Neljän pop up -liikkeen menestys sinetöi MUJIn pysyvän tulon Suomeen. Yli tuhat kiinnostunutta odotti MUJIn uuden Euroopan lippulaivamyymälän ovien aukeamista tänä aamuna Helsingissä. Japanilaisuuden lisäksi myymälässä maistuu ja soi suomalaisuus.


Jono oli pitkä. Ovien aukeamista odotti yli 1000 MUJI-fania. Yksi päivän pääuutisista olikin se, että japanilainen lifestyle -brändi MUJI on saapunut pysyvästi Helsinkiin ja avasi ovensa tänään. 

Ja millainen liike on? 

Upea. Japanilainen Superpotato-niminen legendaarinen designtoimisto on suunnitellut kokonaisen kerroksen Kampin ostoskeskukseen. Tila on kuin rauhoittava metsä: rakenteet ovat jykevää puuta, kirjahyllyt lainehtivat katon rajassa ja akustiikka on saatu ihanteelliseksi – vaikka myymälä on täynnä ihmisiä, siellä on viihtyisää.

Kirjoja on enemmän kuin monessa isossakaan kirjakaupassa.

Myymälän sisustus on erilainen kuin muualla Euroopassa mutta samankaltainen kuin Japaniin avatuissa uusimmissa myymälöissä.

Vaikka MUJI on levittäytynyt ympäri maailmaa, Helsingin liike on sovitettu suomalaisille. Ruokaosastolla myydään paikallisia herkkuja – jopa muikkuja Purujävedestä. Kahvilassa tarjotaan japanilaisia jäätelömakuja ja suomalaista kansanmusiikkia.

Ulkomaalaisille MUJI onnistuu esittelemään yllättäen Suomea kiinnostavassa ja houkuttelevassa valossa.

Suomen valloitusta suunniteltiin pitkään ja testattiinkin neljän pop up-liikkeen avulla ennakkoon. Pilotit ovat kasvava keino tunnustella vastaanottoa markkinoilla. MUJIn pop upit menestyivät ja sinetöivät suursatsauksen Suomeen.

Kamppiin avautunut jättimyymälä käsittää kauppakeskuksen koko neljännen kerroksen.


Kauppakeskus Kampin neljänteen kerrokseen auennut 3500 neliömetrin kokoinen myymälä on pinta-alaltaan Euroopan suurin. 

Vaikka MUJI on kansainvälisesti tunnettu brändi, sen ideologia ja alkuperäisnimi, mujirushi ryōhin, viittaavat ”merkittömiin laatutuotteisiin”. Design on virtaviivaista, pakkaukset yksinkertaisia, materiaalit hyviä. Skandinaavinen minimalismi ja japanilainen estetiikka ovat lähellä toisiaan, ja MUJIsta on helppo pitää.

MUJI myy arkielämän käyttötuotteita, vaatemuotia ja ruokaa – mutta on kokonaisuutena paljon enemmän. Uusi myymälä panostaa modernin kaupankäynnin tärkeimpään valttikorttiin eli elämyksellisyyteen. Hyvien tuotteiden ja ostamisen ohella viihtyisyys ja uudet palvelut ovat kuluttajalle tärkeitä houkuttimia. MUJIn Kampin myymälästä löytyy Euroopan ensimmäinen MUJI-ravintola ja kahvila, Open MUJI-galleria ja tapahtumatila. Siellä on myös sisustusneuvonta, painatuspalvelu esimerkiksi T-paitoja varten sekä mahdollisuus teettää oman maun ja toiveiden mukaan kirjailuja vaatteisiin.

Maailmalla elämykselliset myymäläkonseptit ovat ravistelleet kaupan alaa viime vuosina. Ruotsalaisessa muotiketju Arketissa voi lounastaa ja lontoolaisessa Vansin liikkeessä skeitata. Saint Laurentin, Armanin ja Guccin muotitaloilta löytyy ravintoloita, hotelleja ja näyttelytiloja liikkeidensä sisältä tai vierestä. Näin ostamisesta tehdään elämys ja kuluttajalle annetaan syitä viipyä, kokea ja palata.

MUJI tekee myös muita uusia avauksia Helsingissä. Myymälän avajaisten yhteydessä lanseerattiin MUJI passport -applikaatio ensimmäistä kertaa Euroopassa. Sovellus tarjoaa uutisia ja tietoa myymälöistä ja tuotteista. Helsingissä on saatavilla myös MUJI Labo -unisex-vaatemallisto, eri kulttuureista vaikutteita ottava Found MUJI -mallisto sekä harvinaisempia ja kokeilevia sisustusesineitä yhdistelevä mallisto MUJI IDÉE.

Avajaispäivänä ostoksilla oli myös Salatut Elämät -tähti Pinja Kanon.

– Olin juuri Japanissa kuvausmatkalla. Olin kuukauden muiden muassa Tokiossa ja Hakonessa. Yksi asia, jonka olisin halunnut tuoda Japanista Suomeen, oli MUJI.

Nyt toive toteutui.

– Olen onnellinen ja menen nuuskuttelemaan laventelin tuoksuista huonetuoksua loppupäiväksi. Ja ehkä otan pikku päiväunet tuossa esittelyvuoteella, Pinja Kanon sanoo ja nauraa.

MUJI perustettiin Japanissa vuonna 1980. Sillä on maailmanlaajuisesti yli 900 myymälää ja 7000 tuotteen valikoima. Euroopassa yritys on toiminut 25 vuoden ajan.



Teksti Ida Rantala ja Sami Sykkö Kuvat Justus Hirvi / MUJI

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *