Lokakuussa vietetään kansainvälistä Roosa nauha -kuukautta. Muotiketju Lindex on toiminut hyväntekeväisyyskampanjan kumppanina jo 17 vuoden ajan.


Lindexin ja Roosa Nauhan monivuotinen yhteistyö lienee yksi tunnetuimmista hyväntekeväisyyden ja muotialan yhdistävistä kumppanuuksista. Rintasyöpätutkimukseen varoja keräävä Syöpäsäätiön Roosa nauha -keräys rantautui Suomeen vuonna 2003, ja Lindex on ollut siinä alusta asti mukana.

Muotiketju valitsee jokaisen yhteistyökumppaninsa tarkkaan. Lindexin mukaan on tärkeää, että molemmat osapuolet jakavat yhteiset arvot. Lindex toimii yhteistyössä muun muassa WaterAidin kanssa paremman juomaveden ja hygienian puolesta sekä HERprojectin kumppanina tekstiilityöntekijöinä työskentelevien naisten aseman parantamiseksi. Yhteisvastuullisissa kampanjoissa korostuu erityisesti naisille suunnattu tuki.

– Lindexin arvoketju on täynnä naisia aina työntekijöistä asiakkaisiin, ja siksi naisten voimaannuttaminen ja inspiroiminen on meille tärkeää. Useissa tuotantomaissamme on käynnissä hyväntekeväisyysprojekteja ja -koulutuksia, joissa jaettu tieto leviää tehtaiden työyhteisöistä laajemmin myös perheille ja paikallisille, kertoo Suomen Lindexin viestintävastaava Aino-Marja Öster.

Tänään perjantaina Lindex julkaisee uuden naistenvaatemalliston syöpätutkimuksen tueksi. Sen myynnistä 10 prosenttia lahjoitetaan Roosa nauha -keräykseen. Lindexin ja Roosa Nauhan kumppanuus on kestänyt peräti 17 vuotta. Tässä ajassa Lindex on kerännyt kaikilla markkina-alueilla yli 13,9 miljoonaa euroa syöpätutkimukseen yhdessä asiakkaidensa kanssa.

– Keräysvaroilla on edistetty merkittävästi syöpätutkimusta ja lisätty tietoisuutta sairaudesta. Myös Lindexin asiakkaat kokevat kampanjan mieluisana ja lähtevät aktiivisesti mukaan keräykseen joka vuosi, Öster kertoo.


Tämän vuoden Roosa nauhan on suunnitellut näyttelijälegenda Seela Sella. Nauhan viesti on ”Näytä tunteesi. Näytä tukesi.” Tunteet näkyvät Seelan nauhassa hopeisina ilon ja surun pisaroina. Roosa nauha -keräys on käynnissä 24.9. – 3.11.


Teksti Ida Rantala Kuvat Lindex, Syöpäsäätiö

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *