Mitä jos kaupan asiakkaalle kerrottaisiin avoimesti, paljonko tuotteen valmistus on oikeasti maksanut?


Asiakas voi vain arvailla, kuinka paljon hänen himoitsemansa vaatteen tai jalkineparin valmistaminen on oikeasti maksanut. Mutta nyt avoimuus ja läpinäkyvyys ovat tulossa muotiin.

Amerikkalainen Everlane on yksi niistä yrityksistä, jotka ovat aloittaneet läpinäkyvän hinnoittelun – se kertoo asiakkaalleen tarkkaan, kuinka sen tuotteiden hinta määräytyy. Everlanen verkkosivuilla näkyy materiaalin, työvoiman, tuotannon ja kuljetuksen osuus hintoihin sekä vastaavan tuotteen yleinen markkinahinta. Esimerkiksi farkkujen 68 dollarin myyntihintaan sisältyy tuotannollisia kuluja noin 28 dollaria. Yleinen farkkujen markkinahinta on Everlanen laskujen mukaan 140 dollaria.

Everlane panostaa asiakkaan reiluun kohteluun myös muilla tavoin. Myynnissä on esimerkiksi Uniform-niminen miestenmallisto, jonka taataan kestävän jokapäiväisessä kulutuksessa 365 päivää. Mikäli tuote menee rikki ennen sitä, asiakas saa tilalle uuden.

Everlanen tapaan läpinäkyvää hinnoittelua käyttää toinenkin amerikkalaismerkki Oliver Cabell. Yritys myy ensisijaisesti kenkiä, ja verkkokaupassaan se avaa asiakkaille jokaisen kenkäparin tuotantoketjuun kuluneet summat. Lisäksi asiakkaalle kerrotaan, mistä kengissä olevat materiaalit ovat peräisin.

Suomalaisbrändi Lovia on läpinäkyvän hinnoittelun edelläkävijöitä Suomessa.


Läpinäkyvää hinnoittelua käyttäviä yrityksiä löytyy myös Suomesta.

Yksi avoimuuteen luottavista kotimaisista muotiyrityksistä on Lovia, jonka jokaisella tuotteella on oma, jäljitettävissä oleva dna-koodinsa. Asiakas saa koodia käyttämällä tietää tuotteen valmistuksessa käytettyjen materiaalien alkuperän ja myös hinnoitteluun vaikuttaneet tekijät. Esimerkiksi Lovian Kainuu-laukun valmistamiseen on käytetty noin 109 euroa. Tuo hinta muodostaa yhden kolmasosan tuotteen lopullisesta hinnasta. Lovian mukaan myyntihinnalla pyritään kattamaan palkat, muuttumattomat kulut, suunnittelukulut ja asiakaspalvelu.

Myös Lovia kertoo sivuillaan markkinoiden vertailuhinnan. Lovian mukaan tuotteen hinta saattaa joissakin tapauksissa olla viisi tai kuusikin kertaa suurempi kuin sen valmistukseen menneet kulut.

Muotikauppa on kärsinyt luottamuspulasta, mutta avoimuudella luottamusta voidaan lisätä – ja tuoda omalle yritykselle kilpailuetua. Konsulttiyritys McKinsey & Companyn ennusteen mukaan tulevaisuuden muotikaupassa kuluttajat haluavat tietää, kuinka vastuullinen on muotia myyvän yrityksen tuotantoketju, kuinka työntekijöitä kohdellaan, kuinka eettistä ja luotettavaa yrityksen toiminta on – ja mitä vastinetta asiakas rahalleen saa.

Lisäksi kuluttajia mietityttää, mitä tietoja verkossa toimiville kaupoille kannattaa itsestään kertoa. Tietomurtoja kun on tehty muotiakin myyviin verkkokauppoihin. Äärimmäinen läpinäkyvyys on tämän vuoden trendi muotikaupassa.


Teksti Petra Eskola Kuvat Everlane, Lovia

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.