osoitteessa Kauppa.fi.

Selvitys julkistettiin Muotikaupan monet kasvot -seminaarissa Helsingissä 14.5. Lue Kaupan liiton raportti tapahtumasta.

Toteutettu tutkimus: Kurjenoja Jaana (2019): Vaatetuksen markkinat ja kuluttajan ostopolku. Kaupan liitto.

Selvityksen tilastotiedot ja ennusteet perustuvat pääasiassa Consumer Market Outlook-, Digital Market Outlook-, Global Survey- ja eCommerceDB-tietokantoihin / Statista, sekä Vainu.io-hakukoneella haettuihin yritystietoihin. Kuluttajien ostopolkua selvittävät osuudet perustuvat TNS Kantarin toteuttamiin kahteen otospohjaiseen kuluttajakyselyyn maalis−huhtikuulta 2019. Kuluttajakyselyiden tutkimusasetelmasta, kyselylomakkeista ja tulosten analysoinnista vastaa Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.

Kuva Ella Kaidesoja

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.