Mitä tehdä, kun yrityksen markkinointi takkuaa, mutta kokopäiväisen tekijän palkkaaminen mietityttää? Yhä useampi pk-yritys ja startup vuokraa itselleen ulkopuolisen markkinointipäällikön.


Muotikaupan yrittäjällä on monta roolia. Kontolla voivat olla toimitusjohtajan työ, malliston suunnittelijan virka, asiakas- ja tehdaskontaktit, työpäivää täyttävistä juoksevista asioista puhumattakaan. Eri roolien välillä sukkuloiminen vaatii veronsa – ja usein aika nipistetään markkinoinnista. Sosiaalinen media, sidosryhmäviestintä, verkkosivut ja hakukoneet vaativat perehtymistä ja niiden merkitys vain kasvaa koko yritystoimintaa tukevina osa-alueina. Mutta mistä löytää aika kaikkeen?

Ratkaisuja on onneksi tarjolla.

Markkinointisankarit on yritys, joka välittää markkinointipäälliköitä eri yritysten ja toimialojen tarpeisiin. Yhteistyön suuntaviivat räätälöidään jokaiselle asiakkaalle erikseen, mikä tekee toimintamallista ketterän sekä markkinoinnin tekijöille että palvelua ostaville.

– Idea Markkinointisankareista lähti siitä, kun meinasin palaa loppuun yrittäjänä pari vuotta sitten. Toimin ulkoistettuna markkinointipäällikkönä asiakkailleni, ja kun kyselyitä alkoi tulla enemmänkin, oli vaikea sanoa ei, vaikka aikaa ei ollut. Niinpä aloin miettiä, että voisin perustaa kloonilaboratorion. Lopulta sellaista ei kuitenkaan tarvittu, kun löysin ensin perustajiksi ja sitten sankareiksi vielä itseäni osaavampia tyyppejä, kertoo Markkinointisankareiden toimitusjohtaja Saskia Salomaa.

Salomaan kanssa yritystä lähtivät perustamaan Jutta Lehtinen ja Tommi Partanen, joilla on vahva tausta sisältö- ja digimarkkinoinnista. Mutta mistä Markkinointisankareissa on kyse ja ketä se palvelee?

– Itse toimialalla ei ole oikeastaan väliä, sillä markkinointia tarvitsevat niin kuluttajille kuin firmoillekin myyntiä tekevät yritykset. Olemme huomanneet, että yrittäjät ovat markkinoinnin tekemisen kanssa kovin yksin lähes joka alalla. Yleensä yrittäjällä on vastuullaan niin asiakastyö, henkilökuntaan liittyvät asiat, rekrytointi, toimitilat ja kaiken maailman muut asiat. Markkinointi jää helposti tehtävälistan viimeiseksi varsinkin, jos osaamista aiheeseen ei ole, Salomaa summaa.

– Markkinointisankarimme hyppää yritykseen yrittäjän työkaveriksi ja vapauttaa yrittäjän aivokapasiteettia oman bisneksensä kehittämiseen. 

Ulkoistettu markkinointipäällikkö auttaa tyypillisesti tilanteissa, joissa yrityksen tuote tai palvelu ei myy tai kun yritys haluaa kasvaa, mutta ei pysty tekemään sitä omin voimin.

– Konkreettisia tilanteita, joissa puoleemme käännytään, ovat esimerkiksi ne hetket, kun kotisivut eivät löydy Googlesta tai some-mainontaan ei ole osaamista. Autamme myös strategisella tasolla, esimerkiksi kohderyhmän määrittelyssä tai myytävien tuotteiden ja palveluiden paketoinnissa.

Markkinointisankari tai muu ulkoistettu markkinoinnin tekijä voi avustaa asiakasyritystä lyhyissä projekteissa tai pidemmän aikavälin sopimuksella.

– Suosittelemme aluksi muutaman kuukauden kokeiluprojektia, jotta puolin ja toisin nähdään, miten yhteistyö lähtee käyntiin. Aluksi analysoimme markkinoinnin tilan sekä määrittelemme tavoitteet ja konkreettiset toimenpiteet, joista lähdetään liikenteeseen. Matkan varrella suunnitelmia tarkennetaan ja hiotaan sen mukaan, miten hommat etenevät.

Salomaan mukaan heidän yritykseensä otetaan markkinointisankareiksi kokeneita tyyppejä, jotka sekä ymmärtävät markkinointia strategisella tasolla että osaavat osoittaa käytännön taitonsa esimerkiksi some-mainonnassa.

– Sankarin pitää pystyä haastamaan toimitusjohtajaa yrityksen asioista ja tehdä käytännön hommia. Aluksi pelkäsimme, ettemme löydä sopivia tyyppejä, mutta olemme olleet positiivisesti yllättyneitä, miten kovia markkinoinnin tekijöitä tästä maasta löytyy.

– Haastattelemme markkinointisankarit tarkasti ja saatamme teettää heillä ennakkotehtäviä tai kysyä, miten he toimisivat tilanteessa x. Pyrimme saamaan verkostoomme eri alojen asiantuntijoita, jolloin löydämme apua yrityksiin myös tilanteissa, jos alkuperäisen markkinointisankarin osaaminen loppuu.

Markkinoinnin ulkoistamisen hinta riippuu yhteistyön laajuudesta. Yritys maksaa sovitusta työpanoksesta, joka räätälöidään olemassa olevan budjetin mukaan.

– Alkuun pääsee parilla tonnilla, mutta jos huomataan, että tilanteessa tarvitaankin vaikka vain Google-mainontaa, voi homman aloittaa edullisimminkin. Käytännössä palvelu maksaa sen verran, että pienelle yksinyrittäjälle se voi joskus olla liian kallis. Toki toivomme, että yritykset ajattelisivat markkinoinnin ensisijaisesti investointina.

Vastaavia palveluita tarjoavat useat markkinointi-, viestintä- ja mediatoimistot sekä freelancerit. Kumppanuuksien solmiminen ja markkinoinnin vetovastuun hajauttaminen on yleistynyt: yritys voi itse hoitaa esimerkiksi tiedotuksensa, mutta ulkoistaa mainonnan suunnittelun ja toteutuksen. Tärkeintä on kartoittaa, mihin aika, osaaminen ja yrityksen resurssit riittävät.


Teksti Ida Rantala Kuva Markkinointisankarit

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.